Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad har du i din köttfärssås?

  • petranyberg 8 augusti 2008

    Ingen som har rökt skinka i? Ger en väldigt god smak. Fast jag äter inte griskött av djuretiska skäl så jag byter ut det mot rökt kalkon.
    Bolognese (som jag gör):
    lök, riven morot, riven rotselleri, skivade champinjoner, rökt skinka (eg. kalkon), vitlök, krossade tomater, fond, tomatpuré, spaghettini (kryddblandning), lite socker, salt, peppar, färsk basilika ibland och vin om jag har. Det får koka ganska länge.

  • Juicey 8 augusti 2008

    Fräser lök och champinjoner, sen vitlök och köttfärs av något slag. Sen i med créme fraiche, heinz ketchup, soya, salt och peppar. Ibland sweet chili, ibland tomatpuré, ibland gröna oliver. Mums!

  • strimma21 9 augusti 2008

    I min sås är det;
    500 g nötfärs
    ½ lök
    lite vitlök
    ½ dl rött vin
    passerade tomater
    ett par msk tomatpuré
    1 dl riven ost (som gör såsen väldigt krämig och extra god).
    Salt, peppar och oregano.
    Låt puttra svagt i 30 min så blir den riktigt fin.(Y)

  • Vivoplena 9 augusti 2008

    I min köttfärssås är det inget kött. Quorn, rivna morötter, lök, vitlök, krossade tomater, kryddor, majs, paprika.... Ungefär så.

  • Annlis 10 augusti 2008

    Jag gör den på blandfärs/nötfärs, hackad lök, krossade tomater, en nypa socker för att förhöja smaken av tomater.Grönsaksbuljong, vatten, maziena för att den ska bli lite fastare, vitpeppar, piffi allkrydda, svartpeppar , vitlök, paprika, thaichili eller chilisås. Varierar med olika örtkryddor i som tex. oregano, timjan, rosmarin, basilika.
    Brukar ibland också ha rivna morötter i eller skivade färska champinjoner, eller hackad paprika. Sambel olék är också gott att ha i eller curry. :)

  • SaraClara 10 augusti 2008

    För att få en lite annorlunda smak på köttfärssåsen klipper jag ner små bitar bacon och steker med. Ett annat tips är den goda orientaliska kryddan spiskummin! Supergott!! (H)

  • skurupcalle 10 augusti 2008

    Jag brukar använda bladfärs och smaksätter med Chili , vitlök , lök , timjan , honung och cremé fraiche (Y)

  • Rotmos 11 augusti 2008

    Worcestershire sauce ar gott i!

  • Helida 12 augusti 2008

    (Y)En köttfärssås som jag har fastnat för är Mormors köttfärs som bl.a. finns här matklubben. Supergod, lite vuxen smak. Den innehåller bl.a. soja, purjo, creme fraiche och rökt skinka. Barnen har inte fastnat lika mycket för den så den blir inte gjord varje gång det är dags för köttfärssås.

  • Tok_Inga 15 augusti 2008

    Min köttfärssås är känd för sin goda smak och sin krämighet.
    Innehåller för det mesta: Köttfärs, gul lök, vitlök, paprika, krossade tomater, grädde, salt, chilipulver, paprikapulver, svartpeppar. Reder av med lite mjöl om den är för lös.(Y)

  • glutten78 15 augusti 2008

    Jag brukar alltid ha i spiskummin i min köttfärssås. Brukar även ta ICAs finkrossade tomater med smak av basilika. Det ger en bra smak. Annars har jag de traditionella ingredienserna, lök, vitlök, tomatpure, salt och peppar.

