Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på mat att förbereda och frysa in före tillagning!

  • Okänd 2 april 2008

    Sitter här med en mage i vädret, 6 veckor kvar till storken är beställd. Tänkte förbereda mat och lägga i frysen, så att det bara är att ställa in i ugnen för att laga färdigt. Men så kom jag på att jag har inte riktigt recept och erfarenhet för att våga sätta igång. Har någon tips, recept och erffarenheter att komma med?

    Jag tänkte bunkra aluminiumformar i olika storlekar, så snälla, hjälp mig komma på med vad och hur jag ska fylla dem :)

  • MatAnders 2 april 2008

    Ja jag skulle tipsa om en rejäl gryta lite hackande och stekande men sen klarar den ju sig själv och bra att frysa in.

    /Anders

  • enAnnan 2 april 2008

    Lasagne och grytor är ju bra mat som funkar väldigt bra att frysa in och är lika gott när det kommer ut igen :)
    Eller köttfärssås.
    Ärtsoppa.

    Mat som tar tid att göra iofs men sköter sig mycket själv...

    Härligt att få träffa "Magen" snart
    :p

  • kajsa36 2 april 2008

    Jag skulle ha gjort paj av olika slag. Lasange går oxå utmärkt att göra mycket av och att frysa. Lika så grytor. Spagetti eller annan pasta med köttfärssås. Lycka till...:p

  • Lena 2 april 2008

    Skrivet av enAnnan den 2 apr 2008

    Lasagne och grytor är ju bra mat som funkar väldigt bra att frysa in och är lika gott när det kommer ut igen :)
    Eller köttfärssås.
    Ärtsoppa.

    Mat som tar tid att göra iofs men sköter sig mycket själv...

    Härligt att få träffa "Magen" snart
    :p


    Ursäkta men det är väl inte lämpligt att äta ärtsoppa då man ammar (stakars barn)

  • Okänd 2 april 2008

    Alltså, all mat är av värde - maken behöver ju inte äta precis samma som jag alla dagar :D

  • Heisjo 2 april 2008

    Allt med pasta eller ris som tillbehör funkar att frysa.

    Tips är att göra och frysa in en stek och sås som man sedan bara behöver koka potatis till
    Sådan man som tar tid att göra helt enkelt, för snart har du inte tid för långkok:p

    Har själv oxå 6 veckor kvar(Y)
    Har dock en liten sedan tidigare så det blir inga matlådor denna gången.....jag tar det som en avkopplande syssla när min man får ta hand om barnen. Helt enkelt ett bra sätt att få lite egen tid(L)

    Men långkok kommer man ju knappast att göra

    Lycka till:D

  • Okänd 2 april 2008

    Skrivet av kajsa35 den 2 apr 2008

    Jag skulle ha gjort paj av olika slag. Lasange går oxå utmärkt att göra mycket av och att frysa. Lika så grytor. Spagetti eller annan pasta med köttfärssås. Lycka till...:p


    Hur funkar det att förbereda och frysa in en lasagne före tillagning? Är det bara att göra allt utom själva gratineringen, frysa in, och sen in i ugnen tills den är färdiglagad när det väl är dags?

  • Lena 2 april 2008

    Skrivet av Toka2 den 2 apr 2008

    Alltså, all mat är av värde - maken behöver ju inte äta precis samma som jag alla dagar :D


    Okej men de var bara en tanke från min sida:'(

  • Okänd 2 april 2008

    Skrivet av Heisjo den 2 apr 2008

    Allt med pasta eller ris som tillbehör funkar att frysa.

    Tips är att göra och frysa in en stek och sås som man sedan bara behöver koka potatis till
    Sådan man som tar tid att göra helt enkelt, för snart har du inte tid för långkok:p

    Har själv oxå 6 veckor kvar(Y)
    Har dock en liten sedan tidigare så det blir inga matlådor denna gången.....jag tar det som en avkopplande syssla när min man får ta hand om barnen. Helt enkelt ett bra sätt att få lite egen tid(L)

    Men långkok kommer man ju knappast att göra

    Lycka till:D


    Vi har en liten hemma (snart 1 år) och en ängel i himlen sedan tidigare. Maken kommer att vara hemma i 6-8 veckor (beroende på NÄR storken behagar dyka upp) parallellt med mig, så vi vill slippa så mycket matlagning som möjligt (Y)

  • Lintu 2 april 2008

    Typ pajer eller pizza, piroger! (Y)

  • sussiofaeke 2 april 2008

    du skulle ju kunna göra köttbullar... hur många som helst, så kan du styra själv hur mycket du tar, hur mycket du behöver..
    Håller helt o hållet med alla föregående talare, o skulle vulja rekommendera det enda lilla recept som jag har lyckats få in här, lathundlaxen, oerhört smidigt men kräver i pricip ingen tid alls!
    Lycka till med allt!

  • Okänd 2 april 2008

    sussiofaeke: Ja, lathundslaxen verkade ju iofs smidig, men jag letar *verkligen* efter recept på saker som står i ugnen och sköter sig självt. Vill inte vakta spisen :D

  • kajsa36 2 april 2008

    Vet ej hur det går att frysa när det inte är klart... men jag tror nog att paj ska man grädda för att sedan värma bara... lasange tror jag att man kan frysa för att sedan tillagas men jag är inte säker , jag hade nog gjort klart för att sedan bara behöva ta upp och värma...(Y)

  • MatAnders 2 april 2008

    Kanske lapskojs går bra att frysa in?

  • MammaIrene 2 april 2008

    Det mesta är ju redan nämt, men jag tänkte ock¨så på korvstroganof o makaronpudding, det är två maträtter jag själv gör extra av o fryser in i bland...

    Lycka till med allt!(Y)

  • MammaIrene 2 april 2008

    Det mesta är ju redan nämt, men jag tänkte ock¨så på korvstroganof o makaronpudding, det är två maträtter jag själv gör extra av o fryser in i bland...

    Lycka till med allt!(Y)

  • Bianca 2 april 2008

    Ugnspannkaka går alldeles utmärkt att frysa in efter tillagning. Dela den bara i lagom stora bitar först. Annars går väl allt att frysa utom just potatis såvida det inte är i en gratäng eller mos. Färdig fiskgratäng fast utan räkor i ditt fall borde fungera.

    Noterade att någon undrade om ärtsoppa var så bra. Det är väl fibrerna i ärtorna som påverkar magen och det är nog inte överförbart via bröstmjölk. Fram för mer ärtsoppa (Y)

  • Okänd 2 april 2008

    Jag tror några har missat min formulering av frågan.. jag efterfrågar tips på mat som går att frysa in FÖRE tillagning :)

  • MatAnders 2 april 2008

    Oj ja då går i alla fall jag bet, tyvärr men lycka till och se nu till att Storken landar mjukt...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.