Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Veckomeny...

  • GrodanOchLillebror 28 juni 2008

    Hur många av er skriver veckomeny? Och hur många av er håller er till den?
    Här hemma har vi kört veckomeny, men vi lyckas aldrig hålla den mer en någon vecka. :(

  • ros 28 juni 2008

    :)Det är lättast på helgen när man vill göra lite festligare mat.
    I veckorna äter vi på så olika tider.
    Men visst är det en bra funktion(Y)(Y)(Y)
    Det kan vara en idékläckare att se vad ni andra äter för gott.

  • Lillebyn 28 juni 2008

    Jag har i flera år försökt med veckomeny. Tycker dte blir lättare att hålla nere matkostnaderna då. Just nu är jag i en svacka. någon som har en bra stomme till veckomeny? Jag menar fisk en dag, soppa en dag mm.

  • Ernst76 28 juni 2008

    Vi har en fyraveckors rullande matmeny. Helgerna är tomma för att testa nya maträtter (lite festligare). I bland byter man ut en rätt när den börjar bli "tråkig" men eftersom det är fyra veckor mellan rätterna så blir det inte så ofta.

  • 28 juni 2008

    Jag jobbade som dagmamma i många år, då fick jag lov att ha en veckomeny, för barnens mamma krävde det. Oftast gjorde jag den torsdan innan med barnens hjälp. Middag för sambon och mej blev ibland rester efter barnens lunch eller lite hippsom happ. Tror att det är lättare att komma på något roligt att äta när man sitter ner så där och tänker efter, i affären är det alltid så svårt att komma på något och det blir nåt gammalt vanligt istället.

  • GrodanOchLillebror 28 juni 2008

    Man kanske ska försöka börja med veckomeny igen, kikar lite hos er alla för att få lite tips o insperation. :p men det är sant som lilleby säger, man håller ner kostnaderna...:)

  • EnsammaMamman 28 juni 2008

    Jag har gjort veckomeny sedan ett halvt år tillbaka och det har funkat jättebra. Barnen tycker om att veta vad de ska få till middag och så kan jag hålla koll så att jag inte lagar samma mat som de har haft i skolan och på dagis för det kan ju bli lite tråkigt. Man slipper ju också ägna ibland flera timmar på att fundera ut vad man ska ha till middag. Just denna vecka har det inte blivit någon matsedel pga att vi varit på semester ett par dagar men nästa vecka är det dags igen.

  • Lilljeppe 28 juni 2008

    Jag har använt mig av den. Tycker den är suverän. Man kan planera lite bättre när man använder sig av den. Tyvärr har jag inte använt den på några veckor. Blir nog bättre efter sommaren.

  • irrevirre 28 juni 2008

    Brukar använda den Fredag till Söndag.

  • Gemini72 28 juni 2008

    Jag skulle vilja skriva veckomeny, dels så handlar man bättre och man behöver inte stå där varje dag och fundera.
    MEN jag gör det inte :)
    Ska kika runt lite och se vad ni andra äter så kanske man kan få lite nya tips.

  • zonale 28 juni 2008

    Jag har testat förr men har haft svårt att hålla mig till den. Planerar mer kortsiktigt tillsammans med min man nu när det bara är vi två.

  • systeryster 28 juni 2008

    Sedan jag fick barn har det blivit lite mer ordning och reda.Gör veckohandling på lördagar då man helst vill ha kött på helgen och det bara håller sig ett par dagar.Kompletterar med bröd och mjölk mitt i veckan.Blir mycket billigare än när man handlar varje dag när man är hungrig, som när jag levde ungkarlsliv.Veckomenyerna ser nog tyvärr ganska lika ut så det är tacksamt med matklubben så att man får lite inspiration.Ibland känner man kanske inte för just den rätt man planerat för utan tar något helt annat.Lite spontan får man vara fast man tänker i förväg.:D

  • Tillberga 29 juni 2008

    jag skriver för 8 veckor åt gången och håller nog 75% av den

    storhandlar så de finns hemma

    men vist ibland kan de bli helt fel:'(
    de är busväder och kallt och de står Gaspaco (hur de nu stavas, sån där kall grönsakssoppa)

  • Heisjo 29 juni 2008

    Jag har gjort veckomeny i 4.5år och håller det för det mesta. Självklart blir det förändringar, oftast att jag byter dag på något eller att jag får skjuta fram hela menyn för att något annat kommit emellan.
    Man sparar både tid och pengar på det och så vet man att det blir variationsrik kost(Y)(Y)(Y)

    Om ni inte provat innan så ge det en chans:)

  • GrodanOchLillebror 29 juni 2008

    Så nu har jag gjort veckomeny för två veckoer framåt. :D hoppas bara jag kan hålla det nu :p

  • currysarah 29 juni 2008

    Skrivet av GrodanOchLillebror den 28 jun 2008

    Hur många av er skriver veckomeny? Och hur många av er håller er till den?
    Här hemma har vi kört veckomeny, men vi lyckas aldrig hålla den mer en någon vecka. :(


    jag brukar för det mesta lyckas med min veckomatsedel, dels för att jag mår bättre av att veta vad vi ska ha till middag under hela veckan, dels för att jag slipper frågan "vad ska vi ha till middag" ett par gånger om dan, dels för att den som kommer hem tidigare än mig från jobb/skola ev kan börja t.ex skala potatis.... och det sista o igentligen det bästa är den att jag brukar titta i reklambladet från den affär där jag handlar, finns det billiga kotletter, röd pölse, kycklingfile, vitkål osv.... så är ju flera middagar redan klara, eller hur? hoppas detta hjälpte dig lite....:)

  • kickiekblad 1 juli 2008

    det kanske man ska börja med alltid svårt å veta vad man ska ha till middag

  • JennyV 1 juli 2008

    Jag tycker det är en bra idé med veckomatsedel! Har försökt in i mellan att skriva en sådan men det blir aldrig som man tänkt sig. Antingen blir det mat över, och jag är ingen som fryser in eller vill äta samma sak i två dagar, eller så kommer det något i vägen så man inte lagar mat den dagen! Men jag gillar att planera och veta vad man ska äta, så jag ska försöka mig på det igen!

  • Fiona 1 juli 2008

    Jag försöker många gånger skriva en, men kan aldrig komma på några maträtter att skriva upp.. Därför blir det ingen sådan längre..
    Kanske ska försöka igen, men vi får se!

  • Barnfamilj 1 juli 2008

    Jag skriver alltid en veckomeny, men jag lyckas nästan aldrig att hålla mig till den. Blir vi sugna på något (och har ingredienserna hemma) så lagar jag den rätten i stället för att slaviskt följa listan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.