Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Utan grädde och creme fraiche??

  • TherAnde 30 augusti 2011

    Vill ha tips på vardagsmat som inte innehåller vare sig grädde eller creme fraiche. Både jag och min sambo tycker att mat som innehåller dessa ingredienser för det mesta smakar gott, MEN det blir lätt lite enahanda och framför allt kaloririkt. Så jag önskar få lite tips/länkar på recept som passar som vardagsmat.

  • issa25 30 augusti 2011

    Håller helt med dig! Jag jobbar med att sätta i hop recept till färdiga matkassar. och det är ett av mina stora bekymmer.. att nästan alla recept innehåller grädde/creme fraiche!
    Men någon wokrätt, med kyckling, grönsaker, nötter och så lite sweet chilisås eller teriyaki sås över, blanda med ägg el ris nudlar.
    Koka cous cous och blanda med med nån kryddig stekt skivad korv, lite körsbärstomater och broccoli i och lite salladsblad.
    Panerad stekt strömming med pot.mos.
    Fräs färs + gul lök och blanda i en burk tacosås + vatten, tärna morot och koka med, blanda ner majs och kidneybönor, smaksätt med chilipeppar, paprika och spiskummin!

    Lycka till!

  • amoz 30 augusti 2011

    Kokosmjölk är gott att ha i olika rätter.(Y)

  • Cassiopeya 30 augusti 2011

    chili con carne är ju enkelt och gott, utan grädde och/eller cremè fraiche-

    Potatisbullar eller rårakor, servera med fläsk elelr bacon och lingonsylt.

    Falukorv i ugn med lök, äpple och tomat - stryk över lite senap.

    Isterband med stuvad potatis/makaroner (stuvning gjord på mjölk).

    Fiskpinnar (egna eller köpta).

    Piroger med köttfärsfyllning. (Jag brukar göra ett gäng och frysa in, smidigt att ta upp och värma dagar man har bråttom).

    Stekt kassler med potatis och svampsås.

  • Lenkan 31 augusti 2011

    Grytor och såser går ju lika bra att göra med redning på mjölk och mjöl, som korv stroganoff till exempel. Jag gör aldrig min på grädde som det "egentligen" ska vara!

  • MatAnders 31 augusti 2011

    Jag brukar göra väldigt mycket grytor baserade på tomat/paprika/chili sedan kan man göra goda sky/såser bara på t.e.x kalvfond och vatten.

  • Kakan1986 31 augusti 2011

    Något jag gärna gör och frysr in är burritos, så himla enkelt!
    Bryna köttfärs och blanda med tacokrydd mix, i med en burk salsa, lägg lite köttfärsröra på mjuka tortillabröd och vik ihop dom, strö över ost och in i ugnen 225 grader, ca 10 min. Mums med lite sallad bara, ibland har jag även vitlöksås, men då blev det helt plötsligt gräddfil också...

  • The_mama97mia 31 augusti 2011

    Jag vet inte om jag förstår precis vad du menar med frågan, är det istället för gräddsåser eller som ingrediens i gratänger m.m. som du vill byta ut creme fraiche o grädde?

    Att göra egen tomatsalsa är väl så gott som sås/tillbehör till biffar/korv/köttbullar.

    Man kan göra en grönsaksbearnaise , ett sånt recept finns här
    Grönsaksbéarnaise

  • littlejohn 31 augusti 2011

    Fisk går att tillaga på många sätt, steka, koka, ugnsbaka, gratäng, gryta, soppa mm.
    Kålpudding är jättegott, ingen grädde i det. Makaronipudding enkelt och gott, det finns massor med god mat utan gädde och creme fraiche. Det gäller bara att tänka om. Lycka till! :)

    Kom just på, jag brukar läsa lunchmatsedlar på olika matställen i tidningen, där kan man få tips. Vår lokaltidning ha en helsida varje måndag, det är till hjälp för mig när jag får idétorka. :D

  • Cassiopeya 31 augusti 2011

    Glömde ju tipsa om denna fantastiska soppa! Vi gör alltid storkok och fryser in, perfekt att ta upp och värma när man har bråttom.


    Gulaschsoppa med köttfärs

  • TherAnde 1 september 2011

    Tack alla, för alla härliga tips och för inspirationen!!
    {clap}

  • Mikaela1985 1 september 2011

    Krämig tomatsoppa med örter kanske? Det ska jag testa i alla fall <_<

  • maxxess 3 september 2011

    Jag använder ofta Milda mini mat (7%) eller mat extra (4%), det blir gott och smakar inte som vanlig grädde och är kalorisnålt. Du kan ju prova att variera dig lite för recept som verkligen kräver något "gräddigt" genom att byta till de jag nämnde ovan eller kanske testa turkisk yogurt för kalla röror och såser.

    Jag har en bra tomatbas i min kokbok som passar till rätt mycket, sök på "snabba tomatsåsen".

    Vill man köra helt utan sås så tycker jag att bulgur kokt i stark buljong och med lite god rapsolja ovanpå fungerar till många rätter utan att man saknar sås.

  • Cassiopeya 5 september 2011

    Puffar upp denna tråd! Måste väl finnas fler recept utan grädde och cremè fraiche att dela med sig av. Inser när jag kikar i min kokbok att många av mina goda "helgrätter" ofta innehåller både och.

  • Cassiopeya 5 september 2011

    Puffar upp denna tråd! Måste väl finnas fler recept utan grädde och cremè fraiche att dela med sig av. Inser när jag kikar i min kokbok att många av mina goda "helgrätter" ofta innehåller både och.

  • blekegreven 5 september 2011

    Hum, själv använder jag mycket sällan dessa produkter då jag är uppvuxen i ett laktosintolerant hem.

    Äter ofta gryn av någon sort med tomat-sås och ev något stekt kött. Annars kan det bli thai-mat, pajer av olika varianter, eller en en mustig gryta a´la gulach, serverad med ett gott bröd.

    Konkreta tipps kan vara [recept]18087[recept]
    [/recept]27917[/recept]
    Ädelost- och broccolipaj
    Osso Buco på kotlett
    Kinagryta

  • blekegreven 5 september 2011

    Försöker igen med de två som inte ville...
    Fröpanerad fisk med rostade rotfrukter och ärtpesto

    Ungersk gulasch som på Tanyacsárda

  • rallysmulan 5 september 2011

    Jag brukar woka strimlad kyckling, sen i med wokgrönsaker och lite kryddor. Klart!
    Om man vill kan man ha ris till. Magert och gott:)
    Se även mitt recept på varm sallad och örtbakade rotsaker. Magert och gott och ingen grädde eller nåt sånt.
    Pasta med köttbullar och mitt recept på pasta sås är en höjdare.
    Hoppas du fått lite tips:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.