Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad göra med spenaten?

  • rostok 8 juli 2013

    Hej, vi har odlat spenat, hade tänkt ha det som babyspenat i sallad, men över en natt hade den växt och är nu alldeles för stor. Vad ska jag göra med den? Alla användningstips och/eller förvaringstips mottages tacksamt.

    Jag förstår om många tycker att detta är en korkad fråga, men den är allvarligt menad.

  • The_mama97mia 8 juli 2013

    förväll, strimla, frys in
    eller gör goda soppor
    :)

  • rostok 9 juli 2013

    Okej, jättetack för svaret men måste man först förvälla innan man fryser in eller kan det funka även utan?

    Vad kan man laga med dem färska, jag har bara använt minispenat förut?

    Måste de tillagas även färska, eller kan man strimla dem och använda råa i sallader?

  • EliBerg65 10 juli 2013

    Vi brukar göra laxpaj där vi först fräser ihop mängder spenat (den krymper!) med lök och sen läggs det i pajskalet tillsammans med tex rökt lax och så äggstanning med riven Västerbottensost. Blir riktigt gott, och är enkelt.

  • sjokolade 11 juli 2013

    Tycker du om lite starkare smak på spenaten, så är det här riktigt gott: smält smör i en kastrull, ta i mycket curry pulver (av den starka sorten), lägg i spenaten när curryn börjar dofta underbart,salta+lite grovmalen svartpeppar. Häll i en skvätt grädde.

    Går snabbt att göra, gott med potatis och stekt lax med citron till.

  • DoctorWho 11 juli 2013

    Spenatpesto, tex detta recept.
    Persilja- och spenatpesto

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.