Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tryckkokare

  • Matglad-54 21 maj 2008

    :) Jag har börjat använt min gamla mammas tryckkokare för det blir så mumsig kalops i den mört och fint.. Skillnad motför att koka det som vanligt i grytan.
    Är det nå´n mer som gör som jag, och kanske har nå´t recept på något gott?!

  • Smulpajen 21 maj 2008

    Absolut! Det bästa som finns att göra långkok i. Jag har tidigare skrivit här att jag tycker fler skulle skaffa tryckkokare. Spar både tid och energi. Man kan använda den till väldigt mycket, både att ångkoka potatis och grönsaker. Vi svenskar är väldigt dåliga på att använda tryckkokare. I andra länder används den flitigt.

    Fram för mera tryck (Y)

  • matnjutaren 21 maj 2008

    Låter som en bra ide. (Y) Meeen ...jag är lite rädd för den..:( Vet inte var jag fått det ifrån men inbillar mej att den kan typ..explodera. Tror jag läst om det nån gång i min ungdom men minns inte riktigt...Behöver jag vara rädd eller har jag fått allt om "bakfoten" kanske...:o
    Gillar annars..ha ha saker med "tryck" i :D

  • Kicki8 25 maj 2008

    Jag anväder också tryckkokren till älgkött titta balnd mina recept.
    Även andra grytor går bra.

  • Heisjo 26 maj 2008

    Har länge velat ha en tryckkokare, men ännu inte inhandlat en.:(
    Ska ta mig i kragen och köpa en en dag(Y)

  • Smulpajen 26 maj 2008

    Skrivet av matnjutaren den 21 maj 2008

    Låter som en bra ide. (Y) Meeen ...jag är lite rädd för den..:( Vet inte var jag fått det ifrån men inbillar mej att den kan typ..explodera. Tror jag läst om det nån gång i min ungdom men minns inte riktigt...Behöver jag vara rädd eller har jag fått allt om "bakfoten" kanske...:o
    Gillar annars..ha ha saker med "tryck" i :D


    Hej!
    Förstår precis hur du känner. Jag var också rädd i början för explosion och såg hur hela köket målades med mat! Men, har man bara satt på locket rätt, och, det går inte att misslyckas med det, för sitter det inte på rätt så blir det inget tryck. Det går heller inte att öppna locket så länge det finns tryck i grytan. Så jag ser det som en väldigt liten risk att något allvarligt ska kunna hända. Så går du i tankarna att köpa en så tror jag absolut du kommer att bli nöjd. Lycka till(Y)

  • MatAnders 26 maj 2008

    Skrivet av Heisjo den 26 maj 2008

    Har länge velat ha en tryckkokare, men ännu inte inhandlat en.:(
    Ska ta mig i kragen och köpa en en dag(Y)



    Hej!
    Jag såg att Lidl nu säljer tryckkokare för 499 denna vecka kanske något att kolla upp?

  • Matglad-54 26 maj 2008

    Skrivet av MatAnders den 26 maj 2008

    Skrivet av Heisjo den 26 maj 2008

    Har länge velat ha en tryckkokare, men ännu inte inhandlat en.:(
    Ska ta mig i kragen och köpa en en dag(Y)



    Hej!
    Jag såg att Lidl nu säljer tryckkokare för 499 denna vecka kanske något att kolla upp?


    (Y) Tack för tipset!!! Undrar om det är över hela landet?:)

  • Smulpajen 26 maj 2008

    Ett litet råd!
    Kolla om det finns delar att köpa i Sverige, t ex gummiringen på locket som man ibland måste byta.

