Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Utländska fiskar i frysdisken

  • bernit 6 juni 2009

    Skrivet av boz1965 den 7 apr 2009

    Tja, jag vet inte...

    Det kanske är jag som är konservativ, men jag älskar sill, torsk, stenbit, skrubba, spätta, ål och annat som finns längs de svenska kusterna. Jag är inte så mycket för de utländska fisksorterna. Jag kan liksom inte riktigt se vitsen med att frakta fryst fisk runt halva jordklotet när vi har så fin, FÄRSK, fisk själva.

    Håller med

  • bernit 6 juni 2009

    Skrivet av farmoringer den 6 jun 2009



    Så till makrillen, en av de underbaraste fiskar som finns.
    Tänk er, nyfångad småmakrill direkt ner i stekpannan, serverad med färskpotatis och dillsky, den som bara smakat fryst makrill vet inte vad detta handlar om.
    Men man måste bege sig till västkusten för att uppleva denna gastronomiska höjdare.


    Mmm, det finns inget godare än småmakrillen. Här uppe i norr och i mitt lilla samhälle får jag hålla tillgodo med fryst makrillfilé. Det smakar inte makrill egentligen, speciellt om man jämför med småmakrillen....


    Eller "Sperr" som vi kallar småmakrillen på våren här på Västkusten. I med en häckla över båtkanten och dra upp 3-4 åt gången, rensa och ner i stekpannan på däck - mer behövs inte sägas - vi talar om matkvalité och livskvalité.

  • Okänd 7 juni 2009

    farmoringer skrev:
    Mmm, det finns inget godare än småmakrillen. Här uppe i norr och i mitt lilla samhälle får jag hålla tillgodo med fryst makrillfilé. Det smakar inte makrill egentligen, speciellt om man jämför med småmakrillen....

    Har du testat Findus frysta makrillfiléer?
    De går ju inte att jäföra med färsk makril men de är helt ok när den färska inte går att få tag på.

  • farmoringer 7 juni 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 7 jun 2009

    farmoringer skrev:
    Mmm, det finns inget godare än småmakrillen. Här uppe i norr och i mitt lilla samhälle får jag hålla tillgodo med fryst makrillfilé. Det smakar inte makrill egentligen, speciellt om man jämför med småmakrillen....

    Har du testat Findus frysta makrillfiléer?
    De går ju inte att jäföra med färsk makril men de är helt ok när den färska inte går att få tag på.


    Jo, jag har testat dem. Men som jag skrev, ska man jämföra med småmakrillen så smakar det inte makrill. Men de får duga. De har lite makrillsmak. :)

  • Okänd 7 juni 2009

    Skrivet av bernit den 6 jun 2009

    Skrivet av boz1965 den 7 apr 2009

    Tja, jag vet inte...

    Det kanske är jag som är konservativ, men jag älskar sill, torsk, stenbit, skrubba, spätta, ål och annat som finns längs de svenska kusterna. Jag är inte så mycket för de utländska fisksorterna. Jag kan liksom inte riktigt se vitsen med att frakta fryst fisk runt halva jordklotet när vi har så fin, FÄRSK, fisk själva.

    Håller med


    Den här inställningen håller inte!
    Hur mycket av den mat som vi äter i dag har fraktats lång väg innan den hamnar på våra matbord?
    Det är inte enbart fisk det handlar om!
    Så varför skulle det inte gå bra att äta fisk som odlats i något annat land när vi kan äta en massa andra saker som också de producerats i dessa länder?
    Det handlar absolut inte om att vara konservativ, jag vill kalla det för att vara hemmablind!
    Väldigt många matvaror har farit runt jorden för att genomgå olika förädlingsprocesser som till slut hamnar på våra matbord.
    Skulle man ta bort alla varor som inte producerats i Sverige från affärernas hyllor så skulle det gapa stora tomma hål i stället för välfyllda hyllor och frysdiskar!

  • mafia 7 juni 2009

    (Y) Makrill är toppen. Lyckliga jag som bor på västkusten och kan få tag i den färsk. Det annat det än pangasiuserna, som jag reagerar så på. Jag älskar fisk och upptäckte idag, när jag tänkte efter att vi ätit fisk fem (5) ggr den här veckan. en dag fisksoppa,en dag makrill, en dag lax,en dag matjessill och idag räkgryta. Det är väl kanske inte fisk förstås, men de kommer ju från havet i alla fall. Undrar om man blir smartare nu, fisk lär ju ha den effekten.

  • Okänd 7 juni 2009

    Skrivet av mafia den 7 jun 2009

    (Y) Makrill är toppen. Lyckliga jag som bor på västkusten och kan få tag i den färsk. Det annat det än pangasiuserna, som jag reagerar så på. Jag älskar fisk och upptäckte idag, när jag tänkte efter att vi ätit fisk fem (5) ggr den här veckan. en dag fisksoppa,en dag makrill, en dag lax,en dag matjessill och idag räkgryta. Det är väl kanske inte fisk förstås, men de kommer ju från havet i alla fall. Undrar om man blir smartare nu, fisk lär ju ha den effekten.


    Det var i en skola som läraren talade om för eleverna att man blir mer intelligent om man äter fisk.
    Svaret kom snabbt från en av eleverna som kom från skärgården.
    Då skulle jag redan vara professor!

