Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Utländska fiskar i frysdisken

  • boz1965 7 april 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 7 apr 2009

    Färsk fisk var det, många gånger är den odlade och nyupptaga fisken som fryses direkt, färskare än sillen som skvalpat runt i ett lastruum ombord på en trålare i 4-5 dygn innan den tas om hand och rensas för att säljas som FÄRSK!!


    Ett par gånger i veckan brukar jag ta en tur tidigt om morgonen till Borstahusen, fiskeläget här i sta'n, och handla fisk direkt från båtarna när de landar fångsten. Ibland händer det att fisken inte är riktigt död, utan sprattlar fortfarande lite. Mycket färskare än så blir det inte.

  • Okänd 8 april 2009

    Västervik hade förr en stor fiskeflotta, även många kustnära fiskare och skärgårdsbor levererade färsk fisk till affärer och torghandlare. I dag är det helt annorlunda, det finns endast ett fåtal som fortfarande bedriver sådan verksamhet. Trålfisket som fortfarande finns levererar endast sina fångster till en fiskindustri som fryser ner fångsterna och levererar dem österut.
    Endast en s.k. kustnära fiskare finns kvar som även säljer fisk i egen regi, där kan man fortfarande köpa pinfärsk fisk. Åt förrästen färska flundror i går, med rom i! Problemet här på ostkusten är Östersjöns dåliga kondision, vi kan bara tyst se på hur situationen bara blir sämre och sämre. Början till slutet var när västkustflottan drog in i Östersjön och förstörde torskbeståndet! Ryssar och Polacker har också bidragit till hur det ser ut i dag. Men så länge det inte är förbjudet att ta upp fisk ur Östersjön kommer vi att fortsätta att köpa och äta den!

  • Okänd 28 april 2009

    När jag köpte havskattfilé på Willys, det skulle bli en riktig festmåltid med potatistoppar, parma och morotschips samt saffranssmörsås, såg allt bra ut i fiskpaketet som var fryst.
    Men skenet bedrog!
    Det visade sig att det endast var en bra fiskbit samt tre bitar av fiskens slaksida.
    En liten varning kan vara på sin plats om någon tänker köpa "Havskatt" på Willys!
    Jag kommer naturligtvis att skriva till det berörda företaget och be omen förklaring.
    Återkommer med resultatet.

  • The_mama97mia 28 april 2009

    jan-g - låter mer som en Hafs-katt....

  • Okänd 5 maj 2009

    Skrivet av mama97mia den 28 apr 2009

    jan-g - låter mer som en Hafs-katt....


    Ha-Ha!
    Kanske det, men det är faktiskt en riktigt bra fisk, nästan med lite köttkaraktär.
    Men det kommer mera!

  • Okänd 5 maj 2009

    Utländska fiskar var det ju.
    Stillahavsflundra, låter exotiskt, och är absolut en "utlänning" i affärernas frysdiskar.
    Köpte ett paket på Willys, och gudars skymning, vilken fisk!
    Det blev en nyskapelse mitt på tisdagseftermiddagen, och det tog inte mera än ca 45 min. Nästa gång borde det inte ta mer än 30.
    Resultatet blev en räkfylld, helt underbar, stillahavsflundra med dillpotatis, räksås och sallad.
    Receptet kommer i min kokbok, naturligtvis med tillhörande bild från den egna kameran!

  • essim 5 maj 2009

    Jag gillar pangasius jättemycket, har använt den både till att panera och steka och i gratäng. Har aldrig haft otur och upplevt dysmak. Börjar nästan bli lite rädd för att använda den nu när jag läst här på Mk hur många som upplevt att den smakar illa. Här kommer i alla fall mitt favoritrecept på pangasius/hajmal för den som vågar prova.

    Annicas hajmalsgratäng

  • Okänd 5 maj 2009

    Vi tycker också mycket om Hajmal, men det här var något helt annorlunda!

    Här är en länk till receptet.

    Stillahavsflundra med räkfyllning.

    Det här var det första receptet på MK med den här fisken.
    Hoppas att ni hittar stillahavsflundran i affärernas frysar!

