Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vad gör vi med våra rester?

  • Stintan 19 maj 2011

    Fiskrester gör jag ibland en JÄTTE-ENKEL soppa av. Tomatsoppa av burkar eller pulver + fiskbuljongtärning, 1-2 tsk torkad timjan. Koka upp och lägg i fiskresterna. Smaskens till ett gott bröd.

  • IsaS 19 maj 2011

    Om man har frysta wokgrönsaker kan man tärna ner de flesta rester, även ris eller pasta, och få en snabb lätt kvällsmat.

  • Okänd 19 maj 2011

    Här blir det aldrig några rester över !

  • miha 15 augusti 2011

    vad kan man göra utav 2port kokt ris ?

  • kekke46 15 augusti 2011

    En gång hade jag kokt ris över jag blandade det i
    pankakssmeten , blev jättegott

  • Mistys 15 augusti 2011

    Skrivet av miha den 15 aug 2011

    vad kan man göra utav 2port kokt ris ?


    Stekt ris med äggröra, supergott till en korvsnutt. Stek riset i smör. Vispa upp 2-4 ägg och 2 msk grädde. Rör i detta i riset under omrörning tills det stelnat och blandat sig väl med riset.

    Med lite grönsaker i eller kyckling mm blir det den Thailändska rätten Fried Rice.

  • Amika 15 augusti 2011

    När jag har ris över så brukar jag blanda ner ett litet ägg i, sen riven smakrik ost och stekt bacon i småbitar eller finhackad rökt skinka, forma till små bollar och panera. Stek sedan och ät med sallad till. :) Jättegott är det och det brukar uppskattas av barn med. :) Man kan även ha lite salsa att doppa i, som sås. MUMS!
    Tror jag ska koka lite ris och låta det stå till imorgon faktiskt. :)

  • The_mama97mia 15 augusti 2011

    De mesta rester brukar gå fint att bottna en ugnsform med o sen på med äggstanning, där befinner jag mig idag - har en massa gott grönt i kylen som inte går åt, får bli nån pudding/låda på broccoli o blomkål o lite bönor...
    Ungarna ska ha tacos o då går det inte att sälja kokta grönsaker inte...

    För övrigt - kokt ris - tror vi har en speciell tråd för det med, men jag har ibland haft i det i bröddeg. Annars kan jag frysa in i portionspåsar, perfekt att ta upp när tillbehören till kött o sås är slut.
    :)

  • The_mama97mia 28 september 2011

    Känns lite angeläget att väcka den här tråden igen, just idag har jag ganska mkt kokt potatis över i kylen, vilket är angenämt. Funderar på grillstuvningen - har en del fint grillat hjortkött med.
    Jag har äntligen fått i ordning mitt frysskåp så nu kan jag börjar vara lite bättre på att frysa in rester.

    Vad har DU i din kyl - att ta vara på?

  • ms8 28 september 2011

    Matlådor oftast.

  • pihal 28 september 2011

    Det blir matlådor om det är mat som är över sen middagen. Om det är en enstaka pannbiff eller köttbullar lägger jag det på macka tillsamman med lite sås istället för annat pålägg. Är det bara ris eller makaroner eller potatis och sås över så får hunden det. Stek får bli pyttipanna.

  • jas65 28 september 2011

    Jag brukar göra matlådor till mina vänner i bostad området som är ungkarlar och sällan lagar mat.

  • The_mama97mia 28 september 2011

    Jas65, det är ju en vacker tanke och gärning!
    Jag delar ofta med mig till min granne och tillika moder...

  • miha 14 november 2011

    tjockpannkaka, va tusan gör man med överbliven tjockpannkaka ?

  • farmoringer 14 november 2011

    Skrivet av miha den 14 nov 2011

    tjockpannkaka, va tusan gör man med överbliven tjockpannkaka ?


    Strimla och stek upp i stekpannan. Jättegott....

  • The_mama97mia 14 november 2011

    Överbliven tjockpannkaka - riven ost o lite tomat o pizzakrydda på - skjuts in i ugnen. :)

  • atonis 22 november 2011

    överbliven pasta blir en god gratäng med skinka ost och goda kryddor.
    eller kan man göra en äggstanning och grönsaker och skinka, :)

  • Molgan 22 november 2011

    Oftast använder vi resterna som blir över till lunch på helgerna.

  • Molgan 25 november 2011

    Kan rekommendera boken Fester med rester, gott och nyttigt av det som blev över.

    Står bla. om vad man kan göra av lite pasta, ris som blivit över, gammalt bröd, grönsaker som börjar bli dåliga .....

    (av red. Anna Braw.)

  • miha 7 december 2011

    Någon som vet om man kan använda chokladrutor som pajbotten eller liknande?

    ha ett gäng rutor till övers som blivit torra.. :P

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.