Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad gör ni av resterna?

  • Arkenstone 19 juni 2009

    Förslag mottages tacksammast beträffande rester. Har ni några riktigt bra idéer om hur de kan användas så att det blir riktigt gott och inte bara en plikt, som det kan kännas som ibland.
    Det som är mest aktuellt just nu är nötstek. Vad gör ni när det finns en halv stek kvar och bara ett par deciliter sås?

  • kattgnag 19 juni 2009

    Såsen får gå för sig. Fryser in den och tar fram den vid tillfälle.
    Steken antar jag är färdiglagad - jag skivar upp den och fryser in. Alltid bra med rester + frys!! Och enligt min mening det enklaste.

  • Disen 19 juni 2009

    Pytt i panna. Alla rester som jag samlat på mig blir till pytt. Är det fina tunna skivor av nöt eller gris så har vi det som pålägg. :p eller till en god potatisgratäng.:p

  • Mellanbellan 19 juni 2009

    Gör en potatisgratäng och ät steken till det, då behövs ingen sås.
    Nötstek skulle jag passa på att ha som smörgåspålägg. Majonäs på det är gott om man tycker om det.
    Eller varför inte ha en plastburk i frysen dit du stoppar alla rester smått hackade, och när den är full så steker du en pytt i panna av det.

  • MatAnders 20 juni 2009

    Nu i sommartider när vi har färsk potatis skulle jag rekomendera min grillstuvning med dillsmak den är bara så god och går fint att göra även om man inte har grillrester.

  • lena4 20 juni 2009

    Pizza kan man göra på rester. Hos oss går alla rester till matlådor En man + tre ungdommar i huset som jobbar.Slängs inga matrester här inte

  • essim 20 juni 2009

    Titta under fliken artiklar här på Matklubben, där finns massor av tips om vad man kan göra av rester.:)

  • samtr0n 20 juni 2009

    Standarden för mig är vell beroend epå vad de finns, men pizza kan man alltid göra, steka på de igen brukar med funka, pytt i panna, ja fantasien sätter bara sina gränser

  • Arkenstone 20 juni 2009

    Skrivet av aniper56 den 20 jun 2009

    Titta under fliken artiklar här på Matklubben, där finns massor av tips om vad man kan göra av rester.:)


    De va som... Här fanns det lite att grotta ner sig i. (Y)

  • gimmiahug 20 juni 2009

    Jag har inte slängt en matbit på ett år tror jag! Det bästa är att lära sig "rest-tänket", och det gör man om man låtsas att en matbit inte KAN förfaras, då räcker resterna långt! Jag gör ibland couscousröror med rester t ex; med nya kryddor och eventuellt någon sås blir överblivna köttbitar supergoda igen.... alltid kan man göra en sallad på rester, eller en "leftover stew risotto" a la Jamie Oliver, och vad gäller just kött är möjligheterna oändliga. Man kan servera skivorna som de är med vilka tillbehör man tycker om. Det är bara att fantisera så har man plötsligen nya middagar!

  • Arkenstone 21 juni 2009

    Det gäller att ha tid att låta fantasin jobba bara, vilket kan vara ett problem vissa perioder. Men finns tiden är det ganska kul att sitta och klura över innehållet i kylskåpet. Just nu har jag tydligen missbedömt familjens aptit fullständigt för kylskåpet är så överfullt att den enda möjligheten att komma på fötter igen nog är en buffé. :) Med melonerna till efterrätt. :D

  • 21 juni 2009

    såsen går alltid att göra större om man tillsätter lite buljong, grädde och kryddor. Köttet funkar nog som många säger i pyttipanna, annars klan man ju ha en grillad kyckling eller nått och så skär man upp det också, och då får alla välja vad man vill ha, och servera till en salla och nån potatis eller pastarätt.

  • matguggan 21 juni 2009

    jag tycker att rester av stek är en jätte bra start för att göra en god paj! Lite lök, eventuellt några andra grönsaker , ost och äggstanning och man har en god och klart godkännd bjud rätt eller en god middag till familjen!

  • mahatma 30 september 2009

    Idag gjorde jag nåt så otippat som att använda en rest av rödbetssoppa...
    Den blev vätskan till min köttfärslimpa. Resultatet blev en mycket saftig och delikat anrättning!
    Dela med er fler tips om "omöjliga" rester!!!

  • Majainorr 30 september 2009

    Här kommer två förslag från mig...
    Byt ut kycklingen med det överblivna köttet du har:
    Potatisgratäng med kyckling
    Eller byt ut lövbiffen till köttresterna.
    Gratäng med lövbiff och potatismos

  • The_mama97mia 3 december 2009

    jag är på återvinnigshumör idag, vill puffa för en del bra trådar som tynat bort.
    Här är ju ett exempel på en sån.

    Det vankas helger o hos mig i a f blir kylen rätt fort full av diverse överblivet.

    Hoppas ni fyller på med tips?

    Idag ska jag göra stekt ris till huvudrätten, fylld korv i ugn.

  • Mistys 3 december 2009

    Jag gör ofta piroger på mina rester. Har ett jättebra recept på pirogdeg med fil i som jag använder( ursprunget är från viktväktarna) Sen fyller jag dom med rester av olika slag och så en sallad till. Perfekt restmat och mycket billigt (Y)

  • redd 7 december 2009

    Brukar tärna ner kött i ca 5-10mm och lägga i burkar eller påsar i frysen, sedan kan man göra pastasås, sallad, soppa eller pytt på det.

    Men dom flesta resterna går att ha i soppor som är en klart underskattad måltid.

  • Gul13 7 december 2009

    I ditt fall gör jag pytt i panna. Annars går alla rester till matdosa på jobbet. Antingen dagen efter eller via frysen.

  • Molgan 7 december 2009

    Vi brukar få mycket ris över. Vad kan man göra utav det, mer än risotto?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.