Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tomatsoppa

  • Kladdkakan95 11 maj 2009

    Hej!
    Förr gjorde jag en tomat sopa som var jättegod. Den fanns i en bok som heter ung och hungrig. Det ska va små bitar spaghetti i, å ganska mycket vitlök i om ja inte minns fel.
    Är det nånå som har den boken , skriv receptet här!!!:D

  • Kladdkakan95 11 maj 2009

    Det går lika bra med ett annat tomatsopperecept!:D

  • stepp567 11 maj 2009

    Hej! hittade detta recept här på mkl skrivet av Susanne
    Starka tomatsoppan

    Finns fler recept på tomatsoppa på mkl att välja på.:)

  • mooseella 11 maj 2009

    Skrivet av Kladdkakan95 den 11 maj 2009

    Det går lika bra med ett annat tomatsopperecept!:D


    Tomatsoppa (skilsmässosoppa)
    För: 4 personer
    Tillagningstid: 30 minuter

    Denna soppa fick namnet skilsmässosoppa (1978) av en väninna till mig. Hon sa att: Det blir skilsmässa eftersom hennes man inte åt av denna soppa och då skulle bara hon ”stinka” vitlök. Hon lagade den senare så mannen fick smaka och han åt med god aptit. Det blev skilsmässa några år senare men inte pga. soppan. Servera gärna soppan med bröd.
    Ingredienser
    2 burkar a´400 gram krossade tomater
    2 ½ burkar vatten
    3 skivade gula lökar
    1 dl basmatiris eller mathavre
    3-4 pressade vitlöksklyftor
    1 grönsaksbuljongtärning
    1-1½ tsk basilika om den är torkad, (mer om denär färsk), eller timjan
    Salt
    Peppar

    Beskrivning
    Använder du mathavre så skölj av det innan.
    Stek löken ihop med riset/mathavre i olivolja eller smör. Häll på tomaterna och vattnet.
    Smaksätt med vitlök och salt och peppar. Använder du torkad basilika så sätts den till här.
    Koka sakta i ca 12-20 minuter. Beroende på om du använder ris eller mathavre är klart efter 12 minuter.
    Smaka av med färsk basilika.

    Servera med ett gott bröd

  • Kladdkakan95 26 augusti 2009

    tackar tackar för alla tips!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.