Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegan - pålägg?

  • Chillfors 18 augusti 2008

    Hej!

    Jobbar på ICA och häromdagen kom en kund fram och behövde råd. Hon skulle få en i familjen som är typ vegan (eller nåt, jag vet inte vad som är vad bland alla dessa olika sorters veganer och vegetarianer som finns) och som inte äter varken kött, fisk, fågel eller mjölkprodukter.
    Hon kunde då inte komma på vad en sådan person äter som pålägg på smörgåsen. (Hon skulle ju då handla så det fanns hemma till henne också)
    Jag kunde inte, och inte heller min kollega, ge henne något bra svar på detta då vi inte hade den blekaste aning...

    Är det någon här som vet vad det finns för ersättningsprodukter i ett sådant här fall? :o

    Även en sådan person som äter mjölkprodukter äter väl inte heller bara ost på mackan?

  • farmoringer 18 augusti 2008

    Tartex är ju nåt man kan ta till...

  • Chillfors 18 augusti 2008

    Vad är det för något?

  • Chillfors 18 augusti 2008

    Vi funderade lite på tofu, men kunde inte riktigt komma underfund med vad det egentligen är (mer än nån sorts sojaprodukt) och hur man använder det :p

  • farmoringer 18 augusti 2008

    Det finns på tub, liknarpastej...

  • Chillfors 18 augusti 2008

    Vad är det gjort av för något då?

  • farmoringer 18 augusti 2008

    Just nu kommer jag inte på det men det är vegetabiliska produkter i alla fall..

  • marhil 18 augusti 2008

    Rasher är ett vegetariskt, färdigskivat pålägg som är tillverkat av vetegluten, olja och sojaprotein. Används istället för skivat köttpålägg.
    Tofutti naturell mjukost tillverkas av soja.
    Tartex. Dessa pastejer är baserade på jäst och vegetabiliska oljor:)

  • marhil 18 augusti 2008

    http://www.vegangoteborg.se/p-palagg.html
    Kolla in den här länken.Här har du mer tips(Y)

  • Chillfors 18 augusti 2008

    tack så mycket!
    verkar inte vara något vi har i butiken, men då vet man ju iallafall. :)
    Någon som vet om det är gott för övrigt? Verkar inte så gott... :o

  • farmoringer 18 augusti 2008

    Men tartex brukar finnas i affärer....Tartex är gott och det finns många olika smaker..

  • ThomasP 18 augusti 2008

    Soja ost

  • Chillfors 19 augusti 2008

    Tror inte vi har det, men får kolla när jag kommer till jobbet nästa gång :)

  • Ari 19 augusti 2008

    Kanske inte riktigt vad du var ute efter, men gurka och sallad är ju också väldigt gott på mackor... :p

  • Chillfors 19 augusti 2008

    hehe ja det är sant. även tomat och paprika.
    Men det kanske blir lite tråkigt i längden?

    Men att man inte äter fisk, behöver det betyda att man inte äter rom?
    (Tänkte det finns ju som inte äter kött men mjölk, inte fågel men ägg...)
    Bara tänkte för isåfall måste man ju kunna äta kaviar iallafall..

    Tycker det är så krångligt med alla dessa olika sorters icke-köttätare, vissa äter det ena och vissa det andra, vissa äter nästan allt och vissa äter typ ingenting..
    (Och allting har sitt eget namn också..)

  • Ari 19 augusti 2008

    Ja, kanske. Fast jag är inte så förtjust i ost, så jag brukar äta det rätt ofta och än har jag inte tröttnat i alla fall.

    Jadu, bra fråga. Det varierar säkert helt från person till person. Men det är väl upp till dem att tala om vad de kan och inte kan äta, och att ha förståelse för att det kan vara svårt för andra att alltid kunna erbjuda perfekt mat.

  • Vivoplena 19 augusti 2008

    Tartex, hommus, sojaost i olika smaker, linsröror, vanlig marmelad.

  • irko 20 augusti 2008

    Hej!
    Skivad avocado är gott på mackan eller skivad färsk champinjon.
    Du kan även prova att göra denna kikärtsröra!

    Hommus (kikärtsröra)
    Antal portioner
    4 port

    Ingredienser
    4 dl kokta kikärter
    1 msk pressad citron
    2 vitlöksklyftor
    1/2 dl tahini (sesampasta)
    1/2 krm cayennepeppar
    1/2 tsk koriander
    1/2 tsk spiskummin
    ev lite salt

    Gör så här:
    Kör allt i mixer. Smaka av med lite salt och späd med vatten om det blir för tjockt. Kör du med 1 knippa persilja blir röran trevligt grönprickig.
    Källa:Vegomums
    m v h Norrbacka:)

  • boz1965 20 augusti 2008

    Skrivet av tovestillfjord den 18 aug 2008

    tack så mycket!
    verkar inte vara något vi har i butiken, men då vet man ju iallafall. :)
    Någon som vet om det är gott för övrigt? Verkar inte så gott... :o


    Tartex finns i varje välsorterad butik. (H)

  • maithab 23 augusti 2008

    Hommus eller avokadoröra (mosad avokado med lite vitlök och kryddor) är mitt tips.

    Men som jag sagt så många gånger förr. Varför inte fråga personen själv? Visst kan man säga som det är att "jag ska handla inför ditt besök men jag vet inte vad jag ska handla för pålägg, vad tycker du om?"
    Svaret är kanske att personen ifråga inte är någon smörgåsmänniska alls utan hellre vill ha gröt eller en fruktsallad... Då har man gått där och funderat och ansträngt sig lite i onödan...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.