Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Veckomatsedel

  • Majbaggen 28 februari 2010

    Har nu försökt hitta en liknande tråd, men misslyckats. Det jag är ute efter är förslag på veckomatsedel för vardagarna. Ni vet, då man står där klockan fem på eftermiddagen med trötta barn och fantasin tryter. Det är inga problem att LAGA maten, problemet är VAD!
    Periodvis brukar vi försöka skriva en veckomatsedel, delvis för att lösa problemen, men vi har också märkt att det blir lättare att handla (när man inte är trött, hungrig och stressad).
    Det ska inte vara någon lyxmatsedel, men förslag på t.ex. korvgryta, köttbullar med stuvade makaroner, spagetti & köttfärssås.... Ja, ni vet - det vanliga men med andras variation, för det går i vågor det här med varianterna...
    Det behöver ju inte vara receptlänkat, även om det inte är fel, men just VAD ska vi äta denna veckan???
    Finns det någon som kan hjälpa mig därute?

  • Mistys 28 februari 2010

    Nu tog du min ide :p Läser alltid " vad blev det till middag idag" för att få tips. Men det ultimata är ju att ha medlemmars hela veckomatsedel att ta tips från. Har länge tänkt starta denna tråd så det var bra att du gjorde det. Man kan ju också skriva matsedeln för veckan som var, om man nu är sån som bestämmer dag för dag vad man ska äta. Samla ihop veckan här sen så kan andra hämta tips och inspiration. Jag börjar och skriver maten vi åt v 8. V 9 matlista är inte klar.

    Måndag: Stekt lax i lime med hollandässås och kokt potatis
    Tisdag : Hel kokt kyckling med currysås och ris
    Onsdag : Hemgjord Skink och ost paj med sallad
    Torsdag : Korvstroganoff och ris
    Fredag: Stekt fjärilskotlett i sås av grädde och kryddor, pommes och vitlöksbröd ett glas rött
    Lördag : Bortbjudna
    Söndag : Hemgjorda hamburgare med potatisklyftor

    Ja så såg vår vecka ut. Så nu ser jag fram emot andras matsedlar så jag kan få tips till min (Y)

  • flingsalt 28 februari 2010

    Igår skrev jag en lista på massa billigare maträtter... kopierar in dem här och hoppas att det kan vara till nytta för dig. :)

    spaghetti carbonara
    potatis o purjolökssoppa
    raggmunkar , bacon/fläsk
    fläskpannkaka, rivna morötter
    blodpudding, vitkål,lingonsylt
    stekt potatis, bacon, ägg
    ärtsoppa
    potatismos, fisk (se mitt recept)
    spenatsoppa, frikadeller, ägg
    pastagratäng
    hel kyckling, potatis, sås
    broccoligratäng
    tonfiskröra, ris
    kroppkakor, lingon, smält smör, riven vitkål
    omelett
    bruna bönor, fläsk
    stekt strömming, potatismos
    moussaka
    pannbiffar, potaitis, löksky, lingon
    fläsk, potatis, löksås
    köttfärslimpa, potatis, sås, lingon
    hemmagjord pizza
    stekt falukorv, stuvade makaroner
    kålpudding, potatis, sås, lingon
    kokt fisk, potatis, sås (äggsås kanske)
    kålsoppa
    pyttipanna på rester
    korvstroganoff, ris
    ugnsstekt falukorv, potatismos
    lapskojs
    chili con carne, ris
    falukorv, blomkålsstuvning, potatis och senap
    paj
    lasagne
    löksoppa
    bönsoppa med chorizo
    fyllda paprikor, ris

  • ingelablank 28 februari 2010

    Hej här kommer min lista
    (Har en form av retro vecka här hemma den här veckan)

    Måndag: stekt sill och löksås och potatis
    Tisdag:Kokt hel höns med currysås och ris.
    Onsdag Mackaronpudding
    Torsdag Tomatsoppa med ett surdegsbröd
    Fredag: ugns bakad Kyckling file (som har legat och marrinerat i de kryddor och sås som jag tycker om) med ungsbakade potatis lök, vitlök, paprika, sötpotatis allt kan lagas samtidigt i ugnen men i två formar.
    Lördag: Fisk gratäng med pressad potatis
    Söndag: Hemgjord pitzza

  • Erajscha 28 februari 2010

    Detta är vad vi ska äta i mars. Hoppas det ger dig nån idé :-)

