Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad blev det till Frukost?

  • Gnurf 7 november 2009

    Havregrynsgröt kokt på mjölk, socker och kanel, 2 grova mackor med keso, kalkon, grönsaker, rödlök och paprika...inne på 1a kaffemuggen fortfarande....det är ju lördag...:D

  • Buspippi 7 november 2009

    Naturell yogurt med muslie, 1 nybakt fralla ( jäste under natten och bakades ut lagom till frukost) med ost och så en kopp te. Det är våran vanliga helgfrukost. I veckorna äter min lilla tjej naturell yogurt med muslie och jag äter det med henne 2 dagar 3 dagar äter jag gröt på jobbet med dagisbarnen. Men på helgen skämmer vi bort oss med nybakat. :D

  • Gnurf 7 november 2009

    Såå bra att ge barnen doften av hembakt redan i tidig ålder, det är sånt man minns sedan som 43-årig gubbe...doften av nybakta bullar/limpor...så man inte bara tror att bröd köper man i påsar på ICA...(Y)

    Skrivet av Buspippi den 7 nov 2009
    Men på helgen skämmer vi bort oss med nybakat. :D

  • flackagard 7 november 2009

    Det blev god morgonfika innan jag gick ut till korna: Lättrostade knäckemackor med ost och banan, till det kaffe med mjölk. Grötfrukost blir det efter mjökningen.

  • 123Linnea 9 november 2009

    Skrivet av AnneNi den 6 nov 2009

    Vad äter alla när det är lite "extra" typ på helgen? Eller ni äter samma hela veckan? Passar ju bra att berätta imorogn när det är lördag...
    På helgen blir det oftast köpebullar om vi vill "lyxa till det". Antingen med ost eller saltkött. Ibland lite varm O'boy till det.


    Helgfrukost är lite som fest. Det är faktiskt härligt att gå upp när man sovit färdigt! Och sedan äta en riktigt god frukost - precis som man vill ha den.

    Vi har olika sorters bröd.
    Många olika pålägg - Ostar, skinka, olika marmelader, leverpastej...
    Ägg med kaviar
    Kaffe (eller ev te om det är dagen efter...)
    Juice eller en halv grapefrukt

    Det är gôtt!

  • mooseella 9 november 2009

    olika i stort sett varje dag, men alltid ägg i någon form.
    Idag kokt med en sillbit till.+ 2 dl mild naturell lättyoghurt med lite blåbär i och 1 msk psylliumfrö och ca ½ dl naturell keso. Gurka och en tomat
    Imorgon blir det säkert en liten omelett med ost , keso med finhackad purjolök, ½ burk makrill i tomat.
    några sockerärtor.1 msk Psylliumfrö på omeletten eller i keson. + något grönt.
    Varje dag blir det 1-2 glas vatten och 2 koppar kaffe. Det enda kaffet på en dag.
    Till helgen blir det ofta äggröra och stekt bacon en av dagarna. Päron med lite blå/vit mögelost på.
    Många vaianter blir det. (Y)

  • idea_ 9 november 2009

    Idag har jag gått på matniklas linje och rensat i kyl och frys, det blev en stor smothie och te med mjölk.

  • KastrUllis 18 november 2009

    KAFFE!!!!!!!

    http://kastrullis.blogg.se/2009/august/frukost-ar-nyttigt.html

  • Gnurf 18 november 2009

    Det blev ännu en gång de där 3 hembakade sprödrostade mackorna med chilikeso, kalkon, tomat, gurka, rödlök, paprika och några muggar kaffe a la latte. Måste införa lite variation nu....*muttrar muttrar* :)

  • croxie64 18 november 2009

    Frukost är favorit måltiden här och har alltid varit...åtminstone så länge det inte är före 6 på morgonen förstås.

    Idag så blev det en sån där frukost som man tar för givet om man bor i Sverige. Kaviar smörgås och kardemumma skorpor med kaffe :) Det är min första kaviar på snart 3 år och jag hittade den på IKEA i Nottingham :D Synd bara att dom har bytt ut den riktiga kaviaren mot nån mjukost med kaviar smak. Blir inte riktigt samma sak.

    I vanliga fall så äter jag oftast frukost flingor av nåt slag, kaffe förstås och ett glas katrinplommon juice :) Blir tråkigt i längden så ibland blir det rostat bröd och kaffe :D

  • idea_ 18 november 2009

    Skrivet av croxie64 den 18 nov 2009
    Idag så blev det en sån där frukost som man tar för givet om man bor i Sverige. Kaviar smörgås och kardemumma skorpor med kaffe :) Det är min första kaviar på snart 3 år och jag hittade den på IKEA i Nottingham :D Synd bara att dom har bytt ut den riktiga kaviaren mot nån mjukost med kaviar smak. Blir inte riktigt samma sak.


