Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vad gör vi med våra rester?

  • miha 4 maj 2011

    Hej
    tänkte vi skulle ha en tråd där vi kan skriva vad vi ha för rester hemma och även tipsa vad man kan göra med sina rester :)

    Jag har en kryddig kycklingfile !

  • Starborg 4 maj 2011

    Passar bra att göra en sallad med pasta och lite grönsaker!

  • The_mama97mia 4 maj 2011

    Angeläget ämne...
    Jag har rester av ugnsrostad potatis, en tunn hamburgare kvar sen gårdagen.
    Det blir nog först till kvarn på den.

  • lena4 4 maj 2011

    Jag gör oftast matlådor till gubben. Lagar oftast för mycke mat.

  • MosterNettan 4 maj 2011

    Hos mig blir det inga rester kvar. Jag packar alltid i matlådor och fryser in. Perfekt att ta fram en portion när man inte orkar laga nåt efter jobbet, bara se till att ha fräscha grönsaker till. Dessutom har jag en låda till jobbet så gott som varje vardag.
    Påverkar ekonomin också - till det bättre! (Y)

  • sju 4 maj 2011

    Här blir det ofta rester. Ibland får vi äta samma mat två dagar i rad, ibland fryser jag in i lådor. Är det inte så mycket kvar att det är lönt att spara ställer alltid jycken upp. :)

  • enaw 5 maj 2011

    kryddig kycklingfilé gör ju sig bra i en pytt i panna med potatis och rotsaker :)

  • Diane1 10 maj 2011

    Skrivet av miha den 4 maj 2011

    Hej
    tänkte vi skulle ha en tråd där vi kan skriva vad vi ha för rester hemma och även tipsa vad man kan göra med sina rester :)

    Jag har en kryddig kycklingfile !


    Varför inte dela i tärningar och ha i tortillas med sallad och såser? Gottgott!

  • varecia 10 maj 2011

    Igår gjorde jag en blomkålssoppa. Den var god ihop med bröd och ost. Det blev dock lite för lite kvar för att funka som middag till två personer en gång till. Så, nu fryser jag in den för att ta till en annan gång. Då kommer jag att fräsa grönsaker och kanske något annat och "förstärka". jag vet ju inte just nu vad som kommer att finnas i kylen den dagen, men jag kan tänka mig att det skulle vara gott med lök, bacon och ärtor (behöver ju inte fräsas) till exempel. Bara fräs i smör litegrann, häll på färdig soppa och koka upp. En ny soppa av en gammal!

  • boz1965 10 maj 2011

    Har lite potatismos över sen igår. Det får bli potatisplättar av den ikväll. Potatisplättar och knaperstekt bacon är inte helt fel. :p

  • The_mama97mia 10 maj 2011

    Potatis i nästan alla former är ngt av det mest tacksamma att ha som rester i kylen, tycker jag!
    Mitt favoritrecept annars är MatAnders Grillstuvning med dillsmak, när jag får över grillat kött o korv.

    Och sedan, en vanlig äggstanning förvandlar det mesta till ngt som ser ätligt ut.

  • 123Linnea 10 maj 2011

    Vilken bra trådidé!
    Har 2 broskiga grillade filéer å vi är 4 i familjen. Vad ska jag göra? Har en halv ky-filé å lite ris också.

  • The_mama97mia 10 maj 2011

    Grillstuvning med dillsmak
    som sagt. detta är kanon, du kan göra det utan potatis, om du har ris - servera det till eller blanda i.

    Riset kan du göra stekt ris på annars,

  • Gul13 11 maj 2011

    Skrivet av 123Linnea den 10 maj 2011

    Vilken bra trådidé!
    Har 2 broskiga grillade filéer å vi är 4 i familjen. Vad ska jag göra? Har en halv ky-filé å lite ris också.


    Jag hade skurit filleerna och kycklingen i mindre bitar (i vårt fall munsbitar), fräst på finhackad lök. Sedan hade jag använt någon grönsak: Paprika, broccoli, svamp eller sparris tex och gjort en gratäng sås. Skjuts in i ugnen i en smord for och servera med ris, pasta, bulgur, quinnoa eller vad man gillar. Riset hade jag skippat och kokt nytt.

  • sju 11 maj 2011

    Annars är det gott att steka upp risrester med lite hackad lök, soja, kanske lite svamp och paprika. Jag hade kanske skurit ner köttet och kycklingen i riset också till någon slags rispytt.

  • 123Linnea 11 maj 2011

    Jag har fortfarande inte riktigt bestämt hur jag ska tillreda det för idag åt vi sej med syrlig dillsås till. Så nu har vi en bit sej också. Men det är väl inte nån höjdare dan efter?!

  • The_mama97mia 11 maj 2011

    hmmm.. fisksufflé?

    nej men grillresterna, antingen skär du ner det o fryser in till annan gång, eller gör du fried rice.
    Men fisken kanske inte blir ngn hit att blanda i det.

    :)

  • birgittaostrom 12 maj 2011

    Sejbiten hade jag nog hackat ner i en härlig tomatsås (jag använder bara krossade eller passerade tomater) och lagt till en bit chilifrukt (själv gillar jag het smak, don efter person), svartpeppar, vitlök eller vad man nu gillar - bör ju vara något stark smak till vit fisk. Perfekt till lunchpasta.

  • 123Linnea 12 maj 2011

    Vilka bra tips! Jag fick min käre make att göra nån sorts gryta/stuvning med inspiration från denna länk. Helt Ok :-)
    I morrn blir det nog het tomatsej till lunch! Tack!
    Håll nu denna tråd levande - känns viktigt!

  • Stintan 19 maj 2011

    Köttrester av olika slag brukar jag skära i tärningar ca 1½cm och koka 5 min med 1 burk Tikka Masala och 1 burk antingen krossade eller passerade tomater + ev lite kanel. Lite smak av indiskt kök. Servera med kokt ris eller pasta + grönsallad. Snabb och enkel festrätt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.