Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på såser för att göra en väldigt enkel rätt lite intressantare?

  • andreasdr 16 maj 2011

    Hej! Jag letar efter tips på enkla sätt att göra en enkel och snabb rätt lite roligare. Säg att jag helt enkelt vill laga till lite falukorv och makaroner. Vanligtvis brukar jag då göra en högst amatörmässig sås till genom att hälla i lite grädde i stekpannan, ibland tillsammans med lite köttbuljong, creme fraiche, soja, och låta den tjocka till sig tillsammans med korvskivorna. Detta börjar kännas extremt rutinmässigt och tråkigt, så tips och idéer på andra (snabba) såser som skulle kunna passa mottages varmt! (även andra, allmänna tips på vad man kan hitta på för att skoja till en sån sak som falukorv och makaroner välkomnas!)

    /Andreas

  • safir74 16 maj 2011

    Hm sås till korv och makaroner? Jag brukar inte göra någon speciell sås när jag äter korv och makaroner. Men du kan ju alltid göra korvstroganoff eller någon korvgryta till. Själv äter jag gärna stuvade makaroner till korv.
    Detta recept är god till pasta:

  • Cassiopeya 16 maj 2011

    Min favorit och enda falukorvsrätt är korvstroganoff! Grädde, hackad lök, chilisås, tomatpuré, vitpeppar och salt! Enkelt och gott :p

  • andreasdr 17 maj 2011

    Tack för tipsen. Ska testa båda recept inom en snar framtid!

  • The_mama97mia 17 maj 2011

    Det kan ju vara lite kul att prova färdigsmaksatta creme fraiche alternativ, Arla m fl har ju olika smaker i sortimentet.
    Själv gillar jag bea på nästan allt... Falukorv äter jag däremot rätt sällan.

  • The_mama97mia 17 maj 2011

    Pasta och köttfärsgratäng med bearnaisesås
    Detta är ju inte falukorv och ingen avancerad sås, äkta bea på pulver.
    Men gott och litet annorlunda, du kan säkert göra liknande fast med falukorven.

  • Mistys 17 maj 2011

    Lägg kassler eller burkskinka i en form, lägg sparris ovanpå. Blanda en påse hollandäs och en påse bearneas i en kastrull och gör såsen som det står på paketen. Häll detta på kasslern samt riven ost. Gratinera 225° tills osten fått färg.

    Detta tycker jag förgyller den annars lite tråkiga kasslern man vanligen bara steker eller grillar.

  • MatAnders 17 maj 2011

    Svårt o svara på såser till korv o makaroner :) men korv med en god sås av peppar rot och lite fransk senap och dill i är väldigt gott att göra o bara hälla över i en form in i ugnen en stund, eller att göra gryta på och lite lök i skadar inte heller. Annars kan man ju piffa upp med sambal oelek,chilisås och purjolök med creme fraish det brukar bli en god variant.

  • Mumsfilibabba2 17 maj 2011

    Jag brukar strimla falukorv (som korvstroganoff) och purjolök. Bryna detta, häll på grädde och vatten ca 3 dl, en grönsaksbuljong och två msk dijonsenap. Supersnabbt och jättegott. :)

  • KimOfDrac 17 maj 2011

    Vill tipsa om en kall sås som är väldigt god till korv :)

    2dl Creme fraiche
    2 msk majonäs
    ½ dl riven vällagrad ost eller smulad blåmögelost
    1 stor riven vitlöksklyfta
    Lite paprikapulver

    Det är även gott att klippa i lite gräslök.
    Jag har gjort denna när jag gjort halv special, då det är gott både till moset och korven, men kan tänka mig att det är gott till makaroner också :)

  • andreasdr 18 maj 2011

    Tack för svaren, jag tar till mig samtliga tips!
    mama97mia: Bearnaise och hollandaise har jag aldrig använt i matlagning, kan nog hända att jag testar den där köttfärsgratängen..
    Kimona: Precis vad jag ursprungligen var ute efter, det ska testas!

  • Lunchdax 18 maj 2011

    Stuvade makaroner tycker jag är det allra godaste till falukorv. Bara att koka makaronerna i mjölk (röd använder jag) istället för vatten. Ha i peppar, salt och eventuellt lite muskot (riven/mald).
    En lyckad stuvning på pasta är nog det godaste som man kan ha! :D Väldigt enkelt och billigt dessutom! Och mycket nyttigare (och godare) än grädd/cremefreche-såser.

  • 3barnsbullmamma 19 maj 2011

    Vi har bytt ut ketchupen mot pesto. Smaksatta krossade tomater är också gott till pasta och korv.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.