Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på vegetariskt alternativ till påskbuffén

  • camillaf14 15 april 2011

    Ska bjuda på påskbuffé och en av gästerna är vegetarian. Tänker bjuda på lax med olika tillbehör och ägg i olika varianter. Men tänkte även ha någon form av gratäng som är vegetarisk men har ingen fantasi kring detta. Har ni några tips?

  • voffa3 15 april 2011

    Låt någon grönsak eller rotfrukt spela huvudrollen kanske någon som har gul-aktig färg eftersom det är påsk.
    Morötter eller kålrot kanske. Varför inte göra en rotfruktsgratäng, tror att det balanserar laxen fint.
    Annars är jag inne i en vurm för rödbetor just nu. Rödbetor är mums tunt rårivna eller tillagade med fetaost i lite olika varriationer. Det finns säkert redan recept här på sidan i massor.
    Jag antar att dina vegetarian- gäster äter både fisk, mjölk och ägg.
    En god sallad passar alltid till också, testa att ha lite ovanliga grönsaker i salladen som blekselleri eller ärtor.

  • jwannefjord 20 april 2011

    De flesta som kallar sig vegetarianer äter INTE fisk eftersom fisk inte är en grönsak. Men om det är en lacto-ovo vegetarian finns det ju en uppsjö med pajer som västerbottenspaj, ädelostpaj, broccoli (i kombination med ädelost eller feta t ex), spenat och purjolök etc. Man kan använda sin fantasi och hitta på själv. Paj är ju rätt tacksamt på det viset. Svamp är också gott även om det kanske känns mer höstigt. Soltorkade tomater är jättegott i paj. Annars tyckte jag tipsen ovan var utmärkta.

  • voffa3 20 april 2011

    Hihi det vet jag, men rent allmänt brukar det missuppfattas så ofta (det är så lätt hänt om man inte är inne i vegosvängen) att jag inte hade en aning hur det ligger till i detta fallet.
    Fast ska det vara strikt vegetariskt så får man ju byta mot buljong i gratängen, sojaost/tofu och sojagrädde eller så.
    Jag är själv kass på att laga med tofu, blir aldrig som det är tänkt och smakar inget tycker jag. Någon annan som har bra recept eller tips på lager?

  • The_mama97mia 20 april 2011

    Morots- och kålrotslåda, det är ett måste på vårt julbord, men ägg ingår.

    Palsternacka är ljuvlig att ha i gratäng och glöm för all del inte purjolök! SÅ gott att gratinera.

    Som andra sagt ovan, det beror ju lite på om din vän vegetarianen äter mejeriprodukter och ägg...

    Annars är ju röst både fint och gott och passar till lax och äggrätterna med.

  • Mistys 20 april 2011

    Här brukar jag hämta tips till jul och påsk. Rekomenderar bla senapssillen som mina vegetariskt ätande barn älskar. Smakar som vanlig......nästan!

    http://vegomums.com/

  • M37 20 april 2011

    Hej...{curl-lip}

    Har ett bra alternativ som går at göra om till en gratäng {embarrassed}

    Det är på en tomatgryta som det egentligen ska vara kassler eller korv till men det går ju att utesluta det helt och hållet ;)
    Receptet till den har jag lagt in här och den heter "Festlig tomatgryta"

    Lycka till med din bjudning {eat}

  • Hilmer54 20 april 2011

    Squashplättar m tzatziki SUPERGOTT!!!

    2 squash-rivs, saltas o avvattnas ca:800gr
    1 röd lök finhackas
    2 ägg
    1 dl vetemjöl
    mycket färsk persilja hackas grovt
    Feta ost 1pak=200gr grovrives
    Grovmalen svartpeppar ev.salt
    Stek lagomt små plättar

    Servera morotstzatziki till.
    Urkramad finriven morot, vitlök, yoghurt.

  • Anita123 21 april 2011

    Skrivet av voffa3 den 20 apr 2011

    Hihi det vet jag, men rent allmänt brukar det missuppfattas så ofta (det är så lätt hänt om man inte är inne i vegosvängen) att jag inte hade en aning hur det ligger till i detta fallet.
    Fast ska det vara strikt vegetariskt så får man ju byta mot buljong i gratängen, sojaost/tofu och sojagrädde eller så.
    Jag är själv kass på att laga med tofu, blir aldrig som det är tänkt och smakar inget tycker jag. Någon annan som har bra recept eller tips på lager?

  • The_mama97mia 21 april 2011

    Beroende på om det är tillåtet med ägg eller inte - men det finns många olika recept på patéer, spenatpaté, morotspaté, rödbetstimbaler... m.m. Supergott och elegant. Men ägg ingår.

  • SvenSigurd 21 april 2011

    Jag äter varken kött, fisk, komjölkprodukter eller ägg, och så har jag levt i mer än 2/3 av mitt liv - ni får kalla det vad ni vill.
    Jag skulle satsa på Caviart eller Tång-Caviar - det heter lite olika i olika affärer och en Vegetarisk "sillsallad" (finns bland receptsamlingen på ica.se), lite kokt potatis och en paj av något slag - jag sätter helst grönkåloch valnötter i min (finns också i receptsamlingen på ica, även om jag modifierar det så det passar mig). Till dessert har jag nog ungsbakat äpple fyllt med sirap och russin, men en "vaniljsås" (på mitt sätt) till. Man ska inte göra det för komplicerat!

  • Erajscha 21 april 2011

    Den här gör jag på svärmors begäran i påsk:
    Morots- och champinjonpaté

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.