Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

VARFÖR skall jag koka mjölken

  • Tillberga 29 mars 2010

    till äggstanningen?

  • Gnurf 29 mars 2010

    Koka och svalna av innan äggen blandas i? Eller blanda i äggen i den varma mjölken? Förstår inte riktigt hur du menar...{curl-lip}

    Jag har aldrig kokat mjölk till äggstanning. Men det kan väl såklart handla om en smakförändring (kokt mjölk som bekant) eller hastighet i tillagningsprocessen, stanningen stannar snabbare i ugnen...:)

  • Gnurf 29 mars 2010

    Här hittade jag något....via google

    http://www-kocken.gomat.se/r-aggstanning.htm

    http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/ae/aeggstanning/

  • ros 29 mars 2010

    När jag gör ugnsomelett så kokar jag upp mjölken för att inte omeletten ska bli "blåsig"

    ("Så den inte blåser iväg till Blåkulla"...hi hi)

  • The_mama97mia 29 mars 2010

    Skrivet av Tillberga den 29 mar 2010

    till äggstanningen?


    Himla bra fråga!
    Jag har gjort på både kokt och okokt (rå?) mjölk, inte märkt så stor skillnad. Men svaren i länkarna Gnurf lade in säger ju emot mig då.

  • Gnurf 29 mars 2010

    Jag gör ju som min gamla Mamma gjorde, det är ju så man fått grunderna från barnsben...genom att hänga i kjolen och fråga 1000 frågor...8-|

  • Tillberga 29 mars 2010

    trodde de var för att "vaslen" eller va de nu heter, inte skulle bildas
    men jag gör som jag brukar
    värmer mjölken de blir ju bra i alla fall

  • The_mama97mia 29 mars 2010

    Ja men då är du helt rätt ute Tillberga!
    *ler*

  • Tillberga 31 mars 2010

    om jag kokar mjölken bildas inga bubblor????
    VARFÖR??

  • The_mama97mia 31 mars 2010

    mkt bra fråga som sagt, vad hette han kocken - skåning,. som hade matkemi på dagordningen, han med här är ditt kylskåp? Jan Boris Möller???

  • Countrygirl 31 mars 2010

    Om det är för att göra ugnsomelett har jag fått lära mig att man ska koka mjölk och mjöl för att mjölet inte ska sjunka. Sedan tillsätter man äggen efteråt. Omeletten blir mycket bättre faktiskt när jag har gjort så.

  • Gnurf 31 mars 2010

    Man reder det alltså!?? Jaha...coolt...aldrig provat. Hmm...men pannkaka funkar bra att bara vispa ihop smeten. Fast det är väl relativt mjölk/ägg/mjölförhållandet såklart. Kul att lära sig nått nytt, fast jag gör nog som vanligt även fortsättningsvis...:)

  • Okänd 31 mars 2010

    Skrivet av Tillberga den 31 mar 2010

    om jag kokar mjölken bildas inga bubblor????
    VARFÖR??[/quote

    Har det inte nåt att göra med albuminet i mjölken när det kokas.

  • kattgnag 31 mars 2010

    Kemi... Ett av mina "hat-ämnen" i skolan.... Och ändå är det så roooligt att laga mat! Tänk om kemi-läraren hade gjort en sådan koppling (till mat, alltså) då hade han fått åtminstone EN extra elev intresserad. I det läget är ju kemin verklighetsanknuten. Det är ju så lärare borde jobba för att väcka nyfikenhet och intresse...
    Nu frångick jag kanske frågan...men den väckte associationer8-|

  • Gnurf 31 mars 2010

    Associationer får ICKE förekomma i MKs diskussionstrådar. Står nog i Regelverket...om inte så borde det skrivas in omedelbums...8-|

  • kattgnag 31 mars 2010

    Eh?

  • Gnurf 31 mars 2010

    Jag förutspår en tuff dag för dig imorgon kattgnag...like shooting fish in a barrel...>:D

    Skrivet av kattgnag den 31 mar 2010

    Eh?

  • kattgnag 31 mars 2010

    Eh? Eh? Skjuta fisk i en tunna.... Eh?
    Jaaa, du ser. Min tröghet bedrar mig och jag blir lurad.

  • The_mama97mia 31 mars 2010

    *moahaha*

    ja ni... att koka mjölken må ju ha att göra med om man har en gnutta mjöl i ???
    Men jag har som sagt helt självsvåldigt gjort ugnsomelett utan att ha kokt mjölken.

    Jag må upprepa min fråga ovan öh... om jag inte kokar mjölken - är den RÅ då??
    För Råmjölk är ngt helt annat...

  • Tillberga 1 april 2010

    men jag har ingt mjöl i mitt recet
    4 dl mjölk som skall värmas och sen svalna + 4 ägg

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.