Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Veganmat till vadags.

  • familjenlundin 10 januari 2010

    Nu såg jag att boz redan hade gett dig länken om veganrecept...sorry boz :'(

  • Linlock 10 januari 2010

    Jag har själv varit vegan i ett par år när jag var yngre.
    Prata med henne som en vuxen. Säg att du stödjer henne men att hon måste själv ta ansvar för sin mat och hur viktigt det är med proteiner och rätt näring. Av egen erfarenhet vill man ju som ungdom gärna sätta sig på tvären när någon "tjatar" på en... speciellt om någon säger "äsch det går snart över*klapp på huvudet*":'(
    Hjälps åt med en veckomatsedel och uppmuntra henna att intressera sig för näring och matlagning. Själv var det när jag blev vegan som intresset för mat väcktes! Jag lagade massor med mat och lärde mig mycket då som 16-17åring så förhoppningsvis kan det bli till en positiv erfarenhet!
    Jag kan rekomendera "Terneborgs lyckliga kokbok" (massor av vegansk husmanskost) och "Vadå vegan" av Lisa Gålmark. Den sista är jättejättebra! Är både recept och näringslära och poängterar vikten av ordentlig mat!(Y)
    Hör gärna av dig om jag kan hjälpa dig med något mer och lycka till!(Y)

  • Erajscha 10 januari 2010

    Nötter kan vara ett alternativ för att få i sig proteiner, särskilt om man inte är rädd för fettet de innehåller.

    Vegetarisk jordnötsgryta

  • NikiPic 11 januari 2010

    När jag först slutade äta kött, brukade mamma och jag mest göra olika varianter av bulgursallad och egna wokblandningar. Just för att jag var tvungen att lära mig, uppstod ett intresse för matlagning och ganska tidigt lät jag min mamma slippa laga mat åt mig :p

    Många som inte gillar baljväxter tycker att de är för torra och alkaliska, så lägg dem gärna i grytor eller gör friska såser och dressingar till.
    Röda linser (i soppa, som bolognesesås..), kikärter och kidneybönor brukar vara lättast att lära sig gilla.

    frukostmat: macka med hummus och grönsaker, gröt av havregryn, äpple och nötter
    varmrätter: pastagratäng med t. ex. svamp och spenat, zuccini eller aubergine stekt med vitlök och örter till pasta, svamp i ört- eller vitvinssås av havregrädde med potatis, vårrullar, risotto, rotsaker i ugn, marinerad tofu (stekt, panerad eller som den är)
    man kan ju göra soppa på i princip allt

    Som stabilisering istället för ägg kan man använda sojamjöl eller helst "no egg"-pulver, som brukar finnas bland torrvaror på stormarknader eller i hälsokostaffärer.

    köttliknande:
    - texturerat sojaprotein/sojakött
    har ingen egen smak, bara köttig konsistens, drar väldigt lätt åt sig smaker
    låt svälla några minuter i het buljong, stek med kryddor och anvand gärna i grytor, wok eller biffar
    kan köpas på t. ex. vegshop.se
    billigt och enkelt
    - seitan = vetegluten/-protein, stärkelsen tvättas ur vanligt vetemjöl
    1000 år gammal köttersättning, recept på oxon.se/seitan
    väldigt billigt, men lite omständigt

    Hoppas ni får kul i köket!

  • NikiPic 11 januari 2010

    När jag först slutade äta kött, brukade mamma och jag mest göra olika varianter av bulgursallad och egna wokblandningar. Just för att jag var tvungen att lära mig, uppstod ett intresse för matlagning och ganska tidigt lät jag min mamma slippa laga mat åt mig :p

    Många som inte gillar baljväxter tycker att de är för torra och alkaliska, så lägg dem gärna i grytor eller gör friska såser och dressingar till.
    Röda linser (i soppa, som bolognesesås..), kikärter och kidneybönor brukar vara lättast att lära sig gilla.

    frukostmat: macka med hummus och grönsaker, gröt av havregryn, äpple och nötter
    varmrätter: pastagratäng med t. ex. svamp och spenat, zuccini eller aubergine stekt med vitlök och örter till pasta, svamp i ört- eller vitvinssås av havregrädde med potatis, vårrullar, risotto, rotsaker i ugn, marinerad tofu (stekt, panerad eller som den är)
    man kan ju göra soppa på i princip allt

