Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på köttfärsrätter utan grönsaker

  • knyppeltanten 26 januari 2012

    Maken jagar och jag har älgfärs upp över öronen! Men jag vet inte längre hur jag ska variera den. Jag gör biffar, hamburgare, köttbullar, lasagne, köttfärslimpa med hoisinsås, köttfärssås smaksatt med teriyakisås men jag gör ju samma rätter jämt och jag har så svårt att variera. Jag är allergisk mot alla råa och de flesta kokta grönsaker, bönor, groddar osv. Jag tål fortfarande kokt potatis och kokt kålrot. Jag tål heller inte kryddor som innehåller basilika och något annan krydda som jag inte har kommit på vad det är än, i de där blandkryddorna. (Jag får blåsor på läpparna och i munnen och ibland svårt att andas)

    Så vad ska jag variera köttfärsen på för sätt? Tomatpuré och chilisås går bra men inte tomatsås. Och min kryddning är urtråkig! Har ni några tips? Jag har letat på nätet och tittar på teve men det är ju alla dessa grönsaker!

  • farmoringer 26 januari 2012

    Hej! Du kan ju kolla på den här tråden om ´nåt tips..

    Jag gör allt med älgfärs också men blir ofta som du säger det gamla vanliga..

    http://www.matklubben.se/matprat/husmanskost_vardagsmat_och_snabblagat_22/vad_goera_med_koettfaersen__6390.html

  • wildlife 26 januari 2012

    Någon typ av gratäng kanske? Kanske denna faller i smaken... :)

    Ljuvlig potatis och köttfärsgratäng

  • tojve 26 januari 2012

    Jag tänker typ pajer kanske? Behöver man inte ha tomatsås i, man kryddar färsen och har ost på sedan.

    Min mamma gjorde dessutom varma mackor på hönökaka med älgfärs och svamp med ost ovanpå häromdagen, hur gott som helst. :)

  • litenkatt 26 januari 2012

    finns ju väldigt goda soppor man kan göra, nästan lite som gulasch. Kanske kan vara något att byta dom "vanliga" rätterna med.

  • The_mama97mia 27 januari 2012

    När jag har lyxen att ha lite för mkt färs och lite för lite fantasi så kan det bli

    Falsk hjortfilé

    Mama Mias kebabspett

    och bearnaisegratinerad pastagratäng

    Och... du kan ju göra färsbiff på planka, roligt sätt att variera det på

    och... smördegsöverbakad köttfärslimpa...

    till exempel.

    Jag är för trött för att leta på receptnumren så här dags.

  • The_mama97mia 27 januari 2012

    jo, och typ vårrullar fast med pannkaka/crepes ist f filodeg, och inte friterat. Fräs färs med vitkål, lök, eller ja just ja, du hade lite speciella krav där, men helt enkelt såna grönsaker o kryddor som du kan tåla?

    Eller tänk pannkakstårta fast med köttfärs och kanske ngn stuvning emellan? svamp?

  • [email protected] 27 januari 2012

    Oj kära nån. Tack för alla tips. Nu ska jag leta runt på efter olika recept.

  • gideson 27 januari 2012

    Om du tål vitkål är det en grönsak som jag tycker passar väldigt bra till köttfärs.

  • gideson 27 januari 2012

    Om du tål vitkål är det en grönsak som jag tycker passar väldigt bra till köttfärs.

  • gideson 27 januari 2012

    Om du tål vitkål är det en grönsak som jag tycker passar väldigt bra till köttfärs.

  • Mistys 27 januari 2012

    Kan detta funka
    Lisas falska filé
    Grönpepparbiffar med sås

    Andra rätter jag gärna gör på färs är:
    Sjömansbiff: Följ ett recept på sjömansbiff men stek färsbiffar istället och varva med potatisen
    Piroger med köttfärsfyllning
    Pizza med köttfärs på
    Kebabsplit - finns recept här på MK med pitabröd.

    Lisas falska fläskfilé är gudomligt god och paprikan kan du säkert hoppa om du inte kan äta den.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.