  • Okänd 15 augusti 2008

    Jag brukar häll HoiSin sås i min, blir jätte god smak :p

  • sju 25 augusti 2010

    Hur olika alla lagar köttfärssås har intresserat mig ända sedan barnsben. Jag tyckte det var jättekonstigt att skolans köttfärssås var brun och vägrade att smaka de första åren i grundskolan. Hemma hos oss var ju köttfärssåsen klarröd och doftade av vitlök och oregano, långt från skolmatens anrättning. Alla andra ungar tyckte jag var jättekonstig för de blev ju jätteglada när det var spagetti och köttfärssås i skolan, men jag lärde mig aldrig att tycka om skolans recept. Hemma hos olika kompisar fick man också se en mängd olika varianter på köttfärssås som jag tyckte var mer eller mindre skumma som barn. Trots att jag brukar vara öppen för olika smaker och recept är jag fortfarande väldigt petig med just köttfärssås; hur den ska se ut och smaka. Hur som helst så lagar jag min köttfärssås på detta vis:

    Nötfärs eller blandfärs, gul lök, vitlök, hela tomater på burk, buljong eller fond (kött- eller grönsaks), tomatpuré, en nypa socker, salt, svartpeppar, basilika och oregano (färsk eller torkad).

  • charlottat 25 augusti 2010

    ja, det är spännande med alla olika varianter av köttfärssås. jag varierar och improviserar ganska mycket, men grunden är den samma och oftast blir den sig ganska lik, om jag inte medvetet gör en annorlunda variant som inte ska vara "vanlig köttfärssås". varianten kan ibland kryddas med kanel eller spiskummin, kanske curry.
    innehåller:
    nötfärs, lök, vitlök, krossade tomater + passerade tomater, röda linser som får koka med, rårivna morötter som jag har i på slutet så att de fortfarande är ganska krispiga, kanske en skvätt kinesisk soja, sweet chilisås, balsamvinäger (finns det rött vin i en öppnad flaska eller box blir det en skvätt av det i stället, eller både och), thailändsk fisksås (underbar smakförstärkare i nästan alla typer av såser och grytor), en nypa socker, salt och peppar förstås, en gnutta muskot, basilika och oregano.. tror det var allt. ;)

  • JumJum2010 25 augusti 2010

    Hejsan
    Enligt min mammas recept

    Bryn köttfärs tillsätt ungefär hälften (av köttfärsen) stekt lök, krydda efter behag salt, vit och svartpeppar nån grill eller köttkrydda 4 st vitlökar
    mycket ketchup, några msk tomatpure och kanske någon burk krossade tomater. Låt allt puttra ca 45 min. 3 dl grädde på slutet.

    Supergott

  • miabok 25 augusti 2010

    Jag har alltid 3-4 lökar och 6-7 vitlöksklyftor som jag mjukfräser. Sedan har jag i köttfärs som får bli brynt. Därefter krossade tomater, tomatpure, buljong,soja och salt och peppar. Detta får puttra i minst en timme,mums.

  • guggis 25 augusti 2010

    Jag använder alltid 1-2 msk timjan

  • Shoutoutloud 25 augusti 2010

    jag har min mammas köttfärssås som favorit. bryn köttfärs.krydda med salt och peppar. lägg över i gryta.bryn lök och eventuellt finhackad selleri. ska det vara till många så bryner jag även champinjoner. lägg över alltsammans i grytan. tillsätt heinz chilisås rätt mkt ca 1 dl. vatten, tomatpure eller ketchup. koka ihop och red eventuellt av med maizena. pressa i en vitlöksklyfta eller 2 och smaka av. tycker inte om köttfärsås med krossade tomater. mammas är den jag gör oftast men ibland blir det variationer.{alien}

    glömde att jag även brukar ha i lite hp sås. och santa maria pastakrydda.

  • NicolinaZ 25 augusti 2010

    Massor av örter, helst färska och framförallt LIBSTICKA! (förutom ekologiskt nötkött/renkött, tomater, lök, vitlök, morot, rotselleri osv.... förstås)

  • martina63 25 augusti 2010

    Brukar blanda i rivna morötter, olika löksorter, alltid buljong, en skvätt rödvin, krossade tomater.
    Sedan vatten, salt, peppar och minst en tks torkade örter. Låt koka ihop, smarak av med tomatpure, och alltid en nypa socker som tar fram tomatsmaken mer.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.