Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Utländska fiskar i frysdisken

  • Countrygirl 5 mars 2009

    Här kommer ett recept med hajmal, Pangasius. Det är stulet från fiskpaketet. Jag föredrar fisk från västkusten men min man är förtjust i det här.

    Fiskgratäng med pepparrotssås

  • Okänd 5 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 5 mar 2009

    Det där låter spännande JG....:)


    Jo då, spännande blev det, lite omständigt bara.
    Bakade ett nytt matbröd samtidigt.
    Blev lite mycket på en gång!
    Men gott.
    Återkommer med receptet.
    Dock inget recept på brödet, det får ni hämta i boken:
    "Riddarbageriets Bröd".
    Köp den!

  • Okänd 5 mars 2009

    Skrivet av Countrygirl den 5 mar 2009

    Här kommer ett recept med hajmal, Pangasius. Det är stulet från fiskpaketet. Jag föredrar fisk från västkusten men min man är förtjust i det här.

    Fiskgratäng med pepparrotssås


    Kommer att testa detta nästa gång det blir hajmal!
    Tackar och bockar.

  • Okänd 7 mars 2009

    Så har tilapiagratängen kommit till. Vad beträffar kryddor så gjorde jag inte några direkta utsvävningar, det fick bli som vanligt! Salt, peppar, vitt vin, tabasco, och muskot i det gröna gratängmoset. Men det blev kanon.
    Lite omständigt att göra en gratäng från grunden, men det är värt besväret. Tilapia tillagad på detta vis påminner om abborrfilé! Prisvärt är det också, 29:- för 800 gram.
    Så det är bara att sätta igång.
    Smaklig spis!

  • Gnurf 7 mars 2009

    Jo, jag har köpt på mig mer Tilapia innan det förra inköpet är helt slut. Det var en riktigt bra matfisk...fast i köttet och fin "fisksmak". Liknar ju nästan Abborre på bild oxå, nästan som de jag fiskar upp i Havet här nedanför mitt hus...:D Brukar oxå göra ett sånt där "blandmos" ibland med olika rotfrukter och grönsaker. Ger mer karaktär...

  • sussisus 13 mars 2009

    Jag gillar hajmal betydliget bättre än tilapia. Men då jag har fler att ta hänsyn i familjen så är det torsk, sej eller lax som gäller när det är fisk på matsedeln.

  • Gnurf 13 mars 2009

    Nä usch för Hajmal/Pangasius...otrevlig bismak av dy när jag provlagade den firren. Mycket lockpriser...men inte ens om de skänkte bort den skulle jag ta emot ett paket....(N)

  • zonale 13 mars 2009

    Jag vet inte om jag hade otur den enda gången jag provade hajmal men den smakade inte gott!! Läser att många gillar den men det kanske också beror på hur den tillagas. Jag panerade den. Tilapia har jag inte provat än.

  • Okänd 13 mars 2009

    Har ni provat det här?
    Haj-Mal under lök och olivtäcke

    Kan inte i min vildaste fantasi förstå att pangasius skulle smaka dy i den här versionen!

  • farmoringer 13 mars 2009

    Jag har aldrig fått nån hajmal som smakar dy. En superb fisk. Minskar inget i vikt till att tala om. Passar till det mesta..(Y)

  • MatAnders 13 mars 2009

    Skrivet av hubert06 den 13 mar 2009

    Jag vet inte om jag hade otur den enda gången jag provade hajmal men den smakade inte gott!! Läser att många gillar den men det kanske också beror på hur den tillagas. Jag panerade den. Tilapia har jag inte provat än.


    Jag har fått dålig hajmal 2 ggr av 10 typ och då spelar det ingen roll vad man gör med den den smakar som en dykräfta typ. Beror nog mycket på vilken leverantör det är man bör se upp med de allra billigaste tror jag men annar är den outstanding tycker jag.

