Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Utländska fiskar i frysdisken

  • Okänd 10 februari 2009

    I affärernas frysdiskar har det tillkommit många för oss svenskar helt okända fisksorter. Eftersom fiske och fiskar debatteras livligt i media tänkte jag försöka med en ny tråd. Att det är ett kontroversiellt ämne som till stor del har blivit politiskt är jag fullt medveten om men det är inte den delen jag vill få en diskussion om. Utan som sagt de utländska fisksorter som vi i dag hittar i affärerna. Och framförallt vad man kan göra med dessa fiskar, och även skaldjur förståss. Lite av en brainstorming med recept på Pangasius, Tilapia, Tigerräkor, Stillahavsflundra, Nilabborre och andra utlänningar som finns i frysdiskarna. Vi har smakat det mesta i fiskväg och dessa ”nya” sorter stå ofta på vårt bord. Det har även blivit några helt nya rätter på dessa fiskar, vad sägs om ”Pangasius under lök och olivtäcke” eller ”grillad Tilapia med chilifrästa tigerräkor? Recepten kommer så småningom i kokboken!
    Janne-G & Lillan

  • bernit 10 februari 2009

    Pangasius eller "falsk sjötunga" tycker jag inte speciellt bra om, förmodligen beror detta mest på att vi här på väskusten är bortskämda med färska västerhavs-fiskar.
    Tigerräkor har jag alltid i min frys och använder dem frekvent. Vitlöksgratinerade är de superba tycker jag. Som sagt närheten till havet gör att jag föredrar fångsterna därifrån

  • Okänd 10 februari 2009

    Vi bor också vid havet, fast på andra sidan så att säga.
    Så vist är den pin-färska fisken bäst, därför äter vi hellre färsk fisk härifrån, Östersjön, eller den frysta utländska, än den som åkt båt på Västerhavet i några dygn och sedan lastbil över till ostkusten. Pangasius har absolut inget med sjötunga att göra, vare sig "falsk" eller äkta, det begreppet har skapats av mindre seriösa restaurangägare. Men det går att skapa förstklassiga maträtter även av denna haj-mal.

  • Okänd 15 februari 2009

    Nu finns det ett recept på haj-mal i min kokbok. Det har inte blivit godkänt ännu men det går att läsa i kokboken.
    Just namnet haj-mal tror jag att många reagerar lite negativt på, det är kanske därför som fisken oftast saluförs under namnet pangasius.
    I det här receptet handlar det om att pochera fisken i ugnen tillsammans med schalottenlök, soltorkade tomater, oliver och vitt vin. Den här tillagningsmetoden passar alldeles utmärkt till den här fisken eftersom fiskens naturligt vita färg framhävs ytterligare.
    Skall även prova pangasius till fiskburgare tillsammans med räkor eller kräftstjärtar.

  • farmoringer 15 februari 2009

    Jag tycker det är kul med utländska fiskar. När jag är på jokkmokks marknad så finns det en fiskbil som brukar ha en massa konstiga sorter. Det är jättekul att testa dem. För det mesta så är de goda också..(Y)

  • ElinJ 15 februari 2009

    Jag kom hem med kapkummel igår från affären. :o
    Någon som kan hjälpa mig med bra tips angående tillagning av denna fisk??

  • farmoringer 15 februari 2009

    Här är ett recept som verkar gott...

    http://www.fisk.se/recept/vitfisk/baconlindad-kapkummelfile-med-rodvinsmorsas

  • Okänd 16 februari 2009

    :'( Undrar vilken affär som har kapkummel?
    Har inte sett denna fisksort någon gång.
    Receptet i länken ser trevligt ut, kommer absolut att testa bara jag får tag på fisken!

  • The_mama97mia 16 februari 2009

    jag har för mig att jag köpt kummelfilé som vanlig frusen vitfisks-block.... fast inte kap-kummel specifikt då.