    Söndag 28 feb: kotletter i svampsås, ris och gröna bönor
    Måndag 1 mars: Spaghetti Carbonara, sockerärtor
    Tisdag 2 mars: Fjärilskotletter i tomatsås, ris och gröna bönor
    Onsdag 3 mars: Makaroner och köttbullar, ärtor
    Torsdag 4 mars: Stekt korv och potatismos, morotsstavar
    Fredag 5 mars: Kyckling med currysås, ris & wokade grönsaker
    Lördag 6 mars: Tacos
    Söndag 7 mars: Köttfärslimpa, klyftpotatis och wokad broccoli


    Måndag 8 mars: Kebabgryta med ris och gröna bönor
    Tomatbaserad kebabgryta
    Tisdag 9 mars: Fisk med majonäs och curry, kokt potatis, ärtor
    Majonäs- och curryfisk
    Onsdag 10 mars: Pannbiff, klyftpotatis, gröna bönor
    Torsdag 11 mars: Spaghetti och köttfärsås
    Fredag 12 mars: Köttbit, potatisgratäng och sockerärtor
    Lördag 13 mars: Hemgjord pizza
    Söndag 14 mars: Schweizisk färsschnitzel, klyftpotatis, gröna bönor
    Schweizisk färsschnitzel

    Måndag 15 mars: Kebabgryta med ris och gröna bönor
    Tisdag 16 mars: Spaghetti och köttfärsås
    Onsdag 17 mars: Torsk med mandel, ärtor, kokt potatis
    Torsdag 18 mars: Köttbullar, potatismos och wokad broccoli
    Fredag 19 mars: Crispy chicken wraps
    Lördag 20 mars: Falsk filé, tagliatelle och ärtor
    Lisas falska filé
    Söndag 21 mars: Köttfärsspett, rostade rotsaker och ärtor
    Måndag 22 mars: Falukorv i ugn, potatismos och ärtor
    Tisdag 23 mars: Fisk med majonäs och curry, kokt potatis, ärtor
    Onsdag 24 mars: Spaghetti och köttfärssås

  • JennyV 28 februari 2010

    Jag gör oftast min veckomatsedel på måndag, när man har fått reklambladen från affärerna. Då kan man ju göra klipp och det är ju kul :D
    Brukar även tänka; korv en dag, kyckling en dag, fisk en dag i veckan o.s.v..
    Här har du lite goda recept som jag brukar laga:
    Chilikryddad falukorvsgryta
    Bulgarisk korvgryta
    Torsdagssoppa
    Lasagne Bolognese á la Per
    Sjömansbiff i lergryta

    Alla är väl inte snabblagade men sååå goda (L)

  • marielotta 28 februari 2010

    Hej,
    jag gör ungefär som Jenny...
    Skriv gärna i era veckomenyer här på mk så är det lätt att hitta och ta del av dom.
    Själv har jag haft en svacka i veckomenyandet, men ska verkligen ta tag i det igen eftersom det förenklar vardagen och dessutom blir det billigare.
    En tråd jag gillade är veckans erbjudande där vi tipsade varandra om vad som var billigt, men med min matsvacka så hjälpte jag inte till att fullfölja den tråden...

    en annan tråd

    http://www.matklubben.se/matprat/husmanskost_vardagsmat_och_snabblagat_22/naagon_som_goer_veckomeny__5033.html

  • Gul13 28 februari 2010

    Jag brukar lägga min meny här på mk under "matsedel".
    Ibland är jag duktig på att följa den men ibland slarvar jag mer än lovligt.
    Just nu har jag frysrensning av högsta graden i väntan på ett lamm och en halv oxe som ska få plats.

  • Mistys 28 februari 2010

    Skrivet av Gul13 den 28 feb 2010

    Jag brukar lägga min meny här på mk under "matsedel".
    Ibland är jag duktig på att följa den men ibland slarvar jag mer än lovligt.
    Just nu har jag frysrensning av högsta graden i väntan på ett lamm och en halv oxe som ska få plats.

    Har också försökt med det, men vet inte om jag gör fel eller.... Har förstått det så att maträtten man vill skriva måste finnas som recept här på MK. Går inte att skriva bara köttfärssås och spagetti eller liknande. Jag menar ofta gör man ju rätter man kanske inte direkt har lagt in i sin receptbok utan sånt man har i huvudet och bara gör. Gör jag fel eller....

