Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetabiliskt protein?

  • am62j 16 augusti 2010

    Är det någon som kan tipsa mig om var man hittar vegetabiliskt protein?
    Efter ett antal njurstenar måste jag försöka minska på halten animaliskt protein i min kot, men måste ju ändå få i mig proteiner.
    Var finns det vegetabiliska?

  • Cafelatte 16 augusti 2010

    Hej,

    Är själv Vegetarian och konsumerar enbart Vegetabiliska proteiner.
    Kanske följande kan vara till lite hjälp?

    Hur man går till väga för att få i sig fullvärdigt protein i en vegetarisk kost.

    Större mängd proteiner finns i baljäxter, tofu, nötter, frön och spannmål.
    Även i en del grönsaker och rotfrukter.

    Olika vegetabilier innehåller olika mängder av de viktiga aminosyrorna och därför är det bra att kombinera olika proteinkällor under dagen.

    Läs gärna artikeln "Kombinera rätt i vardagen" av Robinsnel för en enkel översikt.

    Boken "Vegansk Näringslära på vetenskaplig grund" av Björn Pettersson visar en tabell på förslag till kombinationer för fullvärdigt protein.
    Välj ur båda grupper varje dag och du får en bra sammansättning av ditt protein.

    Grupp ett: Spannmålsprodukter, Ris, Majs, Hirs, Nötter, Frön.

    Grupp två: Baljväxter, Gröna Blad, Bovete, Vetegroddar, Alger, Näringsjäst.

    Många, även jag sjäv, vill undvika att äta för mycket spannmål och föredrar att äta frön och nötter ur grupp ett.

    Tofu (gjort på sojabönor) är en av mina favoriter och innehåller nästan 40% protein per hundra g.

    Praktiska förslag på kombinationer.

    Bovetegröt med havre eller sojamjölk
    Hummous på mörkt bröd
    Tofu med wokade grönsaker och råris, sallad med lins och böngroddar och nötter
    Grov pasta med tex. linsgryta.

    Finns oändligt med variationer, Lycka Till,
    //Cafemoccha

  • Jessika 16 augusti 2010

    Här är några tips.

    Bönor är ett utmärkt val, framför allt Kikärtor (kallas ibland även för Garbanzobönor).
    Quorn är ett alternativ som kan användas på samma sätt som kött. Baseras på svampprotein.
    Hälsans Kök har ett antal sojaproteinprodukter som också är bra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.