Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad får barnen att äta?

  • katten4 17 mars 2009

    Tänkte vi kunde dela med oss av tips som får barnen att äta bättre/lättare!

    Mitt tips är att servera smaksättningar vid sidan om i skålar. Ex, vid olika curryrätter kan man ha skålar med russin, kokos, hackade nötter...
    Till pasta kan man ha riven ost, smulad feta, hackat grönt...

    Jag tycker att barnen äter bättre om de får ha kontroll över vad de har på tallriken.

  • katten4 17 mars 2009

    Kom på ett annat säkert tips: att de får vara med och laga maten. Det räcker igentligen om de får skära några bitar paprika, eller ta några tag med potatisskalare på en morot. Då har de har varit med och lagat maten och brukar genast tycka att det smakar mycket, mycket bättre! :D

  • Eery 17 mars 2009

    när mina syskon var små fick dom "trollpannkaka"
    vanlig pannkaka som spetsades med spenat.. ett lite lurigt sätt att få i ungarna
    nått dom skyr när det hamnar på tarriken..

    sätt ett roligt namn eller gör en rolig form av maten så blir det lite mer spännande(L)

  • Mison 17 mars 2009

    Numera älskar sonen att knapra på en morot till maten, men tidigare gillade han det inte!! Då brukade jag istället riva morötterna fint och blanda i rivet äpple. Väldigt saftigt och gott tillsammans. Då gick det åtminstone ner lite morötter... :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.