  • Zeldasmatte 5 maj 2009

    Pangasius är kanongott att använda i thailändska recept med kokosmjölk och grön currypasta! (Y)

    Jag kommer aldrig att köpa torskblock mer! (N)

  • Okänd 5 maj 2009

    Skrivet av Zeldasmatte den 5 maj 2009

    Pangasius är kanongott att använda i thailändska recept med kokosmjölk och grön currypasta! (Y)

    Jag kommer aldrig att köpa torskblock mer! (N)


    Varför då?
    Torsken är ju inte förbjuden att fånga.
    Då måste vi väl kunna få äta den, eller?

  • Erajscha 5 maj 2009

    Jag har svårt för viss fisk.. och äter inte sej och helst i rödspätta heller. Färska flundror kan gå bra men i princip är det bara lax och torsk jag gillar.

    Jag har provat alaska pollock och den kan funka. Hoki var god men lite torr tyckte jag.

    Tror ni jag skulle gilla pangasius? Eller någon annan "utlänning"?

  • Okänd 17 maj 2009

    Skrivet av Erajscha den 5 maj 2009

    Jag har svårt för viss fisk.. och äter inte sej och helst i rödspätta heller. Färska flundror kan gå bra men i princip är det bara lax och torsk jag gillar.

    Jag har provat alaska pollock och den kan funka. Hoki var god men lite torr tyckte jag.

    Tror ni jag skulle gilla pangasius? Eller någon annan "utlänning"?



    Naturligtvis tror jag att du skulle gilla en av mina "utlänningar"!
    Här kommer en av dom.

    Stillahavsflundra med räkfyllning.

    Eftersom du gillar lax, så kommer här ett helt nytt recept:

    Snabbgravad lax med räkor och färskpotatissalsa

    Lycka till med utlänningen!

  • mafia 17 maj 2009

    :@ Utlänska fiskar! Oj, oj, oj!
    Jag har mycket tråkiga erfarenheter av pangasius.
    Har lagat till den 4 gånger och varje gång har jag kräkts efteråt. Inte för att den smakat dåligt, den var jättegod ,tyckte både jag och min gubbe. Första gången trodde jag att det berodde på att jag tillagat den asiatiskt starkt, så jag försökte igen med samma resultat. Kunde det kanske varit något fel på just den förpackningen? Efter några månader köpte jag ny, men ack lika eländigt. Mådde illa och kräktes efter ca 4 timmar. Läste sen någonstans att man kan reagera på fisken, men att man då ska koka ur den. Envis som jag är, så gjorde jag så. Jättegott, men resutatet efter några timmar lika bedrövligt. Måste tillägga att jag ALDRIG blir magsjuk, men att min äkta hälft ofta blir det utomlands, men han mådde bra av pagasiusfisken. Kan någon förklara det här? Vad är det jag reagerar på ? IIfortsättningen blir det tosk.

  • Okänd 17 maj 2009

    Skrivet av mafia den 17 maj 2009

    :@ Utlänska fiskar! Oj, oj, oj!
    Jag har mycket tråkiga erfarenheter av pangasius.
    Har lagat till den 4 gånger och varje gång har jag kräkts efteråt. Inte för att den smakat dåligt, den var jättegod ,tyckte både jag och min gubbe. Första gången trodde jag att det berodde på att jag tillagat den asiatiskt starkt, så jag försökte igen med samma resultat. Kunde det kanske varit något fel på just den förpackningen? Efter några månader köpte jag ny, men ack lika eländigt. Mådde illa och kräktes efter ca 4 timmar. Läste sen någonstans att man kan reagera på fisken, men att man då ska koka ur den. Envis som jag är, så gjorde jag så. Jättegott, men resutatet efter några timmar lika bedrövligt. Måste tillägga att jag ALDRIG blir magsjuk, men att min äkta hälft ofta blir det utomlands, men han mådde bra av pagasiusfisken. Kan någon förklara det här? Vad är det jag reagerar på ? IIfortsättningen blir det tosk.


