Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips till två studenter

  • Mearena 18 september 2008

    Hur gör man för att inte större delen av studiebidraget ska gå till mat? Bor tillsammans med min pojkvän och just mat ligger i topp på utgifter. Har provat det här med nudlar och ost, men man håller sig inte mätt så länge....

    Så, om någon har några tips hur man drygar ut matkontot (som iof inte är så stinnt) dela med er!

  • MatAnders 18 september 2008

    Jag brukar köpa 5 kg ris säckar i invandrarbutiker för mellan 80 -100 kr och dom räcker länge, det är väl det tips jag kan ge förutom alla andra du säkert kommer få med storkok när du hittar billiga råvaror.
    Lycka till(Y)

  • MelleBandolo 18 september 2008

    Planerna era köp väl och handla där det är billigast. ^^

  • The_mama97mia 18 september 2008

    Tror också att det är stor hjälp att "lära sig gilla" billiga råvaror. Rotfrukter, bönor, linser. Mat som är energität men billig.
    Potatis är en underbar liten knöl som mättar bra.
    Istället för dyra grönsaker som tomat, gurka sallad, satsa även där på rotfrukter o vitkål o sånt. Råkost är gott.

    Och just det - i inköpen kan ni spara mkt. Man får lägga lite tid på att planera o leta billigt.
    Det står inte vart ni bor?

  • piusamadeusmozart 18 september 2008

    Mycket bònor, linser, potatis och pasta som bas och lite av det gòtta som tillbehòr. Linssoppa t.ex àr toppen det finns flera recept hàr som verkar fina. Kolla in vad som àr billigt just nu i grònsaksvàg. Vitkàl àr toppen som sallad och ràcker àven till kàsoppa eller kàldolmar som inte àr dyrt eller svàrt att gòra. àgg àr det dyrt? till omeletter med olika grejer i. Idag gjorde jag en med lòk och en liten bit stark salami. Blev toppen och kan inte ha kostat mànga kronor. Gòr pizza sjàlv av allt som blir òver. Basera alltid dagens mat pà vad som ev. blev òver fràn igàr sà slànger man inget.
    Lycka till

  • Babzan 18 september 2008

    Planering av inköp är väldigt viktigt och försök att låta bli onödiga utgifter som te x allt för mycket party och liknande:o Lite måste man ju få unna sig när man är ung men välj era tillfällen (Y)

    Själv var jag och min man som under studietiden var min pojkvän , flitiga besökare hos respektive föräldrar. Där var man ju alltid välkommen och ofta fick man matlådor med sig hem:p

  • piusamadeusmozart 18 september 2008

    mamamia hann fòre

  • The_mama97mia 18 september 2008

    haha, två själar och en tanke. Vad vi är kloka då pius... *ler*

  • MammaIrene 18 september 2008

    Att fixa egen mat o ta med sig är nog A och O, det blir väldigt dyrt att äta på skolan.
    Vad skall man då ta med som inte kostar så mycekt?
    Det finns ju riktigt matiga bröd man kan baka med dinkelmjö, rivna morötter, solrosfrön, linfrön salt, flytande honung, vatten, jäst och olivolja......
    De är ohyggligt mättand och ett stekt eller kokt ägg på två sådana mackor tillsamans med 1-2 frukter håller en nog så mätt ett bra tag.....
    (finns föresten recept på sådana här dinkelbröd på matklubben här...)

    Sedan är det pasta jag vill rekomendera, går ju bra att både göra pastasallader att ta med sig, det är inte dyrt med pasta o man kan ju välja lite billiga tillbehör efter säsongen...

    Jag brukar också läsa igenom reklambladen varje vecka o därefter skapa en handlingslista beroende på vad det är extrapris på, det köper jag då flera förpackningar av o lägger i frysen, så gör jag varje vecka o behöver därför sällan eller aldrig köpa t ex köttfärs, kycklingfileér o annat till fullpris...

    Att baka sitt egna bröd är också bra för både plånboken och smaklökarna o behöver ju inte ta så lång tid, man kan sätta en deg innan man sätter sig o börjar plugga, sedan bara trycka ner det i en bakform o låta jäsa igen innan det skall in i ugnen.

    Billig mat i övrigt är väl blodpuddinig, nudlar, precis som ni nämnde...

