Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad göra med överbliven köttfärssås?

  • berggrenskan 2 juni 2009

    Eftersom vi numera bara är två personer i hushållet brukar jag alltid få rejält med köttfärssås över när vi ätit spagetti, köttfärssås. Har Ni några kul :) tips på vad man kan göra på den, förutom lasagn, crepes eller paj?

  • The_mama97mia 2 juni 2009

    Jag brukar frysa in färdig köttfärssås i mindre påsar eller burkar, lagom till 2 portioner, bara att ta fram o tina, o koka pasta till nästa gång. Eller använda som fyllning till pizza elr ngt annat....

    Piroger är ju toppen annars, eller varma mackor.

    Eller "hotta" upp den o ät som tacos - med nachos, grönsaker riven ost m.m.

    Epi har ett fint recept på tacosoppa som var alldeles ljuvligt med. Funkar för köttfärssås om du kryddar på lite.

    Köttfärssås är ju sånt som nästan blir bättre att göra i stora satser, så hoppas ngt av förslagen kan falla dig på läppen.
    :)

  • MatAnders 2 juni 2009

    Du skulle kunna göra en god moussaka, fylda papriko halvor eller kanske göra en chili av den?

  • Lena 2 juni 2009

    Eller varför inte göra en potatisgratäng med köttfärs?

  • ros 2 juni 2009

    :)En god köttfärspaj är aldrig fel
    Lägg köttfärssåsen i det förgräddade pajskalet,
    häll över en äggstanning, lägg tomatskivor över och strö riven västerbottenost överst och grädda klart(Y)

  • Tillberga 2 juni 2009

    skala och skär rå potatis som till potatisgratnäng
    lägg i en form och lätt din sås över
    lägg mer potatis över
    häll en ostsås över och in i ugnen
    200° tills potatisen är klar

    smaskens

  • poffa 2 juni 2009

    Jag gör alltid storkok av sådant, sen fryser jag in det, alltid bra att plocka fram i lagom förpackningar när man gör lasagne, pizzafyllning, gratäng mm, ja kolla in tipsen ovan.

    Genom storkok sparar man tid. Och det tar inte mycket längre tid att koka full kastrull. Samt mindre disk! :p

    Man kan också göra ett gäng lunchlådor att ha i frysen eller till lata dagar.

  • poffa 2 juni 2009

    Skrivet av Lena den 2 jun 2009

    Eller varför inte göra en potatisgratäng med köttfärs?


    Ja, sånt är kanongott!

  • hillan66 2 juni 2009

    Jag tycker att det är perfekt att hitta köttfärssås i frysen. Det är så enkelt att tina när man har brottom eller inte ids göra något avancerat till middag. Själv gillar jag mat med lite hetta och det här är nåt jag brukar göra till lunch ibland! Perfekt varma sommardagar också när man inte vill stå vid spisen(Y)

    Tortillastallrik

  • mahatma 2 juni 2009

    Shepherds pie (så heter det i alla fall i vår familj) är en annan god variant av kvarbliven köttfärssås. Toppen om man dessutom råkar besitta en potatismosrest i kylen också, annars gör man nytt mos.
    Du lägger köttfärssåsen i en ugnsfast form, toppar med potatismos och riven ost. Gratineras tills det blivit varmt o fått lite färg. Mums!

  • kattgnag 2 juni 2009

    Gör en låda och ta med till jobbet om micromöjligheter finns,så gör jag med den mesta maten som ev blir över, om jag inte fryser in.

  • jimboz 2 juni 2009

    I med en massa pruttiga bönor och gör en Chilli con carne......Tacopaj...frys in och slöa en kväll och värm upp..

  • berggrenskan 3 juni 2009

    Har redan bestämt mig för crepes idag, det var när jag skulle bestämma det som inspirationen tröt.

    Tack för alla bra (Y) förslag. Nu har jag mycket mer att välja på framledes. :D Jag har flera byttor med färdig köttfärssås i frysen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.