Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför ska det vara ris i kåldolmar?

  • UllaLindlof 29 augusti 2009

    Varför är det ris i kåldolmarna? kan man hoppa över riset och göra färsen som vanligt, ska göra dolmar imorgon så jag vill gärna veta. Det kanske finns någon som vet .
    Tack Ulla

  • Erajscha 29 augusti 2009

    Det är väl bara för att dryga ut? Min farmor (som var mycket bra på att laga mat) hade aldrig ris i sina kåldolmar, jag använder det aldrig i kålpudding heller.

  • farmoringer 29 augusti 2009

    Jag har aldrig använt ris heller. Tror som Erajscha att det bara är utfyllnad för att slippa använda så mycket färs..

  • 29 augusti 2009

    man kanske kan ha korngryn eller ngt annat i färsen om man inte vill ha ris?det går säkert att göra utan ris också.

  • UllaLindlof 29 augusti 2009

    Tack för svar. Jag kommer att hoppa över riset imorgon.

  • MosterNettan 29 augusti 2009

    Min mormor lärde mig att använda ris både i kåldolmar och kålpudding. Hon menade att färsen blir mer porös utan att vara för "blöt". Jag gör så klart som mormor och tycker att det blir lite saftigare. Kanske är det inbillning... :p

  • poffa 29 augusti 2009

    Ris är ingen nödvändighet i kåldolmar.
    Det finns många sätt att dryga ut kött-råvaran.

    Det som innehåller stärkelse kan vara ett sätt att binda ihop färsen med. Exempelvis just ris.


    I dagens läge är det mer en smaksak vad man väljer att fylla dolmarna med.

    En del väljer nötfärs, en del väljer fläskfärs eller blandfärs.

    Enligt mig är blandfärs att fördra då det blir saftigare.

  • The_mama97mia 29 augusti 2009

    MosterNettan, tror du har en poäng där, risk annars att det blir lite hårt.
    I kåldolmar har jag haft i ris, men aldrig i kålpudding.

  • Okänd 29 augusti 2009

    Det är lite förvånande att ingen verkar veta varför det skall vara ris i kåldolmar.
    Jag vill till skillnad från andra påstå att det är nödvändigt med ris i kåldolmar.
    En sak kan vi slå fast med en gång, det är inte för att dryga ut färsen!
    Riktiga kåldolmar skall för det första göras på mager fläskfärs.
    Inget ströbröd eller ägg i den färsen.
    Nu kommer vi till poängen, för att få den härligt krämiga konsistensen på innehållet i dolmarna använder man just förkokt ris.
    Det skall inte vara en hård klump av köttfärs i en kåldolme, som det blir i de färdigköpta halvfabrikaten.
    Däremot har jag inte hört talas om att det skall vara ris i kålpudding.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.