  • Matglad-54 27 maj 2008

    :p Jag blev så glad när jag fick tipset om att det fanns tryckkokare på Lidl.... Men jag kom för sent...Bara slut kvar...Snopet...(N)

  • matnjutaren 27 maj 2008

    Skrivet av Matglad-51 den 27 maj 2008

    :p Jag blev så glad när jag fick tipset om att det fanns tryckkokare på Lidl.... Men jag kom för sent...Bara slut kvar...Snopet...(N)


    Samma här..:'( och jag som fick sååå lugnande besked.om "icke - explosionrisk å allt :p(Y)

  • matnjutaren 27 maj 2008

    Glömde ju att skriva...:p

    TACK! :D smulpajen (Y)

  • MatAnders 28 maj 2008

    Skrivet av Matglad-51 den 27 maj 2008

    :p Jag blev så glad när jag fick tipset om att det fanns tryckkokare på Lidl.... Men jag kom för sent...Bara slut kvar...Snopet...(N)


    Va trist jag köpte min när jag var i Alanya för 450 kr men den va rejäl med bastanta ventiler och låsanordningar så om ni är utomlands se efter om ni inte kan göra ett fund där.
    /Anders

  • Smulpajen 28 maj 2008

    I går såg jag att Cervera sålde tryckkokare 4,5L för 499:-. Tittade inte så noga på dem med de såg väldigt fina ut. Verkar som det nu börjar bli lite "inne". (Y)

  • Matglad-54 28 maj 2008

    Skrivet av Smulpajen den 28 maj 2008

    I går såg jag att Cervera sålde tryckkokare 4,5L för 499:-. Tittade inte så noga på dem med de såg väldigt fina ut. Verkar som det nu börjar bli lite "inne". (Y)


    Tack för tipset! Närmaste butik för mig är Gävle så få se om vi gör oss en tur dit....(H)

  • Matglad-54 28 maj 2008

    Skrivet av MatAnders den 28 maj 2008

    Skrivet av Matglad-51 den 27 maj 2008

    :p Jag blev så glad när jag fick tipset om att det fanns tryckkokare på Lidl.... Men jag kom för sent...Bara slut kvar...Snopet...(N)


    Va trist jag köpte min när jag var i Alanya för 450 kr men den va rejäl med bastanta ventiler och låsanordningar så om ni är utomlands se efter om ni inte kan göra ett fund där.
    /Anders

    Nyfiket frågat var ligger Alanya?

  • Smulpajen 28 maj 2008

    Skrivet av Matglad-51 den 28 maj 2008

    Skrivet av Smulpajen den 28 maj 2008

    I går såg jag att Cervera sålde tryckkokare 4,5L för 499:-. Tittade inte så noga på dem med de såg väldigt fina ut. Verkar som det nu börjar bli lite "inne". (Y)


    Tack för tipset! Närmaste butik för mig är Gävle så få se om vi gör oss en tur dit....(H)


    Du får ta det som en utflykt:) Det var ju bra pris och påminde om den Fissler jag har som kostade 1200:- för 12-13 år sedan. En Fissler idag kostar runt 2100-2400:-.

  • MatAnders 11 september 2008

    Jag såg att Lidl kommer ha ett bra pris 599 på en 6 liters gällande f.o.m måndag så passa på nu för du kommer inte ångra dig.(Y)

  • NewDown 11 september 2008

    Jag fick en tryckkokare när jag fyllde år, men det medföljde inga recept så jag har inte kunnat använda den så mycket för jag har inga riktlinje att gå efter typ hur länge kokar man potatis, ris har man samma propotioner som vanligt och hur länge. osv.

    Är det någon som har några tips eller recept att dela med sig av?(L)

  • MatAnders 11 september 2008

    Skrivet av NewDown den 11 sep 2008

    Jag fick en tryckkokare när jag fyllde år, men det medföljde inga recept så jag har inte kunnat använda den så mycket för jag har inga riktlinje att gå efter typ hur länge kokar man potatis, ris har man samma propotioner som vanligt och hur länge. osv.

    Är det någon som har några tips eller recept att dela med sig av?(L)


    Hej!
    Du behöver inte ha några "speciella recept" utan som vanligt fast en köttgryta som vanligtvis tar 2 timmar går kanske på 40 minuter och potatis på 10 så man kan generellt säga att koktiden halveras, sen behåller det näringen bättre. Så sätt igång och pröva.

    M.V.H
    Anders

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.