    Varför envisas du med att bara laga till en fisksort som du bevisligen inte tål?
    Det finns så många andra alternativ att testa.
    T.ex. "Tilapia" en fisk med abborrliknande konsistens och smak.
    Eller "Nilabborre" som inte har så mycket mer än namnet att göra med vår vanliga abborre.
    Lycka till bland "Utlänningarna" i frysdisken!

  • KastrUllis 21 maj 2009

    Jag försökte mig på Pangasius för några dagar sen. Och det var rent oätligt. det som mitt gamla otvättade akvarium brukade lukta. en otäck dyig smak.

    Never ever att det kommer att serveras i mitt hem igen , och efter att ha tagit reda på hur fisken odlas så kommer jag fortsättningsvis förhöra mig om vad för fisk som verkligen serveras på tallriken när jag är ute och äter

    http://kastrullis.blogg.se/2009/may/pagnasius.html

  • gimmiahug 21 maj 2009

    Alltså jag har ätit Hajmal i flera år och aldrig haft några problem vare sig med illamående, smak eller lukt.... en enda gång fick jag en paket där köttet var lösare än vanligt men det är det värsta som hänt, och jag har varit kanonglad att det funnits en billig och god firre som går att variera!

    Efter att ha läst mafias inlägg satte jag och googlade lite och informationen som finns är INTE rolig! Jag vill inte råda någon som gillar Pangiasus att leta info för ni kommer inte vilja fortsätta äta den :( . Trist, trist.

    Däremot är jag supersugen på att prova den här stillahavsflundran! Och jag tänker INTE leta någon information om den. :D

  • Okänd 6 juni 2009

    Så var det dags för en ny variant av Hajmal (Pangasius) lagom till vrå nationaldag.
    Det kommer att bli Svenska smaker som dominerar. Jag har tänkt att gör en form av rulader som skall fyllas med, ja, receptet kommer senare i dag! Tror att även de som inte gillar Pangasius tillagad på mera traditionellt vis, stekt eller kokt, kommer att gilla detta receptet.

    Kan tala om att Stillahavsflundra blir mycket god som friterad! Bättre än spättafilé.

  • osita 6 juni 2009

    Om ni bara visste hur mycket jag längtar efter att äta SVENSK makrill ........................... :( snyft
    här finns den ju också, men den smakar ju nästan ingenting!!!!!!!!¨skulle tro att makrillen behöver norra havets kalla vatten !!???????????
    Pangan är ju en helt underbar fisk!!!!!!!!!! Använder den hur mycket som helst, varför köpa DYR sjötunga när det finns billigare alternativ????????
    Stekt pangafilé med kokt potatis och gön mojosås!!!!!!(L) (L) Husets favorit!!!

  • Okänd 6 juni 2009

    Kärt barn har många namn, pangafilé, det är klart att det skall heta Pangafilé!

    Är nu helt klar med receptet på pangafilérulader med örtsmör och svenska smaker.
    Vill inte ännu avslöja receptets hemligheter, men det kommer att smaka av både hav och land!
    Lägger ut det när jag tagit en bra bild av skapelsen.

    Så till makrillen, en av de underbaraste fiskar som finns.
    Tänk er, nyfångad småmakrill direkt ner i stekpannan, serverad med färskpotatis och dillsky, den som bara smakat fryst makrill vet inte vad detta handlar om.
    Men man måste bege sig till västkusten för att uppleva denna gastronomiska höjdare.

    Tur att vi har Pangan här på ostkusten!

  • farmoringer 6 juni 2009

    Så till makrillen, en av de underbaraste fiskar som finns.
    Tänk er, nyfångad småmakrill direkt ner i stekpannan, serverad med färskpotatis och dillsky, den som bara smakat fryst makrill vet inte vad detta handlar om.
    Men man måste bege sig till västkusten för att uppleva denna gastronomiska höjdare.


    Mmm, det finns inget godare än småmakrillen. Här uppe i norr och i mitt lilla samhälle får jag hålla tillgodo med fryst makrillfilé. Det smakar inte makrill egentligen, speciellt om man jämför med småmakrillen....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.