Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad kan man tillaga av grisblod?

  • imse 3 november 2007

    Har ni några tips på vad man kan laga av grisblod?

  • zeth 4 november 2007

    (Y)
    Hej!
    Har du testat blodplättar?
    Samma recept som plättar eller som de som kommer söder om Västerbottens gränsen säger "tunnpannkaka". Tag 3/4 grisblod och 1/4 mjölk så blir inte det så stark smak av grisbloden. Glöm inte att du måste lägga i minst en msk salt också (notera det smakr inte salt, fråga mig inte varför). Fläsk eller lingonsylt, eller både och till.

  • zeth 4 november 2007

    (Y)
    Hej!
    Har du testat blodplättar?
    Samma recept som plättar eller som de som kommer söder om Västerbottens gränsen säger "tunnpannkaka". Tag 3/4 grisblod och 1/4 mjölk så blir inte det så stark smak av grisbloden. Glöm inte att du måste lägga i minst en msk salt också (notera det smakr inte salt, fråga mig inte varför). Fläsk eller lingonsylt, eller både och till.

  • mistralwind 4 november 2007

    Vi brukar baka blodpalt, men det kräver en hel del arbete och speciell ugn (iaf den variant vi gör). Den palten är som ett hårt tunnbröd, som mjukas upp i kokande vatten, smaksätts med sirap och salt, och serveras med vitsås, fläsk/bacon, och lingon.
    Annars är blodpudding faktiskt riktigt gott! godare än sitt rykte. Glöm inte lingon och vitkålssallad till! (bara riven, ingen olja eller annat på).
    /m.

  • Lena 4 november 2007

    Om du går in på min sida så finns där ett recept på blod pannkaka lycka till //Lena

  • imse 4 november 2007

    Skrivet av zeth den 4 nov 2007


    (Y)
    Hej!
    Har du testat blodplättar?
    Samma recept som plättar eller som de som kommer söder om Västerbottens gränsen säger "tunnpannkaka". Tag 3/4 grisblod och 1/4 mjölk så blir inte det så stark smak av grisbloden. Glöm inte att du måste lägga i minst en msk salt också (notera det smakr inte salt, fråga mig inte varför). Fläsk eller lingonsylt, eller både och till.


    Tack för svar.... plättar och småplättar, sådana man gräddar i laggen med småhål. Det påminner mig om att jag fick blodplättar av min mormor, hon var ifrån Norrbotten. Jag var int så bra på att samla recept då./Imse

  • imse 4 november 2007

    Skrivet av mistralwind den 4 nov 2007

    Vi brukar baka blodpalt, men det kräver en hel del arbete och speciell ugn (iaf den variant vi gör). Den palten är som ett hårt tunnbröd, som mjukas upp i kokande vatten, smaksätts med sirap och salt, och serveras med vitsås, fläsk/bacon, och lingon.
    Annars är blodpudding faktiskt riktigt gott! godare än sitt rykte. Glöm inte lingon och vitkålssallad till! (bara riven, ingen olja eller annat på).
    /m.


    tack för svar....sådant bröd är vanligt förekommande här i Värmland men jag har faktiskt inte testat. Det verkar avancerat att baka själv från grunden. Jag är en glad vän i blodpudding så det får gärna bli en repris. Inte så krånligt att göra själv./I

  • evaldo 4 november 2007

    BLODKORV
    Typ av dokument: Recept
    Av: Petra
    Receptet kommer från: ?
    Vill du också skapa egna matsidor? Gör det.

    1-2 pkt fjälster
    2 l ren blod
    7½ dl vatten
    ca 3 dl rågmjöl ev lite extra
    ca 1½ dl grahamsmjöl ev lite extra
    ca 1½ dl kornmjöl ev lite extra
    1½ msk mald kryddpeppar
    ca 4-5 tsk salt
    ½ flaska mörkt öl
    6-7 dl renfeta eller späck fin malet
    2 pkt finhackad bacon

    Plocka fram blodet kvällen före så att det tinar om det är fryst.
    Blötlägg fjälstrena några timmar i förväg.
    Skölj fjälstrena väl och klipp i lagoma bitar (ca 16 cm) och knyt med fiskgarn i ena änden.
    Blanda blod o vatten.Vispa i mjölsorterna väl.Tillsätt saltet och kryddpeppar.Rör ner bacon och späcket i smeten.Fyll fjälstret till ca hälften o knyt igen änden.Fyll alla fjälster innan kokning.Lägg korvarna i en gryta med rikligt kokande vatten med lite salt i.
    Koka försiktigt utan lock ca 1 timme.Stick korvarna lite då och då med en nål så dom inte spricker.
    Fyller du fjällstren för mycket spricker dom.Koka utan lock av samma anledning.
    Du kan även göra blodpannkakor av smeten servera då med smör lingon och bräckt renskav.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.