Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Typiskt svenskt???

  • tankgirlie 20 februari 2009

    Kanske inte svensk mat från början men en typisk svensk middag med 80tals influenser är väl att börja med en räkröra i avacado, plankstek eller biff bernesie till huvudrätt och marängswisch till efterrätt :)

  • kjutte 23 februari 2009

    Hallå eller.....finns det något svenskare än fläsk med löksås och lingon..... och så gott som det är också.....mmmmm!!(Y)

  • MrsC 23 februari 2009

    Biffstek med lök

  • MrsC 23 februari 2009

    Sjömansbiff på rostbiff

  • bernit 23 februari 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 20 feb 2009

    Skrivet av bernit den 19 feb 2009

    Läs min artikel "Ett lands nationalrätt ?" :p:p:p:p


    Kan inte hitta din artikel, finns den på MK?


    Var lite ofullständig "Vad är ett lands nationalrätt ?"
    Under "Artiklar":p:p

  • Lotten_J 24 februari 2009

    Vikabröd? Vad är det för något? Alltid kul med ngt nytt (Y)

    Skrivet av pedalen den 19 feb 2009

    Skrivet av hubert06 den 19 feb 2009

    När jag var i Österrike hos min kusin så hade vi en svensk afton. Hade tagit med västerbottensost, sill, ansjovis och kaviar. Bjöd helt enkelt på ett litet smörgåsbord med janssons frestelse, köttbullar, inlagd sill och lax. De pratar om den aftonen än. :)

    Jag skulle lägga till Vikabröd eller något annat hårt bröd till den här svenska anrättningen.
    Lycka till!

  • pedalen1965 24 februari 2009

    Vikabröd är ett gott hårt bröd. Finns i de flesta matbutikerna.Annars ber du din handlare ta hem det. Lite dyrt men som sagt gott tycker jag. (Y)

  • anmawa 24 februari 2009

    Ärtsoppa med punch. Pytt i panna och köttbullar röstar jag också på. Glöm inte snapsvisorna och små grodorna.

  • systeryster 24 februari 2009

    Kallops med inlagda rödbetor till, kålpudding med lingonsylt, ärtsoppa och tjockpannkaka.
    Detta är mina tre förslag.
    Tjockpannkaka minns jag som barn att en italienare blev överförtjust i när han blev bjuden på det av min mamma. Kändes exxotiskt nere i Neapel.
    Kålpudding blir jag själv alltid sugen på när jag är utomlands en längre tid.
    Kallops har jag själv lagat en gång i Grekland. Det som var svårast där var att få tag på lagerblad, men någon tog med sig det från en gammal dammig lagerkrans.
    Det är roligt att byta recept och erfarenheter över gränserna.
    Hoppas middagen blir lyckad.:D

  • MrsC 24 februari 2009

    Skrivet av Lotten_J den 24 feb 2009

    Vikabröd? Vad är det för något? Alltid kul med ngt nytt (Y)

    Här får du veta mer om Vikabröd:
    http://www.vika-brod.se/start.htm

  • monac 24 februari 2009

    skulle vara kul att höra vad "syrran" bestämde sig för av alla förslag!:D

  • maggan2008 24 februari 2009

    Smörgåstårta, snittar eller landgångar kanske?

    Eller kallskuret med potatissallad?

  • somel1 24 februari 2009

    Har bott (och fortfarande bor) utomlands i 11 ar. Nar jag skall bjuda pa 'Svenskt' sa koper jag helt enkelt en lax som jag sen gravar. Till det blir det gravlaxsas, agghalvor och kokt potatis. Jag brukar aven lagga till en pase kottbullar, inlagd sill, hardbrod och Vastgota Klosterost - allt kopt ifran Ikea. Alltid lika stor succe, speciellt laxen.

  • svengelsk 24 februari 2009

    Flygande Jacob brukar vara populär. Det finns 31 recept på matklubben. Oxrullader, fylld lövbiff och sjömansbiff är också något att tänka på.

  • Penne 25 februari 2009

    Ja ni ska få veta vad syrran till slut bestämde sig för! Hon hade bara ett par dagar på sig, så att skicka grejer till henne fanns det inte tid för. Hon är inget stort fan av fisk så hon bjöd på hemgjorda köttbullar med kokt potatis, gräddsås och lingonsylt. De blev väldigt nöjda!
    Tack för alla bra tips från er alla!

  • stiina 25 februari 2009

    ursäkta, tråden hade visst redan lagt sig.

    Men jag är förvånad att ingen tycker att kroppkakor är tillräckligt svensk! Det känns för mig väldigt svenskt att äta en liten klump av potatis, mjöl och fläsk?

  • sucram1972 25 februari 2009

    Enkelt!
    2 alvedon och en öl!

    Skämt å sido, Ärtsoppa med varm punch, kålpudding, jansson, sill, skagenröra, plankstek (Uppfanns av Tore Wretman), pizzasallad (ja det är en svensk uppfinning), rotmos med fläsklägg, gravad lax med dillstuvad potatis, isterband med stuvad potatis, Pytt Bellman (gräddstuvad pytt i panna) ja eller vanlig pytt i panna, (Swedish hash på engelska) Biff rydberg, Biff Greta, Biff ala lindström.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.