Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetarianmat för barn/ungdomar

  • SlocknadGatlykta 25 april 2009

    Hej. Jag är en ung tjej som lagar väldigt mycket mat. Saken är bara den att jag är vegetarian och det är inte mina vänner. Så fort jag lagar mat så säger de att "detta är inte riktig mat". Hur ska man ställa sig till detta? Jag lagar med allt från qourn, till bönor, till grönsaker, men inget duger. Någon som har vegetarian tips eller tips på vad man kan göra för att sprida sina vegetariantankar?

  • Gnurf 25 april 2009

    Droppen urholkar Stenen heter det ju :p Så fortsätt du bara, å självklart är vegetariskt lika mycket MAT som andra varianter. Se bara till att få i dig alla näringsämnen....(Y)

  • Nettan75 25 april 2009

    Bara för att du är vegetarian betyder ju inte det att du inte kan grilla en bit kött/fisk/fågel till dina vänner om du ska bjuda på mat?

    Att försöka tvinga på dem din syn på det hela är lika dumt som om de skulle försöka tvinga på dig sin syn på mat. Jag antar att du kanske får ett vegetariskt alternativ när du äter hos dem, varför inte ett karnivort alternativ hos dig?

    Respekt går ju liksom åt båda hållen =)

    Om du trots allt inte vill laga mat som passar dem skulle iallafall jag rekommendera att du inte lagar mat som är gjord att likna kött, Quorn-färs, quorn-nuggets och sånt. Utan laga en vegetarisk rätt som tex ärtbiffar. Man ser vad det är i och det smakar gott ändå.

  • gimmiahug 25 april 2009

    Att du inte bjuder på en vegetarisk lasagne? Det brukar gå hem hos alla, pasta är ofta tacksamt att laga veggo eftersom inte många saknar sitt kött just i pastarätter. Även svamprätter och kryddstarka rätter (en vegetarisk curry t ex?) blir ofta ett bra möte på mitten köttätare och vegetarianer emellan.

    I övrigt tror jag det kan vara svårt att övertyga andra människor att bli vegetarianer; en sådan sak måste nog komma inifrån var och en. Däremot ska det inte hindra att man kan käka goda middagar ihop, så kör så det ryker med ditt matlagande; ni hittar säkert er medelväg.

  • magicadehex76 25 april 2009

    Hej.
    Om du vill kan du prova bjuda dem på falafel-macka:
    Ta gärna arabisk falafel om du köper fryst, men annan går också bra.
    Stek falafel, lägg i tunnbröd tillsammans med vitlöksdressing, hackad gul lök, hackade tomater, små citronbitar, ganska mycket färsk persilja och strimlad isbergssallad. Rulla ihop och vira lite folie längst ner, så att den blir lättare att hålla i.
    Lycka till //Nina

  • SlocknadGatlykta 29 april 2009

    Tack så mycket för bra idéer och tips. Gimmiahug, tack för bra förslag. Jättebra idé som kommer att hamna på matbordet i framtiden (Y) Med tanke på detta att servera kött till andra förstår jag verkligen tanken, men jag är vegetarian av den anledningen att miljön mår dåligt av det, vilket innebär att jag skulle må dåligt av att köpa det. Har inte svårt för detta om köttet är jagat / fiskat själv, så länge inte jag behöver äta det.
    Är öppen för mer tips och idéer. Tack /Lisa

  • Erajscha 29 april 2009

    Det här är två recept som icke-veggosar brukar uppskatta.

    Vegetarisk jordnötsgryta

    Pastasås med svamp och purjolök

    Annat jag spontant kan komma på:
    * Wokade nudlar med grönsaker och hackade jordnötter
    * Pannkakor (visserligen inte balanserad kost men ändå)
    * Olika pajer med t.ex. spenat och fetaost, lök och tomat eller broccoli och ost.
    * Falafel (i pitabröd med sallad och vitlöksås eller med strips och grönsaker)

  • gimmiahug 29 april 2009

    Vad roligt och hoppas det blir lyckat! Får säja att det är beundransvärt att du blivit veggie med tanke på miljön och förstår lite bättre varför du vill sprida dina tankar och idéer - jag tror kanske fortfarande inte att man kan få folk att sluta äta kött med enbart diskussion men miljötänkande kan du ju alltid sprida och diskutera! (I know I do ;) )

  • Babzan 29 april 2009

    Min sjuttonåriga dotter som är vegetarian älskar min quornfärspaj som du hittar bland mina reccept:)

  • SlocknadGatlykta 3 maj 2009

    Tack för ännu fler jättebra tips och idéer. Nu är det så att jag undrar om någon har ett litet tips på fler märken än "Hälsans kök" som gör vegetariska produkter gjorda på soya. Det är nämligen så att jag är glutenintolerant, och de innehåller gluten. Kanske någon som vet :)
    Tänkte också fråga om någon har tips på enkla sätt att som vegetarian få i sig vitamin B12.

