Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips till två studenter

  • carola275 22 september 2008

    Någon har säkert skrivit det men storkok är underbart om man vill leva billigt. Men se till att göra flera storkok och frysa in så att det finns variation i frysen. Att alltid ha en färdig matlåda att ta med till campus kan man tjäna många kronor på samtidigt som det inte lika lätt blir en burgare när man kommer hem sent och är trött.

    Något som de yngre studenterna på mitt program började med var att ta med egen kaffe eller the-termos, mycket billigare och samtidigt mycket godare än automatkaffet.

    Jag har inte räknat på det på länge men jag tror faktiskt att kilopriset för nudlar är dyrare än pasta. Att lägga in gröt på matsedeln någon gång lite nu och då kan absolut ge ekonomiska fördelar. Annars håller jag med om att bönor och linser är bra, koka själv och frys in en "burkstorlek" i påsar så är det lika snabbt att ta fram som att öppna en konserv.

    Veckosallad med vitkål, morot, olja vinäger (+ kryddor) är också bra, inte bara för att ingredienserna är billiga utan också för att salladen inte hinner bli dålig och måste kastas innan den ätits upp. Variera med vitkål, äpple, citron och med olika kryddningar.

    Har ni någon gång råd att köpa ost så riv ner den sista kanten (som är för svår för att hyvla) i en påse och spara i frysen till nästa matlagning.

  • The_mama97mia 22 september 2008

    Många kloka inslag o förslag här innan ju men ville bara tala om att ikväll gjorde min dotter (11 år) kvällsmat, hon har blivit intresserad av matlagning o dom har börjat ha lite hemkunskap i 5:eklass - Broccolisoppa. O jösses flickor vad gott det var.
    EN bukett broccoli (köpt för typ 8 spänn) , 2 potatisar, en lök, tre vitlöksklyftor, en buljongtärning, vatten, en fp matlagn grädde o sen smaka av.
    Mumms... Man kan mixa den - men det är överkurs samt är mixern redan nedpackad här för vi står mitt i flyttprocess....

    Men jag bara tänkte att många sopprecept är ett mellanting mellan gryta o soppa o är faktiskt både, gott nyttigt och mättande.... OCH billigt!

    Så jag puffar väl för det då. Puff!

  • monac 23 september 2008

    broccoli är så gott...på längden & tvären(Y) kul när unga människor intresserar sig för mat & näring(L)

  • monac 23 september 2008

    stavmixer en god investering...kokar en soppa och mixar den på 10 minuter!

  • MatAnders 23 september 2008

    Fried rice e billigt och kan varieras i mängder beroende på vad man har, bara att koka rejält dagen innan, det som behövs är nampla (asiatisk fisksås) soya och kanske sesamolja som e god och dryg.

  • MsChilly 23 september 2008

    Jag är själv student och har märkt att summan i kassan blir betydligt högre när man köper kött. Så jag tar glatt emot reklam och passar på att köpa olika sorters kött när ju det är billigt.

    Sen är det helt klart storkok som gäller!

  • carola275 23 september 2008

    Skrivet av mama97mia den 22 sep 2008

    Många kloka inslag o förslag här innan ju men ville bara tala om att ikväll gjorde min dotter (11 år) kvällsmat, hon har blivit intresserad av matlagning o dom har börjat ha lite hemkunskap i 5:eklass - Broccolisoppa. O jösses flickor vad gott det var.
    EN bukett broccoli (köpt för typ 8 spänn) , 2 potatisar, en lök, tre vitlöksklyftor, en buljongtärning, vatten, en fp matlagn grädde o sen smaka av.
    Mumms... Man kan mixa den - men det är överkurs samt är mixern redan nedpackad här för vi står mitt i flyttprocess....

    Men jag bara tänkte att många sopprecept är ett mellanting mellan gryta o soppa o är faktiskt både, gott nyttigt och mättande.... OCH billigt!

    Så jag puffar väl för det då. Puff!


    Javisst, soppor! Nu börjar jag drömma mig tillbaka. Potatis och purjolökssoppa samt spenatsoppa är två billiga klassiker som jag njutit mycket av. En klick creme fraiche i soppan vid servering gör mycket för smaken.

  • enAnnan 24 september 2008

    Skrivet av mama97mia den 22 sep 2008

    Många kloka inslag o förslag här innan ju men ville bara tala om att ikväll gjorde min dotter (11 år) kvällsmat, hon har blivit intresserad av matlagning o dom har börjat ha lite hemkunskap i 5:eklass - Broccolisoppa. O jösses flickor vad gott det var.
    EN bukett broccoli (köpt för typ 8 spänn) , 2 potatisar, en lök, tre vitlöksklyftor, en buljongtärning, vatten, en fp matlagn grädde o sen smaka av.
    Mumms... Man kan mixa den - men det är överkurs samt är mixern redan nedpackad här för vi står mitt i flyttprocess....

    Men jag bara tänkte att många sopprecept är ett mellanting mellan gryta o soppa o är faktiskt både, gott nyttigt och mättande.... OCH billigt!

    Så jag puffar väl för det då. Puff!


    Låter ju jättegott!!! Det ska provas!
    Och jag slår oxå ett slag för soppor. Speciellt i denna årstid. Linssoppor - bönsoppor - grönsaks och färssoppor. Mättar bra och är billigt, tänk på proteinet bara.