  • safir74 7 juni 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 7 jun 2009

    Skrivet av mafia den 7 jun 2009

    (Y) Makrill är toppen. Lyckliga jag som bor på västkusten och kan få tag i den färsk. Det annat det än pangasiuserna, som jag reagerar så på. Jag älskar fisk och upptäckte idag, när jag tänkte efter att vi ätit fisk fem (5) ggr den här veckan. en dag fisksoppa,en dag makrill, en dag lax,en dag matjessill och idag räkgryta. Det är väl kanske inte fisk förstås, men de kommer ju från havet i alla fall. Undrar om man blir smartare nu, fisk lär ju ha den effekten.


    Det var i en skola som läraren talade om för eleverna att man blir mer intelligent om man äter fisk.
    Svaret kom snabbt från en av eleverna som kom från skärgården.
    Då skulle jag redan vara professor!


    Man blir smartare av att äta fisk
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4597882.ab

  • Okänd 7 juni 2009

    OK!
    Det står skrivet i Aftonbladet.
    Alltså är det sant!
    Man blir smartare om man äter fisk.
    Hoppas att många äter mera fisk!
    Men det biter nog inte på alla, eller?

  • safir74 7 juni 2009

    Jisses inte första gången som forskare kommit fram till det. Det är ju inte så att jag säger att om man äter massor med fisk så blir man som Einstein precis!! Sen är det väl inte alla som äter fisk heller för den delen!

  • rektorskan 8 juni 2009

    Har provat pangasiusen ett antal gånger men blir lika besviken varje gång den smakar dy, kommer inte att köpa den fler gånger, men däremot tilapian har jag bättre erfarenhet utav, den får klart godkänt.

  • Okänd 8 juni 2009

    Skrivet av rektorskan den 8 jun 2009

    Har provat pangasiusen ett antal gånger men blir lika besviken varje gång den smakar dy, kommer inte att köpa den fler gånger, men däremot tilapian har jag bättre erfarenhet utav, den får klart godkänt.


    Kan inte förstå att en del upplever "dysmak" från hajmal. Det är en fisk som serveras på massor av restauranger. I USA odlas den här fisken i stora mängder och används flitigt. Många beskriver dess smak som något i stil med sjötunga. Men dysmak, nej det har jag dock aldrig känt.
    Det är i stället en fiskart som inbjuder till nya spännande recept, i mitt senaste, "Pangasiusrulader med Svenska smaker" finns inte tillstymmelse av "dysmak"!
    Jag är övertygad om att det kommer flera hajmalsrecept från mitt kök.

  • KastrUllis 23 juni 2009

    Rensade frysen igår och hittade en förpackning Pangasius. Tänkte först kasta den men kom fram till att hundarna brukar inte vara så kräsmagade. Så det fick bli hundmat av eländet.

    Det är ju bra att gratulera er som sluppit råka ut för dy-smaken , för den är inte det minsta trevlig!!!

  • zonale 23 juni 2009

    Jag är också en av dem som råkat ut för dysmaken och kommer aldrig mer att köpa pangasius, tyvärr.

  • Okänd 23 juni 2009

    Så var det åter ett helt nytt pangasius-recept på gång från mitt kök!
    Den här gången skall det bli Hajmal i min ABU-Rök!
    (Y) Ojdå det rimmade ju :p
    Kommer att serveras tillsammans med bulgursallad med räkor och oliver.
    Återkommer med recept senare, att det blir bra är jag helt övertygad om!
    Det blir ju inte så komplicerat heller, men man måste ju ha tillgång till en röklåda förståss.

  • Okänd 25 juni 2009

    Nu är receptet klart på den rökta hajmalen!
    Det blir inte bulgursallad, utan något helt annat.
    Men räkorna finns fortfarande med.
    Redovisar på söndag, med recept och bild.
    Det är klart att det blir bra, det är ju jag som skapat receptet!

  • Okänd 27 juni 2009

    Det blev redan i dag som den rökta hajmalen såg dagens ljus!
    Visst blev det bra.
    Vilken fisk att röka det här är, det går inte att jämföra med någon annan rökt fisk so brukar finnas i affärernas sortiment.
    Det gäller bara att pröva.
    Skall lämna detta till en av vårta lokala fiskare som röker fisen själv, är övertygad om att det kan bli en succé!
    Receptet finns i min kokbok för den som vill testa.

  • russinbullen 27 juni 2009

    När man läser denna mycket intressanta fisktråden måste jag bara berätta om en fisk jag fick väldigt ofta som barn. Näbb gädda, eller "hornfisk", som den heter på danska. Då var det kokta potatis, gröna ärtor och en underbär vit varm sås med massor persilja i. Det var SÅÅÅ gott. Men någon näbb gädda har jag inte sett på många många år, den är väl inte inte utfiskat?
    Vet någon var man kan få tag på den?

  • Okänd 27 juni 2009

    Näbbgädda/Horngädda fiskas väl fortfarande i södra Östersjön och i Öresund. Vet inte om den fiskas kommersiellt men den är en attraktiv fisk för sportfiskare. Den har en alldeles speciell egenskap, nämligen att benen färgas gröna vid tillagning!
    Har tillagat den under min tid som kock till sjöss, det var en uppskattad fisk på matbordet ombord. Men här på ostkusten finns den inte att få tag på.
    Så mitt förslag blir att du tar ditt kastspö och testar i Öresund!

  • Marre73 7 augusti 2010

    Snart kommer väl ekologiskt fiskad fisk med i frysdiskarna,undrar hur pass ekologiskt allt är egentligen..........HMMMM

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.