Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetarianer!!

  • Isbjoorn 21 juli 2008

    Hejsan på er!
    Jag är en tjej på 14 år som länge funderat på att bli vegetarian då jag är en fantastisk djur-vänn.
    Jag tycker inte så mycket om kött och jag känner att jag faktist kan klara mig utan det.
    Har nu en längre tid varit flexitarian som innebär att man äter kött men att om det finns vegetarsikt alternativ så tar man det.
    Jag har många kompisar som är vegetarianer.

    Om jag ska bli vegetarian (eler.. jag ska bli vegetarian innomkort. när jag lärt mig lite mera om änmnet)
    När jag blir vegetarian så vill jag bli Demi-vegetarian.
    Vilket betyder då att jag kan äta fisk,ägg och mjölkprodukter.

    Nu till saken! Min mamma tvekar dock att jag jag ska bli vegetarian för hon vet inte riktigt vad hon ska laga åt mig istället.. Men mina kompisar säger att det finns vegetariska,korvar,köttbullar mm att köpa.
    Eller ja, jag vet att det finns. Har ätit det själv.. Dom är då gjorda på ex. sojja eller svamp.
    Men Jag undrar om det verkligen är något som ni rekomenderar? kan man välja tex.soja korv istället för vanlig korv och ändå få i sig det man behöver?

    har du kanske en dotter/sån som är vegetarian? Vad brukar du då laga åt dom istället?

    Kan man köpa veg.bullar och veg.korvar mm i alla livsmedelsaffärer?
    Hur mycket dyrare är det än vanligt?

    Ni får gärna komma med tips och recept på enkel veg.mat också! :)(Y)

    Tack på förhand
    Kram, Isbjoorn(L)

  • maithab 21 juli 2008

    Mitt svar (utan att vara veg. själv) är att du ska satsa rätt mycket på böner och linser för att få i dig bra med vitaminer, mineraler och proteiner som du förlorar om du inte äter kött. Det är nyttigt för alla men speciellt veg. Lär dig och din mamma lite om böner och linser, så att du kanske kan få en bönsallad till det de äter.

    Sen finns det ju alternativ med quorn (en slags svamp) som man kan ersätta med. Den finns i flera "modeller" både som färs, fileer (liknar kycklingfile) och bitar. Och så soja som du själv skrev, i t.ex. korv. Och kikärtsbullar.
    Det kan man nog köpa i de flesta livsmedelsaffärer. Hur mycket dyrare det är vet jag inte. Böner och linser är väl rätt mycket billigare om man jämför med kött.

  • enAnnan 21 juli 2008

    Jag säger bara Bönor & Linser. Fulla av näring och proteiner.
    Det du tar bort med kött är ju proteiner.
    Men om du ska äta fisk och ägg så blir det ju inte alls stora problem.

    Sortimentet av färdigmat till vegetarianer är väl säkert vare sig bättre eller sämre än till ickeveg.
    Dyrt och okej, men inte mer.

    Bättre då att lära sig att äta annat om det är vad man eftersträvar.

    Ris och ett stekt fräs med blandade grönsaker ( vitkål, paprika, böngroddar, vitlök osv) stekt ägg
    Pasta och grönsaksröra med kikärter
    Pasta, tomatsås, oliver och mozzarella
    Sallad med blandade bönor och tonfisk
    Sallad med kikärtor och ägg
    Stekt lax med bönmos (mixa kokade vita bönor med lite olja och vitlök)
    Rökt lax med potatismos
    Grönsaker/Rotsaker i ugn med tzatziki
    Omelett
    Gryta med räkor, grönsaker och krossade tomater
    Broccoli, blomkål med ostsås och kokt ägg till

    Med de mått du sätter på hur du vill äta är möjligheterna oändliga!
    Lycka till

  • Fiona 21 juli 2008

    Quorn och andra köttfria utbytesprodukter är tyvärr väldigt dyra, så se till att lära dig väldigt mycket om näringskunskap innan så du kan få i dig det du behöver utan att äta dessa.
    Järn kan vara svårt att få i sig som vegetarian, och det finns på hälsokostbutikerna vitaminer sammansatta speciellt för vegetarianer som jag skulle rekomendera att du tar som komplement om du är osäker på att du äter rätt.