  • SDMaya 18 september 2008

    Ett bra tips är köp färs när den är billig, gör köttfärssås, Pasta pytt, köttfärsröror, köttbullar, köttfärslimpa, pannbiffar och Chili con carne och frys in.
    Cowboy soppa är med en matig rätt som är billig (med färs)
    Eller frys in färsen och gör efter hand.
    Men när jag flyttade hemifrån (för en herrans massa år sedan) gjorde jag det färdigt och kunde plocka fram och värma det snabbt och enkelt.
    Potatis är också en billig råvara som mättar, gör mos, bakpotatis(köp vanliga stora potatisar, går lika bra) Potatisgratän (kan frysas in) kokt potatis, stekt potatis, hasselbacks potatis.
    Baka bröd själva, scones är med gott och går fort och är billigt.:p
    Finns massor med tips till...kan nog skriva hur mycket som helst... *Ler*
    Kika in bland mina recept, finns en del bra där som är billiga.(Y)
    /SDMaya

  • lindaO 18 september 2008

    En jättebra grej är att köpa ingredienser och koka en stor gryta köttfärssås som du sedan fryser in portionsvis. Då är det bara att tina upp när du är hungrig, och du slipper impulsköpa middag varje kväll. Du lär bli jättetrött på köttfärssås efter ett tag, men variera mellan att göra lasange, chili con carne, fiskgratäng eller fisksoppa. Är ni vegetarianer (som jag) är det bara att ta bort köttet och istället använda qourn eller grönsaker!

  • The_mama97mia 18 september 2008

    ni ser, vilka många bra tips det bara ramlar in. Just detta med eget bakat bröd är ju toppen, har ni möjlighet att frysa in? Hur bor ni? lägenhet eller delat kök i korridor?

  • Erajscha 18 september 2008

    Några tips på billiga rätter:

    * Wokad vitkål/morötter/burkchampinjoner med ris
    * Köttgrytor på framdelskött med mycket rotfrukter i. Gör man det en söndagen räcker det till matlådor i veckan också.
    * Helstekt kyckling räcker till två måltider för två. T.ex. första gången med hemgjord klyftpotatis och andra gången i en pastasås.
    * Amerikansk korvpanna (recept finns bland mina recept) är billig mat
    * Grillkorv och hemgjort potatismos
    * Hemkokt ärtsoppa

  • Penne 18 september 2008

    Jag är själv väldigt dålig på att handla smart och billigt, men ibland försöker jag iaf. Att dryga ut maten med billigare alernativ är rätt smart.
    Tex en kycklinggryta kan man göra på bara en kycklingfilé till flera personer och dryga ut med svamp, morötter och ärtor tex. Köttfärssås går bra att dryga ut med rivna morötter och hackad svamp. Kör man konserverade champinjoner i en mixer så påminner det om köttfärs. Blanda i bönor, majs eller andra grönsaker. Är gott med riven potatis eller vitkål i köttfärssås, tycker jag, och det drygar ut den oxå.

  • dystraior 18 september 2008

    Sen så kan man kolla lite i kyldiskarna om det är matvaror som det är kort datum på då en del affärer sätter ner de till halva priset, man kan kolla när man ändå är i affären och sen försöker man komma ihåg och tar sig iväg tidigt den dagen till affären och handlar, då kan man få lite "finare" mat billigt, bara dela upp om det är storpack och frysa in.

  • Vivoplena 18 september 2008

    "Invandraraffärer" brukar ha jättebilliga grönsaker.

  • Mearena 19 september 2008

    Jag och min pojk' ska inom kort flytta till en 1:a i Malmö, Värnhem för att vara lite mer exakt.
    Vi har frysmöjligheter, så det här med att frysa in är en bra idé ^^
    Vi har bott tillfälligt hos ett snällt par, men det har inte varit någon mening med allt för långsiktiga planer eftersom vi bara skulle bo där några veckor.

    Härligt att så många vill dela med sig av sina tips och erfarenheter^^ Ni är alla guld värda!

  • monac 19 september 2008

    tyckte inte jag var så fattig när jag pluggade????? Hade det bättre ställt då än nu!...inga barn & inte massa andra räkningar och amorteringar...det var tider det:)
    Men med bönor,linser,ris & rotfrukter,lök & krossade tomater kan man skapa variationer i all oändlighet.
    Grodda tex. mungbönor...blir jätte mycket mat för bara några kronor.
    Vitkål oxå super billigt,nyttigt!
    (Y)

  • Tillberga 19 september 2008

    säger som så många redan BÖNOR o LINSER
    och då tycker jag att dom bönor som man köper i invandrarbutiken
    jag menar dom torra som man lägger i blöt
    de blir ju inte många kronor / portion

  • monac 19 september 2008

    ja just det...och lite olika goda kryddor,currypasta,sambal badjak,chili!
    och här på klubben finns massor av inspiration...(L)

    Soppor,mycket bra ,billig mat...här kommer ett par(egna favorit) förslag....
    Rostad rotfrukts soppa med basilikaolja

    Röd linssoppa med kokosmjölk och saffran

    baka ett gott bröd till...kalas gott!:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.