    Hmm, nu har nog IKEA börjat sälja antingen den randiga eller den prickiga kalles hos er. Hemma i sverige säljer kalles: kaviar, mjukost i fler smaker, randig kaviar (lika delar kaviar och mjukost, eventuellt smaksatt) och prickig (mycket mjukost, lite kaviar). Själv tog jag mig en frukost med nybakat pumpabröd, skinka och te med mjölk och honung (hoppas jag inte förargar några teentusiaster, gillar verkligen te i alla de smaker men är ingen tepurist som dricker det rent eller med specifika tillbehör till specifika sorter).

  • croxie64 18 november 2009

    Skrivet av idea_ den 18 nov 2009

    Skrivet av croxie64 den 18 nov 2009
    Idag så blev det en sån där frukost som man tar för givet om man bor i Sverige. Kaviar smörgås och kardemumma skorpor med kaffe :) Det är min första kaviar på snart 3 år och jag hittade den på IKEA i Nottingham :D Synd bara att dom har bytt ut den riktiga kaviaren mot nån mjukost med kaviar smak. Blir inte riktigt samma sak.


    Hmm, nu har nog IKEA börjat sälja antingen den randiga eller den prickiga kalles hos er. Hemma i sverige säljer kalles: kaviar, mjukost i fler smaker, randig kaviar (lika delar kaviar och mjukost, eventuellt smaksatt) och prickig (mycket mjukost, lite kaviar).


    Det är den randiga...ser ut som hälften kaviar och hälften mjukost. Smakar some Kalles kaviar, men är lite mildare i smaken.

    Dessutom så fanns det inte mycket kvar av de mer kända svenska märkena längre. Dom har ersatt mycket med sitt eget märke och jag antar att det blir billigare. Lite synd.

  • Erajscha 18 november 2009

    På helgerna kör vi ibland såna där nattjästa frallor som vi bara bakar av på morgonen. Ibland skippar vi frukost och kör på frunch - typ engelsk frukost.

  • Lenael 18 november 2009

    Yoghurt naturell med en passiosfrukt i, kaffe och en macka med ost och tomat. :D

  • Buspippi 18 november 2009

    Jag åt frukost på jobbet idag o eftersom det är onsdag så åt vi havregrynsgröt, lingonsylt och mjölk. Så åt jag en havreknäcke med ost. Men de flesta barnen tycker inte om havregrynsgröt utan åt lättfil eller vaniljyogurt och smörgås..

  • gladavmat 18 november 2009

    Jag äter oftast 2-3 frukter hackade i bitar (eller bär om det är säsong) några mandlar/nötter, linfrön och mellanfil. 1 kopp the o 1 hårdmacka med ost. Är det stora frukter tar jag resten till jobbet o äter till mellanmål

  • Buspippi 19 november 2009

    Idag åt jag frukost hemma med min dotter.. Det blev naturel yogurt med nötter och frön och en mjuk smörgås var... Vi har inte så gott om tid på morgonen i veckorna så därför är det alltid enkel frukost...

  • Gnurf 20 november 2009

    Jag skäms. Det blev tamigtusan samma frukost igen!! 3 mackor med keso och bla bla bla. Jag är nog beroende helt enkelt....:'(

  • idea_ 20 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 20 nov 2009

    Jag skäms. Det blev tamigtusan samma frukost igen!! 3 mackor med keso och bla bla bla. Jag är nog beroende helt enkelt....:'(


    Ta det lugnt gnurf, frukostvanor är inget att skämmas över, speciellt inte när de är relativt nyttiga, och vem vet, du kanske varierar brödsorterna :D

    Själv drack jag ett glas juice (skäms över att ha gått på reklamen, bravo friskus), en kopp te med honung och mjölk och en stor tallrik med vaniljyoughurt och Müsli á la Ingela så att jag kände mig ganska nyttig (och mätt).

  • Buspippi 20 november 2009

    Idag åt vi naturel yogurt med skivad banan och nötter och frön, Lill tjejen drack morgon välling med och jag åt en smörgås med kalkon..

    Nu är morgondagen frukost bröd på jäsning i kylskåpet... Det är ju så härligt att kliva upp sätta på ugnen o in med brödet i ugnen och gosa lite i soffan med lillan medans doften av nybakat bröd sprider sig i lägenheten...
    För som ni kanske har märkt så är jag en riktig natt uggla som lätt blir upp sent in på natten. Så när lilla fröken kommer upp otalar om för mamma att -nu har solen gått upp så vi måste gå upp. O hon kommer o säger att solen har gått upp även om klockan är 6 och det är svart ute...
    Men som ni säkert förstår så är mamma inte alltid så pigg då.. Men det är bara att kliva upp o när man känner doften av nybakat så är det inte så illa i varje fall...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.