Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad är typiskt för ditt landskap

  • 7 februari 2008

    Skrivet av Libra den 4 feb 2008

    Håller med Lotten....fast surströmmingen är inte det jag föredrar...(N)
    nä...en riktigt god PALT vill en pitebo ha......:D:p


    Ha ha jag tänkte faktiskt på dig när jag skrev detta inlägg, du gjorde en bra tajming där i direkt anslutning.....har du smakat Pers palt tillagad på morikan ute i stugan? Men då kanske det inte är pitepalten utan mer Arvidsjaurpalten...där är det också en klassiker med palt eftersom min förra svärmor var därifrån och min nuvarande .....

  • 7 februari 2008

    Skrivet av farmoringer den 4 feb 2008

    Jag är ju inflyttad till norrbotten och hade aldrig hört talas om kaffeost innan dess. Är det något som är speciellt för norrbotten tro??


    Kaffeost är något man gjort i Tornedalen sedan urminnes tider, detta användes som kaffebröd när inte annat fanns att erbjuda. Själv älskar jag detta och är uppväxt med en kaffeost i munnen :D eftersom min mormor gjorde denna jämt.

  • Lotten_J 7 februari 2008

    Skrivet av farmoringer den 4 feb 2008

    Jag är ju inflyttad till norrbotten och hade aldrig hört talas om kaffeost innan dess. Är det något som är speciellt för norrbotten tro??


    Hmmm....skrev ett svar nyss men vet ej vart det tog vägen, kanske får du dublett men men......Kaffeosten kommer ursprungligen från Tornedalen, den ersatte kaffebröd när inte annat fanns att tillgå. Är själv uppväxt på detta eftersom min mormor gjorde denna jämt och bara älskar kaffeosten

  • Lotten_J 7 februari 2008

    Skrivet av imse den 4 feb 2008

    farmoringer: Det där med kaffeost är väl samiskt men även finnarna äter ju detta med god aptit.

    Det kanske finns någon med ytterligare förklaring kring ämnet.


    Kaffeosten har sitt ursprung från Tornedalen där man bjöd på denna istället för kaffebröd. Även i Finland äts denna väldigt ofta så direkt samiskt är det inte men kanske även dom fått upp ögonen för denna underbara kaffeost (Y)

  • irrevirre 7 februari 2008

    Från mitt kära småland får bidraget bli ostkaka med sylt och grädde.
    Åhhh, vad gott.

  • farmoringer 7 februari 2008

    Tack för att jag fick veta lite om kaffeosten.

  • pingu 7 februari 2008

    Är ju Skaraborgare och här är det grynkorv som gäller:) Älskad och hatad av lika många skulle jag tro;)

    Själv tycker jag den är gudagod! Särskilt den som jag och svärmor gör själva.

  • Langskog 8 februari 2008

    Skrivet av celice den 25 jan 2008

    :D När jag sitter och läser olika inlägg, kom jag och tänka på vad är det som är så typiskt maträtt, eller bakverk för ditt landskap. Jag kommer från Dalsland, och jag kunde inte komma på någon speciell maträtt härifrån, däremot vad som är mycket vanligt är att man baka "kaka" = brödkaka. Hur är det hos er? Skulle vara roligt och veta vad som är typiskt för erat landskap.:D:D:D

  • Langskog 8 februari 2008

    Hej!
    I Medelpad, där jag bor har vi många underbara maträtter. Jag tror att det var här som Tjälknölen kom till. Sitter och tittar i en bok jag har, som är skriven 1965 och heter "Svenska Landskaps rätter". Där är det mycket roligt att läsa ska Ni veta. Vi har även Norrlandspölsa, Sillpudding och Rörost.
    Säkert finns liknande maträtter över hela vårt avlånga land, kanske bara mer eller mindre lokalt "till fixat".
    :)Kram från
    Langskog

  • bmhe 8 februari 2008

    Hej!
    I Dalarna är det falukorven som gäller, både på längden och tvären.
    :p Kram från Dalkullan Britt-Marie.

  • Langskog 8 februari 2008

    Skrivet av Magica den 25 jan 2008

    Skrivet av celice den 25 jan 2008

    :D När jag sitter och läser olika inlägg, kom jag och tänka på vad är det som är så typiskt maträtt, eller bakverk för ditt landskap. Jag kommer från Dalsland, och jag kunde inte komma på någon speciell maträtt härifrån, däremot vad som är mycket vanligt är att man baka "kaka" = brödkaka. Hur är det hos er? Skulle vara roligt och veta vad som är typiskt för erat landskap.:D:D:D



    En dalslänning här!!
    jag har läst att här i dalsland så är det Lingonsylt eller kantarellsoppa, likaså gädda, lax eller älgstek.

  • Langskog 8 februari 2008

    Till Celice i Dalsland!

    Har tagit fram min "bok" för att se vad man äter i Dalsland.
    Vaniljpannkakor, Soppa på vänerlake, Kålkalops och Sjuskinnsgröt. Det var några lite mer annorlunda rätter. Jag vet inte om alla är "kulinariska läckerheter" men är det inte som så att nöden är uppfinningarnas lag?(Y) Kram från Langskog

  • anluk 8 februari 2008

    Skrivet av tina62 den 4 feb 2008

    Bleking, vet inte riktigt - kan vara blekinges skorpor eller stekt sill


    Blekingerötter här: Typiskt för Blekinge för mig är Kroppkakor!!!! Har gått i arv i många generationer i min släkt. Älskar kroppkakor och de skall vara nykokta och inte stekta.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.