Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad är sjömansbiff för kött?

  • amaria 28 november 2008

    Köpte kött märkt "Sjömansbiff" för ett tag sedan som jag haft i frysen, men som jag nu tänkte laga till.

    Men jag vill inte laga rätten Sjömansbiff utav den utan något annat. Men jag har förstått att det är av nöt, men vad kan man göra med det annars? Söker man på sjömansbiff så får man ju bara upp recept på just den rätten.

    Tips?

  • LaJefa 28 november 2008

    Misstänker att det är högrev. Du bör nog göra en gryta eller soppa och låta köttet bräsera tills det är mört minst 45-60 minuter, förmodar att det blir ganska segt annars. Nötrullader kan du också göra...det är ju supergott, har tyvärr inte lagt in något recept på det än...men låter det intressant så kan jag skriva ner hur jag gör mina rullader. Såsen blir en dröm. Lägger in ett annat recept som är en supergod soppa som du kan använda köttet till.
    Borsjtj a la Tina

    Lycka till!

  • Tes75 28 november 2008

    Hej,

    Vet inte om det var ett stort stycke kött du köpte eller inte men jag hade i flörsta hand sökt på lövbiff eller andra grytrecept.

  • Tes75 28 november 2008

    Hej,

    Vet inte om det var ett stort stycke kött du köpte eller inte men jag hade i första hand sökt på lövbiff eller andra grytrecept.

  • Tes75 28 november 2008

    Hej,

    Vet inte om det var ett stort stycke kött du köpte eller inte men jag hade i första hand sökt på lövbiff eller andra grytrecept.

  • amaria 28 november 2008

    Ja det verkar segt och det är liksom färdigskuret i tjocka skivor. Långkok ja.... hmmm vill nog ha något med potatis i, tack för hjälpen båda två!

  • LaJefa 28 november 2008

    Skrivet av Tes75 den 28 nov 2008

    Hej,

    Vet inte om det var ett stort stycke kött du köpte eller inte men jag hade i första hand sökt på lövbiff eller andra grytrecept.





    Grytrecept helt OK men absolut INTE lövbiff...sjömansbiff är kok kött...affärerna bara döper det till sjömansbiff för att det ska låta trevligare än skivad högrev eller kokkött. Finns egentligen ingen styckningsdel som heter sjömansbiff utan det är en rätt...att kalla köttet sjömansbiff är helt enkelt en försäljningstaktik. Låter ju fint...men ..men inget elakt menat...men det är faktiskt så.

  • amaria 28 november 2008

    lajefa:

    Jag men visst är det så, det var precis det jag misstänkte. Att det är högrev.
    Tack för hjälpen, nu står en köttgryta på spisen!

  • lenajeanette 28 november 2008

    Oftast så är sjömansbiff skuret av ytterlår eller rulle, alltså kött som behöver långkok.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.