    Som stabilisering istället för ägg kan man använda sojamjöl eller helst "no egg"-pulver, som brukar finnas bland torrvaror på stormarknader eller i hälsokostaffärer.

    köttliknande:
    - texturerat sojaprotein/sojakött
    har ingen egen smak, bara köttig konsistens, drar väldigt lätt åt sig smaker
    låt svälla några minuter i het buljong, stek med kryddor och anvand gärna i grytor, wok eller biffar
    kan köpas på t. ex. vegshop.se
    billigt och enkelt
    - seitan = vetegluten/-protein, stärkelsen tvättas ur vanligt vetemjöl
    1000 år gammal köttersättning, recept på oxon.se/seitan
    väldigt billigt, men lite omständigt

    Hoppas ni får kul i köket!

  • Schnitt 11 januari 2010



    Supergott recept!

  • jimboz 11 januari 2010

    Skulle min barn komma hem med olika övertygelser när det gäller mat, då skulle jag räcka över förklädet och säga "Varsågod"

    Endast i medicinska fall skulle jag ändra mitt matbeteende...Kommer någon hem med en utländsk tjej och plötsligt ska ha Kochermat, då säger jag där är "dörren"

    Det krävs en rätt stor omställning för att gå en annan väg än den man själv lärt sig och jag skulle inte ha den tiden ..

  • Linlock 11 januari 2010

    Jag tog tacksamt emot förklädet av min mamma när jag blev vegetarian! Naturligtvis kan man inte "kräva" att folk lagar en massa annan mat åt en men det tror jag inte de flesta specialkoster skulle göra heller..
    I min famlij är ingen vegetarian men för det mesta såg vi det som positivt att lära av varandra när jag blev veg. och även om jag äter kött idag är jag glad att jag varit vegetarian/vegan. Att jag vågade gå min egen väg och samtidigt lärde mig oerhört mycket om mat och näringslära som jag har nytta av idag!(Y)

  • Gnurf 11 januari 2010

    Jag håller nog med jimboz här faktiskt...det är ett omfattande curlande bland föräldrar nuförtiden. Själv åt jag vad som ställdes fram på bordet...inte så mycket att välja på i det avseendet...när jag blev rejält kostmedveten iom mitt idrottande i 15-års åldern så blev det till att laga "specialmaten" själv...:)

  • redd 12 januari 2010

    1. Ang. linfröoljan så är den t.o.m. bättre än fisk (olja) efter vad jag har läst, lite svårare för kroppen att ta upp än fiskleveroljan men med omega3/6 fettsyror rekomenderar att ha den som dressing/salladsmarinader, gör själv pizzasallad och har det i. Vissa (vet ej vilka) proteiner underlättar upptaget av fettsyrorna.

    2. En proteinkälla som nästan missats vad jag kan läsa mig till är all typ av svamp.

    Men som andra redan föreslagit, låt ungen göra sin mat själv, och håll dig borta från köket under tiden om hon inte ber om hjälp, ett vanligt "säg till om du undrar över något" är lagom, när jag var i den åldern vart jag fullkomligt vansinnig när vuxna försökte "hjälpa till".
    Å andra sidan skulle jag bli lika vansinnig idag, vuxna har väldigt lite respekt för ungar/ungdomars önskan att prova saker, att någon annan provat och funnit det vara en dålig ide kan ju lika gärna bero på inkompetens eller dålig utrustning som att det faktiskt är en dålig ide.

  • boz1965 12 januari 2010

    Håller med Jimboz och Gnurf. Jag hade också "sparkat bakut" såvida specialkosten inte var medicinskt betingad. Vägrar stå och göra flera olika sorters mat bara för att ungarna fått för sig att de inte ska äta kött. Då hade de fått nöja sig med potatis, grönsaker och skirat margarin om de inte ville laga maten själv.

  • Peter_Stompare 15 januari 2010

    Ett till tips är sojamjöl. Själv brukar jag använda det i bröd ibland vilket leder till att en smörgås känns som att äta en hel måltid.
    På jobbet (kock på skola) har vi infört "gröna onsdagar", och på premiären serverades pastagratäng baserad på en tomatsås med röda linser. Linserna blev osynliga och ungarna älskade det.
    Annars innehåller matvete också mer protein än man tror.

