Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Veganmat till vadags.

  • russinbullen 9 januari 2010

    (L) Ja nu har ju lila tonårslivet blivit vegan! Helt och hållet. Hon vill att jag gör god och näringsrik husmanskost,men på veganvis. Jag stödjar henne till 100%, men kan inte riktigt reda ut det. Snälla veganer, ge mig tips. En veckomatsedel skulle vara guld vart!
    1000 tack, på förhand...Och god fortsättning!

  • russinbullen 9 januari 2010

    puff?:)

  • familjenlundin 9 januari 2010

    Du får upp 836 träffar på vegetariska rätter om du söker på ordet vegetarisk i receptfönstret :)

    Kanske nåt av det passar?

  • redd 9 januari 2010

    Skrivet av familjenlundin den 9 jan 2010

    Du får upp 836 träffar på vegetariska rätter om du söker på ordet vegetarisk i receptfönstret :)

    Kanske nåt av det passar?


    Vegitarisk och veganskt är inte samma sak, veganer äter inga animaliska produkter, vegitarianer äter int produkter som innebär att djuret måste avlivas. (har för mig att det var så.)

    Till den ursprungliga frågeställaren. Bönor, kikärtor och linser är det du måste fukusera på, innehåller samma näringsämnen som kött.

  • russinbullen 9 januari 2010

    :)tack så mycket, detta skall ju vara totalaveganiskt, alltså utan någon form från animaliska produkter.
    Men jag skall kolla. Inte så lätt, då jag själv inte är vara sig vegetarian, eller vegan.

  • russinbullen 9 januari 2010

    :oSen vet jag inte om det är något "övergående" fenomen från hennes sida, men just nu är hon 100% övertygat, och jag kan inte hitta några motargument! Hon vill ju inte äta vara sig linser, böner o.d, och jag är rädd att hon skall få vitaminbrist. Har köpt omega 3, linfröolja, so hon tar, är det likabra som omega 3 från fisk?

    Om jag tex. bakar in linser, böner, kikärtor i bröd, har det en dominerande smak?. (Tänkte att man kan koka dem, och sen mosa till en smet) Ungen är helt hysterisk just nu, och har gått ner i vikt, jag är jätteorolig, och vill bara stödja henne, och göra mitt bästa.

  • boz1965 9 januari 2010

    Se bara till att hon tar kosttillskott så att hon får i sig alla essentiella ämnen och inte blir undernärd. Kolla med din lokala hälsokostbutik, de kan sånt.

  • boz1965 9 januari 2010

    Här är ett par länkar som du kanske kan ha nytta av:

    http://www.veganrecept.se/
    http://www.katinka.se/veganrecept/
    http://wegipedia.blogg.se/
    http://www.kopandafoods.com/tag/veganrecept/

  • Lotten_J 9 januari 2010

    Jag som kanske är "yrkesskadad" ( jobbar inom vården ) ser viktnedgång som ett varningstecken i detta fallet. Hoppas att det löser sig med att hitta god och näringsriktig mat som passar så att det inte är ngt annat bekymmer :'(

    Skrivet av russinbullen den 9 jan 2010

    :oSen vet jag inte om det är något "övergående" fenomen från hennes sida, men just nu är hon 100% övertygat, och jag kan inte hitta några motargument! Hon vill ju inte äta vara sig linser, böner o.d, och jag är rädd att hon skall få vitaminbrist. Har köpt omega 3, linfröolja, so hon tar, är det likabra som omega 3 från fisk?

    Om jag tex. bakar in linser, böner, kikärtor i bröd, har det en dominerande smak?. (Tänkte att man kan koka dem, och sen mosa till en smet) Ungen är helt hysterisk just nu, och har gått ner i vikt, jag är jätteorolig, och vill bara stödja henne, och göra mitt bästa.

  • siggemums 9 januari 2010

    Jag undrar lite över det att hon inte vill äta bönor. Detta gör det ju genast mer komplicerat. Det är väl svårt att få i sig de viktiga proteinerna utan dem.? Är det för att hon inte tycker om? Det är ju lite speciellt. Man kan försöka vänja sig vid smak och konsistens genom att börja blanda i lite grand i sallader. Det finns en väldigt god men dyr bönsallad med gröna bönor som är "lättäten"i disken med färdiga sallader.Ett sätt att börja?
    Linssoppa är gott och tomatsmaken dominerar istället för linserna.
    Ett sätt kanske kan vara att hon själv måste delaktig i ansvaret att ta reda vad hon måste äta för att få i sig vad hon behöver. Att ni två gemensamt sätter ihop en veckomatsedel som tillgodoser hennes näringsbehov.
    Om hon inte vill vara med att ta ansvar för att få i sig viktiga näringsämnen så tycker jag att varningsklockor ringer.Lycka till!(L)

  • Mistys 9 januari 2010

    Hjälp vad svårt. Har faktiskt haft liknande problem men mina barn åt ägg,ost,mjölk och bönor åtminstone. Jag tror att det faktiskt är omöjligt att leva som vegan om man inte äter bönor mm. Kosttillskott kan ge dig vitaminer och mineraler men var ska hon få proteinerna från??? Omega 3 är säkert bra men det som veganer har svårt att tillgodose är K vitamin och tror det var B12 . Vet att apoteket har ett heltäckande piller som heter "vegetarian" . Det tog mina barn. Känns som du får sätta dig ner med henne och försöka reda ut begreppen om näringslära. Vilka ämnen man måste få i sig för att fungera och vilka matvaror som behövs för att täcka dessa behov. Men naturligtvis uppmuntra vegankosten men också få henne att förstå att en vegan som inte äter bönor, linser mm snart är illa ute. Knepigt. Hoppas ni reder ut det för det är ju ganska viktigt ! Lycka till !