  • Okänd 21 februari 2009

    I morgon blir det premiär för "Pangasius-Burgare"!
    Kommer att lägga ut receptet om det blev lyckat.
    Vad innehåller de då?
    Pangasiusfilé som bräserats i vitt vin och lite fiskbuljong, finhackad persilja,dill,och gräslök, pressad lime, lite hackad kapris, salt eller annan inlagd gurka, kokt ris, och kanske lite hackad färsk chilipeppar. ett ägg åker också med tror jag, detta beror på konsistensen.
    Tänker servera med tartarsås eller remuladsås, hamburgerbröd sallad, tomat och ev stora hemmagjorda pommes frites.

  • babbs 22 februari 2009

    Jag lagade stillahavsflundra igår. Den var mycket bra. Fast och fin i köttet och god fisksmak.
    Eftersom jag älskar fisk så vill jag gärna ha den så naturlig som möjligt så jag steker den bara och serverar med kall sås eller hollandaise och sedan kokt potatis. Man ska inte förstöra fina råvaror med att konstra till dem.

  • Okänd 22 februari 2009

    Skrivet av babbs den 22 feb 2009

    Jag lagade stillahavsflundra igår. Den var mycket bra. Fast och fin i köttet och god fisksmak.
    Eftersom jag älskar fisk så vill jag gärna ha den så naturlig som möjligt så jag steker den bara och serverar med kall sås eller hollandaise och sedan kokt potatis. Man ska inte förstöra fina råvaror med att konstra till dem.


    Kanon.
    Enkla råvaror, inga märkvärdigheter, bra mat.
    Man vet vad man äter!

  • Gnurf 22 februari 2009

    Stillahavsflundra, finner man den i våra vanligaste mataffärer!?? Tilapiafilé (Nilabborre TROR även den kallades) testade jag senast det blev fiskgratäng, den var fast i köttet och smakade bra. Pangasius har jag dåliga erfarenheter av...det var den där otrevliga dysmaken...:'( Noterbart är att många av dessa "exotiska" firrar ligger betydligt lägre i proteinhalt än våra mer traditionella vattendjur....:) Vet inte varför det är så....

  • zonale 22 februari 2009

    Jag har kollat runt lite på nätet och sett att stillahavsflundra ingår i ICA:s sortiment. Pangasius har jag provat och gillade tyvärr inte smaken.

  • Gnurf 22 februari 2009

    Tack hubert...Nr6...:)

  • Okänd 26 februari 2009

    Så har "Pangasiusburgarna" fått en plats i min kokbok.
    Bilden är inte så bra men jag kommer att ersätta den nästa gång det beger sig.
    Burgarna är desto bättre!

  • Jessika 26 februari 2009

    Pangasius är en av mina absolulta favoriter. Används bl a istället för torsk till "Torsk" och kaviargryta.
    Torsk och kaviargryta

    Jag har även gjort "Sjötunga" Walewska på den med bra resultat.

    Ett annat tips är att salta och peppar och rulla in 2 tigerräkor i en file som halverats på längden. Ställ rullarna tätt på högkant i en djup ugnsform och slå på fiskbuljong blandat med vitt vin (ca 3/4 buljong 1/4 vin). Sätt in i ugn ca 175 grader, ungefär 20-25 minuter. Servera med kokt potatis och en kall sås på creme fraich, dill, citron, salt och peppar.

    Kapkummel och även vanlig kummel har jag gjort med saffranssås och det blev jättegott.
    Kummel eller torsk i saffranssås

  • MammaModesty 26 februari 2009

    Här kommer ett gott recept på jätteräkor, vi fick det på en restaurang i Danmark förra sommaren..

    Räkor- Camberi al vino Bianco

  • Okänd 4 mars 2009

    Har i dag inhandlat "Tilapia". Billigt på Hem-Köp!
    Får se om det går att hitta på något nytt med den, har en idé om att göra en skaldjursgratinerad tilapiafilé.
    Tänker att steka fisken, kanske först panera den på något vis, göra en fond på räkskal och vitvin som får bli grunden till en gratängsås. Två sorters räkor, tiger och vanliga, smörstekta champinjoner och lite tomatconcassé får bli garnityret under såsen, på med riven ost, in i ugnen.
    Kryddor?
    Det får än så länge förbli min egen lilla hemlighet!
    Blir det bra, ja då skall ni få receptet, annars får det va.

  • Gnurf 5 mars 2009

    Det där låter spännande JG....:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.