  • susanne7206261 28 februari 2010

    man kan skria in egna altenativ int bara recept på mk kan skriva tex makaroner(H)

  • Majbaggen 28 februari 2010

    Waow vad kul att så pass många redan nappat. Ska försöka fylla på själv när hjärnan kommit igång med alla tips.
    Fortsätt gärna!
    Tror att jag en gång i tiden slank in på MK av den anledningen att jag googlade på just matsedel. Men det är så mycket enklare att få varandras vardagsmat, så blir det inte en massa krångliga recept. Dem spar jag gärna till helgen:)

  • anitasuzanne 28 februari 2010

    När barnen bodde hemma, 3 st, så använde jag mej av den här metoden.
    På torsdagen kom alla reklamerbjudanden i dagspress o i brevlådan, jag skrev upp på inköpslistan det som var vettigt i pris och som vi gillade. På hemvägen från jobbet handlade jag. Sedan satte jag mej och gjorde matsedel för veckan. Satte upp lappen på kylskåpet. På kvällen tog jag fram det som eventuellt skulle tinas för nästkommande dags middag.
    Familjen visste vad som skulle serveras till middagen, jag slapp stå i affären med blodsockerhalten i höjd med fotknölarna utan kunde åka hem och börja matlagning i lugn och ro.
    Detta sparade mycket tid.

  • Erajscha 28 februari 2010

    Vi har märkt ocksåatt 12-åringen mår mycket bättre när han vet vad det blir för mat. Han blir lugn och öppen för nya maträtter.

  • Majbaggen 28 februari 2010

    Nu ska jag prova mig på att skapa en matsedel häri MK. Har fått många idéer, men behöver fler! Tänkte vrida till vardagen lite och få lite nya influenser. Denna veckan blir det dock våra gamla beprövade (eftersom maken inte vet vad jag håller på med vid datorn(H))

  • Majainorr 28 februari 2010

    Jag planerar vad som ska ätas under veckan söndagen innan. Brukar i första hand försöka utgå fran vad som finns i frysen och skafferiet. Men alla i familjen får säga sitt såklart!
    Sen sätts listan upp på kylskåpsdörren så det är lätt att se vad det blir till middag och enkelt att se om man ska ta fram något från frysen kvällen innan.











    brukart

  • hansdotter 28 februari 2010

    Åh vad ni är duktiga!!!
    I wish.....
    MEN- jag har blivit bättre på att utnyttja råvaror till fler maträtter. tex en fläskfile- räcker både till att steka skivor och att lägga i en sås för middag en annan dag. Har nu ett fack i frysen där jag lägger endast färdig mat som jag lagat. I fredags kokade jag kallops och fick ihop 3 rejäla middagar som nu väntar i frysen. På detta sätt kan vi i familjen äta mer "rejäl" mat i veckorna än förr när allt ska gå så fort. För det tar inte lång tid att koka upp en köttgryta om man tar fram den för tining på morgonen innan man går iväg.
    Känner mig som en riktig husmor , men har märkt att vi på detta sätt sparar ca 800 kr i månaden på matkontot vilket inte är så dumt alls. Alla bäckar....
    Ska verkligen försöka mig på en veckomatsedel nån gång...
    Tack för inspirationen!!!!

  • FruAst 28 februari 2010

    Jag har skolbarn. Rättar matsedeln efter skolmaten. Lagar mycket på helgerna som ska räcka i veckorna.

  • Erajscha 1 mars 2010

    Skrivet av FruAst den 28 feb 2010

    Jag har skolbarn. Rättar matsedeln efter skolmaten.


    Det gör jag också. Både så att rätterna inte krockar och så att de dagar det är jag jag vet han inte äter/blir så mätt av så äter vi något han gillar mer på kvällen.

  • miramamman 1 mars 2010

    Här är några snabba och goda vardagsrecept när man har bråttom. som finns här på MK.
    Sidfläsk- och chilipasta Mina barns gottigottgott-kassler Supersnabb tacopizza Gnocchilåda Lax i ugn Chilifisk Långpannepaj funkar det inte finns de i min kokbok under "mina favoriter" jag hoppas vi får mer ideer här, det är en bra tråd.(Y)

  • LindaL1 1 mars 2010

    Om man vill äta billigt så ska man köpa mycket grönsaker och rotfrukter. Dels att ha i själva maträtten (då kan man minska på köttet, fisken, färsen eller vad man nu använder). Servera även grönsaker som tillbehör till maten. Kokta grönaker t.ex blomkål, morötter osv. Det mättar bra och man behöver inte äta lika mycket av maten. Köper man dessutom grönsaker efter säsong så blir det extra billigt. På köpet blir man friskare och piggare och tappar lätt ett par kg i vikt om man tycker att man behöver det :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.