Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad är sommarmat för dig?

  • Erajscha 27 juli 2011

    Hemma hos oss äter vi aldrig en sallad till middag men gärna som enda tillbehör till grillat kött. Det är sommarmat för oss.

    Kallskuren kassler med kokt färskpotatis och mimosasallad är också somrigt liksom kokta primörer (i synnerhet rödbetor).

    Vad är sommarmat för er?

  • 2mrsh 27 juli 2011

    Sommar för mig är kokt färskpotatis, "burkskinka" och mimosasallad.
    Efter det jordgubbar.{eat}

  • marilyn 27 juli 2011

    Matjessill, potatis, gräddfil och gräslök är sommarmat för mig. {eat}

  • Amika 27 juli 2011

    Allt grillat, samt färskpotatis (förstås) och att äta djävulsdressing till sallad, grillsås och doppa nybakat bröd i. Det är sommar för mig. :)

  • The_mama97mia 27 juli 2011

    Instämmer med matjessill och burkskinka, det äter jag nog aldrig annars på året.

    Grillat i alla former, på längden och tvären är sommarmat för mig med. :)

  • Cassiopeya 27 juli 2011

    Åh mimosasallad var längesen jag åt! Det är sommarmat det ;) Burkskinka var vanlig sommarmat när jag var liten, men nu tror jag inte att jag gillar det längre.

    Jag älskar kokt färskpotatis, med smör eller gräddfil till :p

    Senapssill, skärgårdssill eller mammas egen löksill kan vara gott på sommaren också!

    En härlig sallad med melon, fetaost, ruccolla, oliver, solroskärnor och lite annat gottigt med kallskuret eller grillat till, det är grejer det.

    Sommarsoppa åt vi alltid förr, en redd soppa med broccoli, morot och ärtor.

  • sikaal 27 juli 2011

    Sommarmat för mig är när dörjemakrillen kommer, den små spirren alltså. Det är konstigt, för jag tröttnar fort på den, men längtar att den skall komma.
    Det blir idag igen {silly} till middag, hoppas att gubbarna slutar fiska snart! ;)

  • The_mama97mia 27 juli 2011

    nåt annat som är sommarmat är ju - att njuta av alla svenska primörer,
    nykokta rödbetor, bönor av alla de slag - och en redig klick smör på det då... Mums...
    Känslan av att äta det som kommer direkt från landet... Oslagbart...

  • Cassiopeya 27 juli 2011

    Skrivet av mama97mia den 27 jul 2011

    nåt annat som är sommarmat är ju - att njuta av alla svenska primörer,
    nykokta rödbetor, bönor av alla de slag - och en redig klick smör på det då... Mums...
    Känslan av att äta det som kommer direkt från landet... Oslagbart...


    (Y)

  • DoctorWho 27 juli 2011

    Skinksallad gjord av kina mix med extra ris tillsatt, gurka, isbergssallad och tärnad burkskinka.

  • Stintan 9 augusti 2011

    Helt enkelt hemgjord långfil (långmjölk, tätmjölk, tjockmjölk) ja namnen är många. Minns min barndoms somrar där den ingick i frukost eller lunch varje dag.
    Nu undrar jag om någon vet om man kan göra den på torrmjölkspulver. Ska leva i en stuga utan el en vecka långt upp i ett fjäll i väglöst land. Spännande.

  • ms8 10 augusti 2011

    Sill o potatis.Gräddfil,gräslök o ägg.

  • DoctorWho 25 augusti 2011

    Ciabatta med sallatsblad, färsk skivad gurka, skinka/pastrami, ost, kokt/stekt ägg. Perfekt somlunch.

  • MosterNettan 6 september 2011

    Slätkräm och iskall mjölk till frukost.
    Omelett med ost och skinka på lunchen
    Grillad fläskkarré, färskpotatis med nån kall sås till middag.

    Det är sommarmat för mig!

    Nu ser jag framemot hösten och "riktig" potatis för jag längtar efter ett riktigt smaskigt mos!

  • litenkatt 6 september 2011

    Allt grillat med hemmagjord potatissallad och krispif sallad. Rökt makrill och räkor känns också somrigt. Och såklart nypotatis, gräddfil och gräslök. Och jordgubbarna får man inte glömma.

  • Wombat04 7 september 2011

    Håller med om allt ovan, med undantag för sill och annan fisk och ev skaldjur som jag inte äter. MEN - jag tänker vara utmanande och säga något så onyttigt som Frosties (eller frostflingor som de hette på min tid) med massor av iskall mjölk, som sedan smakade alldeles sött av sockret från flingorna. Det var huvudkomponenten i frukosten på landet om somrarna. Serverad i djup papptallrik ...

  • TTJ 7 september 2011

    Grillat!
    Sill,potatis,kokt ägg, gräddfil,gräslök
    Rökt fisk: lax/sik/abborre på ljusugnsbröd och kräm eller fil till
    (Y)

  • Gul13 7 september 2011

    Vi grillar året runt, sommar som vinter så det är kanske inte det första jag tänker.
    Men däremot så är tillbehören mer somriga sommartid. Färskpotatis, olika hemgjorda potatissallader, färska rädisor, rödbetor, sparrisar ...

  • MosterNettan 8 september 2011

    Skrivet av Wombat04 den 7 sep 2011

    Håller med om allt ovan, med undantag för sill och annan fisk och ev skaldjur som jag inte äter. MEN - jag tänker vara utmanande och säga något så onyttigt som Frosties (eller frostflingor som de hette på min tid) med massor av iskall mjölk, som sedan smakade alldeles sött av sockret från flingorna. Det var huvudkomponenten i frukosten på landet om somrarna. Serverad i djup papptallrik ...


    Då kontrar jag med Kalaspuffar...
    Både Kalaspuffar och Frosties i pappmugg gick som godis också!

  • Stintan 2 augusti 2012

    Skrivet av Stintan den 10 aug 2011

    Helt enkelt hemgjord långfil (långmjölk, tätmjölk, tjockmjölk) ja namnen är många. Minns min barndoms somrar där den ingick i frukost eller lunch varje dag.
    Nu undrar jag om någon vet om man kan göra den på torrmjölkspulver. Ska leva i en stuga utan el en vecka långt upp i ett fjäll i väglöst land. Spännande.



    Svarar mig själv och tipsar andra.
    Ja, nu har jag verkligen experimenterat med långmjölken och kommit fram till att man dels kan göra den magrare om man vill och använda mellan- eller lättmjölk.
    Sen har jag själv kommit fram till svaret på om man kan använda torrmjölkspulver + vatten enl anv på påsen. Det går precis lika bra som med vanlig mjölk. Toppen för oss som inte kommer till någon affär. Jag smaksätter ofta med ett par tsk lingonsylt och fyller på med rågrut i småbitar. Nu hoppas vi att det blir hjortron i st f lingon.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.