  • Gnurf 13 mars 2009

    Om man letar lite på Nätet hittar man varierande information och åsikter...ungefär som här...:D

    http://www.dietmindspirit.org/2008/01/30/why-you-shouldnt-eat-this-fish-pangas-pangasius-vietnamese-river-cobbler-white-catfish-gray-sole/
    http://www.recepthjalpen.se/pangasius.html
    http://www.chipsters.fi/nyheter/index_r.html?Id=1144321331.html

  • Roskerstin 13 mars 2009

    Vi har ätit både pangasius och tilapia under en lång tid i varierande former både som panerad, kokt och gratäng. Vi har inte blivit besvikna en enda gång, snarare tvärtom att man blir förundrad över hur goda dessa fiskar är oavsett vad man gör med dom. Vilket fint , fast och vitt kött de har. Dessutom är de betydligt billigare än många av våra vanligare fiskar. Tråkigt för er som har haft otur med dessa fiskar. Vi bor ju här i närheten av Stockholm och har handlat dessa fiskar i olika affärer, men som sagt inte blivit besvikna en enda gång. Ge dom en chans till:) Det hör till saken oxå att min kära sambo är ingen fiskälskare för han är nämligen livrädd för ben, men han gillar när jag kör recept med dessa fiskar, .

  • Okänd 7 april 2009

    Nu finns ett nytt recept på tilapia i min kokbok.
    Blev väldigt bra om jag får säga det själv!

  • boz1965 7 april 2009

    Tja, jag vet inte...

    Det kanske är jag som är konservativ, men jag älskar sill, torsk, stenbit, skrubba, spätta, ål och annat som finns längs de svenska kusterna. Jag är inte så mycket för de utländska fisksorterna. Jag kan liksom inte riktigt se vitsen med att frakta fryst fisk runt halva jordklotet när vi har så fin, FÄRSK, fisk själva.

  • Gnurf 7 april 2009

    Jo nog fan är du Konservativ din gamla gråalv....(Y) :D Men det är nog gammelgnurf oxå...:o

    Skrivet av boz1965 den 7 apr 2009

    Tja, jag vet inte...

    Det kanske är jag som är konservativ, men jag älskar sill, torsk, stenbit, skrubba, spätta, ål och annat som finns längs de svenska kusterna. Jag är inte så mycket för de utländska fisksorterna. Jag kan liksom inte riktigt se vitsen med att frakta fryst fisk runt halva jordklotet när vi har så fin, FÄRSK, fisk själva.

  • Okänd 7 april 2009

    Skrivet av boz1965 den 7 apr 2009

    Tja, jag vet inte...

    Det kanske är jag som är konservativ, men jag älskar sill, torsk, stenbit, skrubba, spätta, ål och annat som finns längs de svenska kusterna. Jag är inte så mycket för de utländska fisksorterna. Jag kan liksom inte riktigt se vitsen med att frakta fryst fisk runt halva jordklotet när vi har så fin, FÄRSK, fisk själva.


    Tja, jag vet inte...

    Färsk fisk var det, många gånger är den odlade och nyupptaga fisken som fryses direkt, färskare än sillen som skvalpat runt i ett lastruum ombord på en trålare i 4-5 dygn innan den tas om hand och rensas för att säljas som FÄRSK!!
    Skall jag vara helt säker på att få FÄRSK fisk så fångar jag den själv.

    Men det här receptet blir lika gott om man väljer spåttafilé eller skrubba.
    För att inte tala om abborrfiléer som tillagas på detta vis.

  • woopi 7 april 2009

    Jag är också fr.västkusten och tycker fisk är jättegott men pangasiusen varken luktar eller smakar som fisk ska,det är min uppfattning om denna numera allt vanligare firre.

  • Okänd 7 april 2009

    Testa den här så kanske du får en annan uppfattning

    Haj-Mal under lök och olivtäcke

  • popik 7 april 2009

    Skrivet av boz1965 den 7 apr 2009

    Tja, jag vet inte...

    Det kanske är jag som är konservativ, men jag älskar sill, torsk, stenbit, skrubba, spätta, ål och annat som finns längs de svenska kusterna. Jag är inte så mycket för de utländska fisksorterna. Jag kan liksom inte riktigt se vitsen med att frakta fryst fisk runt halva jordklotet när vi har så fin, FÄRSK, fisk själva.


    Jag håller med dig, det finns inget godare än svensk färsk fisk. Färsk fisk är ju så mycket godare än djupfryst, synd bara att den ska vara så dyr.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.