  • boz1965 9 januari 2010

    Helt rätt, siggemums. Kroppen måste ha proteiner för att kunna fungera. Utesluter man allt kött så är det i stort sett bara bönor och andra baljväxter som återstår. Kanske dags att du sätter ner foten nu? Du är ju trots allt förälder och har en viss "bestämmanderätt". Säg åt tösen att "nu äter du bönor och linser annars är det slut med veganeriet!". Hon kan ju inte hålla på så att hon blir undernärd och sjuk.

    Lycka till! :)

  • The_mama97mia 9 januari 2010

    Falafel borde ju kunna var ngt som kan lura henne att äta bönor, har själv funderat påa tt göra bön-biffar av ngt slag för att ersätta kött.
    Synd om man blir totalvegan när man växer fortfarande....
    Lycka till!

  • Mistys 9 januari 2010

    Tillägg : Kan säga att min erfarenhet som mamma till två vegetarianer är att rätt skött och med rätt kunskap är det absolut ingen fara att äta vegetariskt under uppväxten, men rätt kunskap behövs!!!!

    Min ena dotter har nu själv en flicka på 10 månader. Hennes man är också vegetarian och dottern äter bara hemmagjord vegetarian kost förutom köpt barngröt 1 gång/ dag. Enligt BVC är detta helt ok om man bara har kunskapen och det sköts rätt. Kan säga att min dotterdotter aldrig varit förkyld, ätit pencilin eller haft några andra problem. Tvärtom är hon både friskare och tidigare utvecklad än många andra ( går redan och kan säga två ord). Så det jag vill säga är att det inte alls är något att vara rädd för , detta med vegan/vegetarian kost men mycket mer kunskap behövs om hur man äter.

    Låna böcker ( eller köp ) och lär er tillsammans (Y)

  • petrapack 10 januari 2010

    Skrivet av russinbullen den 9 jan 2010

    :oSen vet jag inte om det är något "övergående" fenomen från hennes sida, men just nu är hon 100% övertygat, och jag kan inte hitta några motargument! Hon vill ju inte äta vara sig linser, böner o.d, och jag är rädd att hon skall få vitaminbrist. Har köpt omega 3, linfröolja, so hon tar, är det likabra som omega 3 från fisk?

    Om jag tex. bakar in linser, böner, kikärtor i bröd, har det en dominerande smak?. (Tänkte att man kan koka dem, och sen mosa till en smet) Ungen är helt hysterisk just nu, och har gått ner i vikt, jag är jätteorolig, och vill bara stödja henne, och göra mitt bästa.

    Jag har testat att baka bröd både med linser och kikärter. Testa med kikärter, det ger ingen speciell smak åt brödet. Ta 2-3 dl kokta kikärter i ett recept med 5 dl degvätska. Mixa ihop det med degvätskan och blanda i. Det blir gott och man håller sig mätt länge på brödet.

  • idea_ 10 januari 2010

    Vad tycker flickebarnet om tofu och soyaprodukter? Minns att kusinen under sin vegetariska period åt mycket soyakorv, sen har ju tartex ett påläggsalternativ som är proteinrikt...

  • Mistys 10 januari 2010

    Kan qorn funka? Man kan ju göra tacos, hamburgare , pizza ja alla typiska " ungdomsrätter" av det ( var jag fördomsfull nu :p )

  • idea_ 10 januari 2010

    Skrivet av Misty09 den 10 jan 2010

    Kan qorn funka? Man kan ju göra tacos, hamburgare , pizza ja alla typiska " ungdomsrätter" av det ( var jag fördomsfull nu :p )


    Quorn är ett bra alternativ för vegetarianer men ej veganer då det innehåller äggvita, tyvärr, eftersom det är en god produkt med hög proteinhalt från svamp...

  • boz1965 10 januari 2010

    Quorn är ett mycket bra alternativ enligt de vegetarianer/veganer jag känner. Det är en produkt gjord av svampproteiner, så där får man lite livsviktiga proteiner i sig. Men man bör ändå komplettera med bönor och andra baljväxter. Såvida man inte vill leva på idrottsproteiner, men hur kul är det?

  • familjenlundin 10 januari 2010

    Jag gjorde en sökning på veganmat på google och fick upp denna sida: http://www.veganrecept.se/

    Där borde du/ni hitta recept som din dotter kan äta. Det finns även en hel del råd för veganer, vad dom bör tänka på osv...

    Det jag reagerar lite över är varför man överhuvudtaget blir vegan/vegetarian om man inte vill äta diverse grönsaker :o eftersom du skriver att din dotter inte vill äta bönor, linser m.m. Fråga henne om hon tycker det är kul att ligga på sjukhus, för det är där hon kommer att hamna om hon inte äter ordentligt!

    Hoppas ni hittar något som hon vill äta i alla fall :)

    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.