Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Variera grönsakerna

  • sufly 7 mars 2010

    Kanske kan slänga ihop nån slags bönsallad? Blanda lite olika bönor och göra nån god olja att marinera dom i.... Mycket fibrer + extra protein...

  • 123Linnea 8 mars 2010

    Det är gott att fräsa haricot vert med lite bacon och lök.

    Jag älskar fräst vitkål - Fräs till önskad mjukhet, med lite kryddor som du gillar (spiskummin och soja är gott).

    Apropå ärtor; mina barn älskar att äta ärtorna när de är frusna. När de står på bordet värmda är de inte lika populära. Nu har jag börjat hälla på t ex kokvattnet från potatisen och röra om lite - bara så att de blir tinade, men inte varma. Då äter de glada!

  • The_mama97mia 14 mars 2010

    Du... surkål.... måste ju gå bra... Det sura i den förstärker väl GI tricket. Gott till starka korvar o så. Jag vet inte hur jag gör men jag lyckas alltid ha ngn burk surkål hemma som jag sen inte vet vad jag ska göra med...

  • Roggan 14 mars 2010

    Jag brukar koka haricôtes verts. Häll av vattnet, tillsätt en klick smör, en pressad vitlöksklyfta, salt, svartpeppar och lite pressad citron (går bra att uteslutas).
    Det blir också gott att fräsa lite tomatpuré och en pressad vitlöksklyfta i lite god olja. Blanda i kokta haricôtes verts, salt, svartpeppar och rör om. Eventuellt en dutt balsamvinäger.
    Tycker att båda varianterna passar mycket bra som tillbehör då man äter enligt GI. Käkar det ofta.

  • amoz 14 mars 2010

    Det finns jättemånga goda rotsaker som är kanon att ugnsrosta. Som tex. majrova, kålrabbi, persiljerot,palsternacka,rättika, morötter, broccoli och förståss potatis. Är inte så duktig på det där med GI men nog är det fibrer alltid\o/

  • escarboucle 14 mars 2010

    Skrivet av sikaal den 7 mar 2010

    Hur är det med bönor? Vi använder mycket gröna (frysta) brytbönor, bara kokta en par minuter, så det fortfarande är spänst i. En vana sedan barnen var små, då ärtor inte var populärt!


    Detta gör vi också hemma, Haricot Verts tror jag att de heter. Det är gott att ha på lite olja(eller smör om man vill lyxa) och rivet citronskal.
    Ett tips, som kanske inte passar dig,men alla andra som läser detta är att linda in ca 5 bönor i en skiva bacon och rosta i ugn till baconet ser klart ut. Jättegott!

  • florin 14 mars 2010

    Sallad för en vecka tycker vår familj är gott (vitkål, morot, röd lök å dressingen över). Annars kan man blanda rivna morötter och vitkål med apelsinbitar och russin, kanske inte GI då? Rivna morötter och äpple är oxå gott.{clap}

  • Erajscha 15 mars 2010

    Haricots verts och gröna bönor är samma sak. Men jag tackar för tipset att smaksätta med citron.

  • cyan 15 mars 2010

    Jag slår ett slag för Broccolimix, dvs fryst påse med broccoli, blomkål och morötter!

  • MatAnders 15 mars 2010

    Gulbeta är ju vansinnigt gott men svårt o hitta i affärerna varför kan man undra? Visserligen trodde jag först att den var gul men icke då mer mörkbrun rund i en påse.

  • svengelsk 15 mars 2010

    Om brysselkålen är stor, brukar jag strimla den och ånga snabbt eller woka. Man kan visst ha den som råkost också.

  • ellenborjesson 8 juni 2010

    Vet inte riktigt ifall det är fiberrikt och så men det är väldigt gott med fryst majs, frysta ärtor, frysta minimorötter, konserverad ananas och wokgrönsaker

    Om man steker wokgrönsaker och falukorvsstavar och sen häller på en burk dolmiosås och åter koka upp får man en jättegod och snabb sås/gryta till pasta.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.