  • katyasmamma 16 januari 2010

    Jag håller med de som skriver att hon själv måste ta ansvar. Jag blev själv vegetarian när jag gick i 2an på gymnasiet och var det fram till i höstas (17 år). Om jag inte hade lärt mig laga vegetarisk mat då så hade jag haft svårt sedan när jag flyttade hemifrån. Hon behöver lära sig vad man kan göra med olika ingredienser och vad det finns för alternativ för alla de saker hon ätit innan.
    Ett bra tips är ju grytor och gratänger av olika slag. Som sås (eller bas) kan man ju ha antingen tomatsås eller de veganska alternativ till grädde och creme fraiche som finns nu.

    /katyasmamma

  • FruAst 17 januari 2010

    Vad skönt att det inte bara är herrarna i klubben som tycker att tonårslivet ska ta ansvar själv. Har man fattat ett VUXET beslut. så skall man ta ANSVAR som en vuxen, dvs hon får laga sin mat själv. Givetvis med en mjuk stödjande hand från en vuxen. Man kan inte ta ställning som världförbättrare och sen dyvla över följderna på någon annan. Det tycker jag inte att du ska ställa upp på. Det gagnar varken henne eller dig.

  • Elenielwen 22 januari 2010

    Det är absolut inte svårt att laga vegan mat. Själv varit lacto-ovo vegan i 30 år, samt har familj som varit veganer sedan 45 år tillbaka. Tradition helt enkelt. Du kan köpa vegetariska böcker, eller söka på den här sidan. Får man bara i sig Omega 3 produkter, samt de vegetariska delarna som innehållet tex proteiner och vitaminer är det absolut inte någon fara med att vara vegan! Jag får konstant höra av läkarna att jag har otroligt bra blodvärden samt är nästan aldrig sjuk, så jag skulle uppmuntra mina barn att vara veganer om jag varit Ni/Du. Din dotter bör absolut lära sig laga sin egen mat och det är absolut inte svårare än kött-diets baserad mat! bara att bytas ut köttet mot tex Qourn eller soya produkter m.m.

    Lättlagat och enkelt tex om man söker på den här sidan, sedan kan man alltid köpa kokböcker eller söka på internet efter recept. Tonåringar brukar ha lätt att finna information på internet, vissa tycker till och med det är spännande, så det är absolut något jag rekommenderar :)

    Viktigt med OAVSETT diet är dock att äta grönsaker och frukt! Så detta är viktigt att man inser, näringsbrist är inte att leka med.
    Gör en god sås till grönsakerna så är de goda att äta, eller för vitminernas skull gör en fruktsallad med riven choklad, smält choklad och nougat som sås och häll det över fruktsalladen, så lovar jag att Din dotter kommer äta det och på så vis få i sig alla vitaminer och mineraler som behövs för dagen :) Vem kan motstå en fruktsallad med söt choklad och söt chokladsås? Sött och gott, sånt tycker ju tonåringar om (H)

    Kött ligger och ruttnar i magen i 72 timmar och det behövs förruttnelsebakterier för att smälta ner det - mycket av våra sjukdomar beror på fel kost och kött bidrar till allmän ohälsa om man äter det för ofta, så även om det bara är en "period" i hennes liv, se det positiva i det.. En del av hennes liv ialalfall då hon inte utsätter sin kropp för förruttnelsebakterier... :D Dessutom bidrar man till en bättre miljö så man får se det positiva i det hela istället för att fokusera så mycket på det negativa (H)

    Finns bra böcker om forskning kring detta, rekommenderar varmt att läsa om det, så Du kan förstå Din dotter och kosten bättre, att laga mat behöver inte vara svårt, det blir så svårt eller lätt man gör det :)

    Lycka till!

  • Bianca72 15 februari 2010

    Säger som alla andra här, hon behöver få i sig bönor och linser annars får hon problem. Människan behöver protein för att överleva.

    Mixade bönor i brödet är en bra ide´. Man kan även ha linser i bröd, och soyamjölk som degspad. Dricker hon soyamjölk så kan hon få i sig mycket protein därifrån. Alla soyaprodukter är bra. Vad det gäller färs och grytbitar rekommenderar jag de ekologiska. De är mycket godare! Sen finns också seitan dvs vetegluten, som har hög proteinhalt. Tillagas som substitut till kött. Mycket gott.

  • Jwanaa 25 april 2010

    Laga mycket bönor, linser det är bra att äta istället för kött. Kolla olika bönsoppor så får hon grönsaks vitaminer i kroppen också :)

  • Jwanaa 25 april 2010

    Kom också på att du kan söka indiska recept, de flesta indier är veganer så de borde ha något gott och näringsrikt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.