Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Våffeldagen

  • Heisjo 25 mars 2008

    Hihi, jag som satt och funderade på vad min dotter ska få till lunch idag. Då var det klart(Y)

  • tina62 25 mars 2008

    I dag blir det frasvåfflot med grädde jordgubb eller hallonsylt.

    Mums (Y)

  • monel 25 mars 2008

    Här blir det hjortronsylt (L) till våfflorna

  • azlan_lena 25 mars 2008

    När jag var liten då sas det att Tranan kom denna dag "Tranedagen "
    Vi fick en liten godispåse hängandes i ett ventilsnöre, det var vad Tranan lämnat . Gud så ruskigt spännande att vakna upp nästa morgon o se om Tranan varit förbi på natten

    Nu får det bli våfflor ikväll . mums med Blåbär /Hjortron sylt o grädde .(L)

  • enAnnan 25 mars 2008

    Det verkar som att mitt hus är det enda där det inte serveras våfflor idag
    :p

  • The_mama97mia 25 mars 2008

    det blev varma nygräddade våfflor till mellanmål när barnen kom in som värsta snögubbarna....

  • enAnnan 25 mars 2008

    Ja till mellanmål eller fika passar det bra!!!

    Här har vi oxå varit ute i snön och åkt pulka, ljuvligt ute.

  • Tinaz66 25 mars 2008

    Här blev det till mina barns tjut våfflor till lunch....jag håller med att våfflor hör till kategori fika..går man till minnes så gjorde alltid mormor våfflor till kaffet om det vankades främmande. Till våfflorna hade hon snottren och ibland hallonsylt. mycket gott o mätt blev man, för hon trugade alltid att man skulle ta den sista våfflan ;)

  • gittan47 25 mars 2008

    Kaffe med våfflor var gott till fickat sylt och grädde(L)(L)(L)(Y)
    Gott med lite onyttigt att äta

  • The_mama97mia 25 mars 2008

    Skrivet av Jazzi den 25 mar 2008

    Här blev det till mina barns tjut våfflor till lunch....jag håller med att våfflor hör till kategori fika..går man till minnes så gjorde alltid mormor våfflor till kaffet om det vankades främmande. Till våfflorna hade hon snottren och ibland hallonsylt. mycket gott o mätt blev man, för hon trugade alltid att man skulle ta den sista våfflan ;)



    Snottren???? Vad är det???

  • julleplutt 25 mars 2008

    Skrivet av mormormarianne den 24 mar 2008

    Skrivet av vanillalover den 24 mar 2008

    Jag har ett kalasbra recept på våfflor här som man kan lägga ovanpå varandra utan att de blir sega... ÄLSKAR våfflor!!
    /Marie

  • githg 25 mars 2008

    Jag tror min äskade man blir glatt överaskad om våfflor står på bordet när han kommer hem(L)

  • Okänd 25 mars 2008

    Vi har avnjutit våfflor till middag med blåbärssylt och grädde,ruskigt gott:p

  • farmoringer 25 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 25 mar 2008

    Skrivet av Jazzi den 25 mar 2008

    Här blev det till mina barns tjut våfflor till lunch....jag håller med att våfflor hör till kategori fika..går man till minnes så gjorde alltid mormor våfflor till kaffet om det vankades främmande. Till våfflorna hade hon snottren och ibland hallonsylt. mycket gott o mätt blev man, för hon trugade alltid att man skulle ta den sista våfflan ;)



    Snottren???? Vad är det???


    Hjortronsylt är det....

  • The_mama97mia 25 mars 2008

    Snottren.... det hade jag aldrig hört... Mylta har jag hört.
    *ler*

  • maggi 25 mars 2008

    Tyvärr har jag glömt att det är våffeldagen idag, så den får jag nog fira i efterskott.
    BÄTTRE SENT ÄN ALDRIG, heter det ju.

  • celice 25 mars 2008

    :D:DVåffeldagen är inte imorgon utan idag.......

  • SDMaya 25 mars 2008

    Nu ska ni få lite rolig fakta;
    Kyrkan har troligen firat bebådelsedagen sedan 400-talet. Marie Bebådelsedag firas rätteligen den 25 mars, nio månader för jul. Varje kvinna som har fött barn förstår varför. Förr kallades Jesu mor Maria också för "Vår fru" och den dag som är hennes speciella firningsdag blev sålunda "Vårfrudagen". Om man säger detta fort kan det låta som "våffeldag" och så har det blivit i folktraditionen. Man äter våfflor med grädde och sylt för att fira Marie bebådelsedag.
    I kyrkan firas Marie Bebådelsedag numera på en söndag i slutet av mars. I år 2007 firar vi Marie bebådelsedag i kyrkan på den rätta dagen söndagen den 25 mars.

    Men fram t.o.m. 1953 firades Vårfrudagen alltid som helgdag den 25 mars. I mitten av 1900-talet tyckte många att det var besvärligt med en helgdag mitt i veckan och det kom motioner till riksdagen om en förändring. Fr.o.m. 1954 firas jungfru Marie bebådelsedag i kyrkoåret på närmaste söndag, en söndag under tiden 22-28 mars. Om denna söndag är palmsöndagen eller påskdagen flyttas jungfru Marie bebådelsedag till söndagen närmast före palmsöndagen.
    Det folkliga firandet av vårfrudagen ligger kvar den 25 mars. Dagen markerar slutet på vintern och början på våren. En del traditioner från det gamla bondesamhället som har att göra med olika sysslors början och slut har därför knutits till denna dag - i norr skulle t.ex. timmerkörningen vara klar och i söder skulle man ha tröskat färdigt.
    Denna dag är också knuten till många gamla seder som har med våren och vårdagjämningen att göra. Min mamma brukade tala om att nu kan vi "kura skymning". I syd- och västsverige sa man att "Tranan bär ljus i säng".

    Troligen härrör sig detta talesätt från att tranorna kommer tillbaka efter flyttningen vid vårfrudagstid eller vårdagsjämningstid, och i och med detta har den ljusare årstiden inträtt och man kunde gå och lägga sig medan det ännu var ljust. Det gällde väl fr a barnen, dem kunde de köra i säng så tidigt att det ännu var ljust fr o m vårdagsjämningstid....

    Oj vad mycket det blev :)
    Men lite kul är det med fakta om olika högtider.
    :p(Y)

  • Tinaz66 26 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 25 mar 2008

    Skrivet av Jazzi den 25 mar 2008

    Här blev det till mina barns tjut våfflor till lunch....jag håller med att våfflor hör till kategori fika..går man till minnes så gjorde alltid mormor våfflor till kaffet om det vankades främmande. Till våfflorna hade hon snottren och ibland hallonsylt. mycket gott o mätt blev man, för hon trugade alltid att man skulle ta den sista våfflan ;)



    Snottren???? Vad är det???


    På norrländska är hjortronsylt snottren ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.