Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på mat när killen är så kräsen?

  • poffa 5 januari 2011

    Hm, låt mig se.. Om du inte suger på att laga mat. Gör så här: När din mat inte passar honom, låt honom själv laga sin egen specialkost.. =P

    Då kanske han upptäcker hur goddin mat är, när han själv slipper jobba. Ha ha..

    Det är lätt att ha åsikter om man slipper ta ansvar för det..

  • Dintan 5 januari 2011

    När jag träffade min man för ett antal år sen åt han ingenting... Jag kunde skriva ett antal A4-sidor med saker han inte åt.
    - Jag TROR inte det är gott så varför prova var hans devis.

    Nu har han lärt sig äta en hel del för att han MÅSTE prova. Listorna blir kortare och kortare.
    Det är som med barn, ge smakportioner och han behöver inte äta upp om han inte vill.
    Min man upptäckte att en hel del saker han TRODDE inte var goda faktiskt var det.

    Jag menar, man åker till Japan och äter inte sushi för det är NOG inte gott...
    Idag äter vi sushi minst varannan vecka.

  • IiidaNilsson 5 januari 2011

    Kika mina recept, finns något där som är pastagratäng. Det är i princip pasta och köttfärs med ost över och lite annat.. Tror han skulle tycka om den :)

  • puhbjornen 6 januari 2011

    Som sagt var låt han laga maten själv!

  • boz1965 6 januari 2011

    Skrivet av puhbjornen den 6 jan 2011

    Som sagt var låt han laga maten själv!


    Precis! Varför hålla på och dalta med en vuxen människa? Han bor väl inte hemma hos mamma längre?

  • gnutten1 11 mars 2011

    När jag lagade mat till min systerdotter när hon var yngre så grimascherade hon alltid INNAN hon hade smakat på maten. Hon fick liksom ett stort V i pannan om hon visste att det var lök i maten.
    Även när jag inte hade haft i lök i maten men sa att det innehöll det ändå så tyckte hon inte om maten. Men lagade jag sånt som hon var bekväm med så tyckte hon allt var jättegott., å andra sidan var hon 13 år gammal.

    Samma sak med en kompis flickvän som sa att hon inte tyckte om vin i maten, jag gjorde äkta risotto till henne och hon tyckte det var jättegott:) En halv flaska vitt var det i den risotton:)



    Mycket psykologi i det hela. Vuxna människor måste våga testa nya saker, nya recept och nya råvaror. Själv köper jag alltid sånt jag inte brukar äta när jag är ute på restaurang och äter.

    Smaklökarna utvecklas noll när man bara äter det man är van vid!

  • osita 11 mars 2011

    mat smak är något som ändras med åldern!!!!!!
    Sedan 30 årsåldern har min smak ändrats till att tycka mer om allt möjligt. Oj mamma bara stirrar på mig nu för tiden när hon ser vad jag KAN och tycker om att äta!!!! =))
    Vin tex. säger man ju är en vuxen dryck och det är nog sant.

    Men annars tycker jag som de andra att gillar han inte din mat så får han laga sin själv ell gå hungrig!!!
    Bra historia den om fisken!!

    Lycka till.

  • amoz 11 mars 2011

    Skrivet av boz1965 den 6 jan 2011

    Skrivet av puhbjornen den 6 jan 2011

    Som sagt var låt han laga maten själv!


    Precis! Varför hålla på och dalta med en vuxen människa? Han bor väl inte hemma hos mamma längre?


    (Y)(Y)

  • Erajscha 12 mars 2011

    Nu verkar det ju som att killen har barndomstrauman och inte bara är bortskämd. Jag tolkar TS fråga som "hur ska jag få min kille att våga prova andra saker?"

    De råd som kommit i tråden om att göra som med barn, det vill säga smaka lite här och lite där är nog det vettigaste.

    Ni kanske kan ingå någon deal där han smakar två tuggor av all mat du lagar i en vecka mot att du gör något annat han skulle uppskatta?

  • iidaOlofsson 12 mars 2011

    Jag har själv vart väldigt kräsen när det gäller mat men det första steget för att bli av med det var att jag funderade ut vilken mat jag gillade bäst, och eftersom att jag gillar pasta så letade jag på recept på massor av olika pasta rätter, carbonara till exempel.
    Nu kan jag äta väldigt mycket mer än förut, det enda jag fortfarande inte äter är ketchup, sylt, senap, dressing och vissa såser.

  • wildlife 12 mars 2011

    Byt kille!
    Jag äter det mesta.... ;)
    :DD

  • crollan 12 mars 2011

    Hmm...
    Plastmatta kanske är gott ?:s

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.