Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tråkiga vardag

  • Jenny_N 18 augusti 2009

    Hej! Finns det någon vänlig själ som kan dela med sig av tips och råd.

    Jag har tappat all inspiration till att laga mat och planera. Jag har ingen fantasi eller ork att vara ordentlig. Denna vecka är planerad och maten är inhandlad men jag tycker att det är så tråkigt att vara ensam i hushållet om att vara intresserad av mat.

    Jag läser mycket recept både här och på andra ställen, och blir sugen på allting samtidigt, sen när jag kommer hem så är allt borta. Får ingen som helst ork.

    Finns det någon som kan tipsa mig om hur ni gör i eran familj?
    Vi är en familj på 2 vuxna, 1 litet barn, 1 tonåring och bäbis i magen.
    Tack på förhand!

  • ros 18 augusti 2009

    :)Hej!
    Att tappa inspirationen för vardagsmaten är du inte ensam om.

    Ibland frågar jag mina familjemedlemmar, vi är 2 vuxna och 2 tonåringar vad dom har för önskemål.
    Jag försöker skriva ner tipsen, som matförslag.

    Jag lagar mer mat vid vissa tillfällen ex: köttfärslimpa, pannbiffar, kycklinggryta, köttgryta mm för att frysa in.

    För vissa dagar har jag mindre tid att laga mat, då är det så skönt att kunna ta fram något från frysen, som blir färdigt under tiden potatisen, pastan eller riset kokar.

    Hoppas att du kan få lite inspiration av detta!

    Lycka till! Var rädd om dig(Y)

    Kram ifrån Ros

  • Jenny_N 18 augusti 2009

    Tack för tipsen! Jag försöker alltid laga för mycket mat, men jag lagar antingen för snålt eller för gott, för det tar nästan alltid slut. Sedan vet man aldrig hur många man blir vid matbordet, vilket försvårar det lite.
    Jag inväntar motivationen!

  • MelleBandolo 18 augusti 2009

    Prova att införa dagar då de olika familjemedlemmarna ska laga mat. Kanske svårt med det lilla barnet, men h*n kan ju alltid få bestämma vad som ska ätas om någon annan lagar. Dock vet jag en familj med e knatte på 5 år som alltid kokade makaroner och stekte färdiga köttbullar.

  • The_mama97mia 18 augusti 2009

    Ja du... hej o tack för en trevlig tråd.
    Jag är själv med två barn (flicka snart 12, pojke 9 år). Följer skolmatsedeln o gör som en preliminär veckomatsedel på ett wordokument.
    Ber barnen att önska mat.
    Sist bad Albin om att få spaghetti o köttfärssås en hel vecka.... Han tröttnade efter tre dagar med detta till lunch o middag.
    Ngt som är störande i min middagsplanering är att barnen inte är så glada i att äta så mkt grönt som jag vill. Idag skulle vi ha gräddkokt vitkål, potatis o prinskorv. Detta slutade med att jag käkade upp vitkålen, barnen tog bara korv o potatis.... suck...

    Och ngt som är svårt ibland är att vi har väldigt olika viljor - vilket innebär att det kan bli en veritabel maktkamp - vem får bestämma maten idag....

    Tar tacksamt emot tips från fler !
    Mvh Mia

  • Erajscha 18 augusti 2009

    Jag har gett upp med bonusgrabben, han får de grönsaker jag vet att han gillar: råa morötter, kokt broccoli och färsk tomat. Sen gör jag andra grönsaker åt oss vuxna om inte jag tycker att broccoli passar.

    Dock ska han smaka på andra grönsaker.

  • gimmiahug 18 augusti 2009

    Här hade vi inte heller klarat oss utan frysen.... och när jag lagar extra, då blir det ordentligt extra! Om jag exempelvis använder ett halvt kilo köttfärs till en pannbiffsmiddag, så lagar jag till 1,5 eller till och med två kilo; så vet jag att det finns två eller tre familjemiddagar i frysen. Gör man det en gång i veckan har man snart ett litet lager på lut!

    Sedan är det ju kul att involvera ungarna i matlagningen också! Det bryter det monotona lite och trilskas de så menar jag bara på att det kanske inte blir precis så som de tycker om om de inte hjälper till att smaksätta eller hacka eller vad det nu kan vara.

    Och grönsaker! Här mutas det friskt kan jag lova! Det är ju så klart lite svårare när barnen är större, men här kör vi med att man får lika många godisbitar i lördagspåsen som bitar grönsaker man äter upp. Eller så vankas det glass om grönsakerna äts upp, osv osv.... och vi har alltid råa grönsaker att tugga på innan middagen (när hungern är som störst slinker de ner!). Ändamålet helgar medlen eller vad det heter :D

  • Fiedeli 19 augusti 2009

    Shosan! Är en ung kille på 17 bast med skilda föräldrar. Hemma hos min mor har vi löst det som så att jag får 350 kronor i veckan att handla mat för som jag själv lagar. Detta eftersom att det blev mycket diskussioner förut då min mor och yngre bror i princip inte vill pröva något nytt, medan jag å andra sidan hela tiden vill pröva att tillsätta någonting nytt i varje rätt istället för att bara få samma gamla recept hela tiden. Jag frågar mor med jämna mellanrum om hon vill fortsätta med detta och hon nekar aldrig och är allmänt positiv.
    Jag har dessutom mycket tid eftersom jag inte har några fasta tider förutom skolan och tycker det är jättekul att laga mat.
    Är detta en bra lösning, eller är den en egocentrisk och dålig lösning?

  • Jenny_N 22 augusti 2009

    Oj vad mycket aktivitet det hade varit. Nu har snart den här veckan gått och vi har inte ätit färdigrätter eller köpemat (förutom smörgåstårta pga kalas) på hela veckan. Känner mig stolt!
    Får se vad som händer under kommande vecka. Ska söka på veckomenyer här inne på forumet.
    Tack!

  • flingsalt 22 augusti 2009

    Jag tror att man hittar matglädjen i vardagen på ett helt annat sätt!

    Familjemedlemmarna behöver bara göra dig fånigt glad. Och det kan man bli av småsaker!:)
    Om du blir överraskad av familjen så vill du gärna överraska! Kärlek! (L)

    Låt oss alla göra någon fånigt glad idag! :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.