  • Mysan59 21 juli 2008

    Jag tog upp den här frågan med Fredrik Paulun (näringsfysiolog), när han var och föreläste på vårt jobb för några år sedan. Det fanns flera på jobbet som trodde att jag inte fick i mig tillräckligt med näring, eftersom jag inte äter kött.

    Läs mer på hans hemsida: http://www.paulun.se/

    Jag äter också fisk och ägg och ost och han sa att det är ingen fara alls. Han sa att kött ska man äta HÖGST tre ggr/veckan, fisk MINST tre ggr/veckan.

    Som sagt, som nån skrev ovanför här, så är det bara proteinet som du går miste om i köttet, men det finns protein i fisk, qourn och sojaprodukterna, så det ska inte vara nån fara.

    Det många inte tänker på, det är att det finns köttätare som äter ännu onyttigare, tex ofta hamburgare, korv och makaroner, köttfärssås, köttbullar och liknande, men ALDRIG äter grönsaker. OBS att jag inte skrev att alla köttätare äter så, utan det finns dom som gör det och det sägs det inget om.

    Sen finns det dom som blandar ihop vegeterianer och veganer, men dom flesta som blir veganer har börjat med att ta bort köttet och sen minskat ner på animaliska produkter för att helt ta bort det och därmed blivit veganer och då har det säkert tagit flera år att bli vegan och på vägen lär man sig vad man ska äta för att få i sig allt.

    Det finns också s.k. torrfoder man kan köpa som är billigare än frysta veg. varor. Lite beror det på var du bor, men du kan höra dig för i hälsokostaffärer och orientaliska/asiatiska affärer.

    Lycka till! =)

  • vegannika 21 juli 2008

    Nu har du/ni säkert redan läst att det går jättebra att sluta med kött speciellt som du ska fortsätta med fisk. Bönor o linser är ju mycket billigare mat än vad kött är däremot är quornprodukterna dyrare men om det bara är 1 i familjen som äter quornprodukter så blir det inte så märkbart. Jag har en hel del recept på vegetariskt, däremot har jag inte lagt in så många här, än i alla fall. Får nog ta mig tid och lägga in lite fler.

    Lycka till :-)

  • waste182 21 juli 2008

    Jag var vegetarian i tre år men började äta kött igen för ca ett år sedan.
    Jag tycker inte att den vegetariska färdigmaten som finns i affärerna alltid är så jättegod och dessutom tröttnar man fort på det lilla sortimentet som finns. Jag säger som dom andra, ät mycket böner och linser och sådant. Jag var mycket slarvig med kosten när jag var vegetarian och började må dåligt av det, därför började jag äta kött igen. Men efter det har jag haft mycket problem med magen och så, vet inte om det har med att göra att jag inte fick i mig allt jag behövde. Det var ju trots allt i den åldern som man växer mest och behöver mycket näring för att växa ordentligt som jag slarvade.

  • monac 21 juli 2008

    bra val..se tillbara att få i dig protein & i synnerhet järn(L)

  • monac 21 juli 2008

    ät lax eng ång i veckan!

  • Mysan59 21 juli 2008

    Titta i min kokbok, jag har massor med veg. recept där "Huvudrätter veg.". Det kan finnas nåt recept med kyckling alt. köttfärs, men dom har jag tänkt byta mot veg. alternativ, typ qourn...

  • Isbjoorn 21 juli 2008

    åh tackså mycket allihopa (L)

    Jag tycker väldigt mycket om bönor och linser så det här ska nog inte vara några problem alls.
    Och Fisk äter jag redan iallafall ganska ofta. och det blir nog oftare när jag blir vegetarian.

    Men ska ändå som ni sa läsa mer om detta. Så jag är helt förberädd innan jag helt slutar med köttet. Vill ju inte gärna börja må dåligt av det´, utan målet är ju att jag ska må bättre. :D

    yttligare ett stort tack för att ni bryr er!!!(L)

  • Vivoplena 21 juli 2008

    Läs alla recept jag har lagt in. Jag är vegetarian, men äter fisk ibland.

  • misslena 23 juli 2008

    Ett tips är att titta på mitt recept "Lenas linsröra". Är själv vegetarian & vet att det är viktigt med bönor/linser, speciellt om du inte äter ost på din smörgås är det ett utmärkt proteinrikt pålägg.
    :)

  • monac 23 juli 2008

    kolla på mina recept oxå...kanske kan hittar nått där?(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.