    Min äldsta går oxå i femman och har Hemkunskap numer och har blivit ännu mer intresserad av matlagning. Kul! Häromdagen stekte han pannkaka till mig och lillebror helt själv, som han lärt sig i skolan. Och de blev kalasgoda! Nästan bättre än mina egna *muttrar* ;)

  • kristin1979 9 december 2008

    Hel kyckling som kokas i hönsbuljong för att sedan göra sås på curry och servera med ris och någon kokad grönsak. Bena ur kycklingen och gör sås på en del av buljongen, curry, salt, peppar, mjöl, vatten och mjölk samt soya.
    Billigt, drygt och gott.

  • Diskborste 31 januari 2009

    Gør en veckomeny på søndagen, storhandla allt på måndagen så behøver man inte gå till butiken på resten av veckan. Då har man inga ursækter før att køpa mat ute/i skolan samt man får inte med sig en massa onødigt nær man småhandlar varje dag.

  • 31 januari 2009

    Köp stora paket ex. potatis pasta och ris ett annat gott råd är och så att planera era inköp, köp alltid det billigast och ät ute så lite som möjligt

    Till exempel ett fika 2 pres ute kostar run en hundralapp

  • monac 1 februari 2009

    undrar hur det går för vårar studenter?:o:D

  • hanstom 1 februari 2009

    Tore Wretmans eminenta skrift passar in: "Fattigmans Kokbok".
    Den måste passa studentmössan som en handske:)

  • mia84k 2 februari 2009

    Kokta makaroner
    färdig köttfärs med tacokrydda i

    blanda samman dessa 2 och det blir super gott!!!!!!!!:)

  • monac 2 februari 2009

    färdig köttfärs????kryddad...? låter suspekt.:o

  • Mearena 2 februari 2009

    Jösses Amalia, vad många bra svar jag har fått *skriver minneslista på allt*

    Nu ska det förhoppningsvis bli lättare att få matkassan att räcka!

  • boz1965 2 februari 2009

    Skrivet av Mearena den 18 sep 2008

    Hur gör man för att inte större delen av studiebidraget ska gå till mat? Bor tillsammans med min pojkvän och just mat ligger i topp på utgifter. Har provat det här med nudlar och ost, men man håller sig inte mätt så länge....

    Så, om någon har några tips hur man drygar ut matkontot (som iof inte är så stinnt) dela med er!


    Lusläs affärernas reklamblad och hemsidor och handla det som är billigast i respektive butik. Köp mycket om det är riktigt billigt och gör ett storkok och frys in portionsvis. Tänk bara på att potatis och rotfrukter inte är så lyckat att frysa eftersom det blir en grynig konsistens.

    Var uppmärksam på priserna om du handlar på Lidl - det är långt ifrån alltid att de är billigast. Här i sta'n är det City Gross som står för den billigaste (eller minst dyra, hur man nu väljer se på det) matkassen. Dyrast är Hemköp och Konsum.

    Kolla i invandrarbutikerna och på torget, där kan du också göra fynd. Kolla också efter "kort datum", de varorna är ofta till halva priset, använder man inte dem samma dag så kan man ju alltid frysa in dem. Dessutom håller de för det mesta betydligt längre än "Bäst före-datumet" som bara är en rekommendation och dessutom är snävt tilltaget för att producenten ska ha ryggen fri.

  • boz1965 2 februari 2009

    Sen har du ju ett billigt och gott recept här:

  • Gnurf 2 februari 2009

    Håller med boz i detta att ha koll på läget. Om jag idag tex tar ett svep genom reklambladet så finner jag;

    - Benfri karré för 29kr/kg,
    - Rotsaker inkl Lök för 5kr/kg,
    - Eldorado ris för 10kr/kg,

    Kombinera detta till en härlig Karrégryta med ris och du får en jätteportion (som tom JAG blir mätt på) för sisådär 5kr!! Å med ett näringsinnehåll som överstiger ett paket nudlar med storleksordningen 800%...

    Men detta förutsätter såklart att den allra viktigaste faktorn är uppfylld:

    1) Lär Er att laga mat från grunden!!!

    :D


    Skrivet av boz1965 den 2 feb 2009

    Skrivet av Mearena den 18 sep 2008

    Hur gör man för att inte större delen av studiebidraget ska gå till mat? Bor tillsammans med min pojkvän och just mat ligger i topp på utgifter. Har provat det här med nudlar och ost, men man håller sig inte mätt så länge....

    Så, om någon har några tips hur man drygar ut matkontot (som iof inte är så stinnt) dela med er!


    Lusläs affärernas reklamblad och hemsidor och handla det som är billigast i respektive butik. Köp mycket om det är riktigt billigt och gör ett storkok och frys in portionsvis. Tänk bara på att potatis och rotfrukter inte är så lyckat att frysa eftersom det blir en grynig konsistens.

    Var uppmärksam på priserna om du handlar på Lidl - det är långt ifrån alltid att de är billigast. Här i sta'n är det City Gross som står för den billigaste (eller minst dyra, hur man nu väljer se på det) matkassen. Dyrast är Hemköp och Konsum.

    Kolla i invandrarbutikerna och på torget, där kan du också göra fynd. Kolla också efter "kort datum", de varorna är ofta till halva priset, använder man inte dem samma dag så kan man ju alltid frysa in dem. Dessutom håller de för det mesta betydligt längre än "Bäst före-datumet" som bara är en rekommendation och dessutom är snävt tilltaget för att producenten ska ha ryggen fri.

  • MrsC 2 februari 2009

    Fattigmans rika soppa

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.