  • GingerSpice 3 maj 2009

    Vill tipsa om kronärtskocksbottengratäng som faktiskt alla vi bjudit den på gillat. Supergod, absolut bland det bästa jag ätit! Den finns redan här på matklubben också.

    Sen har jag köpt färdiga tzai-spett på Hemköp. Har funnits i delikatessdisken åtminstone där jag köpt dem. Jättegoda att äta även kalla så det är bra picnic-mat! Min köttälskande man äter dem med god aptit.

    Vegetariska vårrullar kan man ju göra i ordning i förväg och frysa in.

    Här är några biffar som också de flesta matgäster gillat

    Hirsbiffar med fetaost och soltorkade tomater

    Grönsaksbiffar med fetaost

    Den här röran är bara helt underbar! Passar till både köttbit och vegetariska biffar mm.
    Röd paprikadipp

    Svarta linser i kokossås är också väldigt omtyckt!

    Olika bönor i lite kryddigare marinad, vitlöksbröd, potatisgratäng, pasta med soltorkade tomater, oliver och fetaost...

    Att ha flera olika små rätter har jag märkt funkar bra! Tycker man inte om det ena så kanske det går bättre med en annan...
    Lycka till!

  • Erajscha 3 maj 2009

    Kung Markatta har iaf torkad sojafärs och Friggs har också något liknande (har funnits grytbitar har jag för mig).

  • mooseella 3 maj 2009

    Skrivet av SlocknadGatlykta den 3 maj 2009

    Tack för ännu fler jättebra tips och idéer. Nu är det så att jag undrar om någon har ett litet tips på fler märken än "Hälsans kök" som gör vegetariska produkter gjorda på soya. Det är nämligen så att jag är glutenintolerant, och de innehåller gluten. Kanske någon som vet :)
    Tänkte också fråga om någon har tips på enkla sätt att som vegetarian få i sig vitamin B12.


    B 12 finns i ägg och mjölk. Äter du inte det så köp B12 tabletter på hälsokosten eller apoteket. För övrigt finns B12 i kalvlever, strömming , torsk mm

  • gimmiahug 3 maj 2009

    Skrivet av SlocknadGatlykta den 3 maj 2009

    Tack för ännu fler jättebra tips och idéer. Nu är det så att jag undrar om någon har ett litet tips på fler märken än "Hälsans kök" som gör vegetariska produkter gjorda på soya. Det är nämligen så att jag är glutenintolerant, och de innehåller gluten. Kanske någon som vet :)
    Tänkte också fråga om någon har tips på enkla sätt att som vegetarian få i sig vitamin B12.



    Hej igen!

    Det är inte jättesvårt att få i sig tillräckligt med B12 om man bara vet HUR man får i sig det; här kommer en hänvisning från min mycket kunniga veggo-vänninna;

    120 g ost ELLER 1/2 liter mjölk ELLER 2,5 ägg dagligen täcker kroppens behov! Det handlar sedan bara om att kolla näringsinnehållet i mejeriprodukter för att räkna ut hur mycket man ska stoppa i sig av dem! 1,5 mikrogram behöver vi för att må finfint!

  • SlocknadGatlykta 6 maj 2009

    Erajscha, de märken du nämner verkar bra tips, men har du (eller någon annan) en aning om vart dessa kan införskaffas?
    Även intag av järn kan vara svårt när man inte äter kött. Äter för tillfället kosttilskott,men kanske finns järn även i födan om man utesluter kött?
    Vill bara lägga in ett litet inlägg till alla veganer! Delicatos havrebollar med coccos är veganiska. Gott och bra (Y)

  • Fiona 6 maj 2009

    Mitt tips är att helt enkelt göra en spagetti och köttfärssås fast med qourn o inte säga något om att den är vegetarisk.
    De jag bjudit på detta har inte märkt att det inte är kött i, utan ätit med god aptit och sedan varit jättechockade när jag avslöjat sanningen.
    Kanske kan det få dem att inse att allt vegetariskt inte smakar mück?

  • malincalla 6 maj 2009

    Det finns mycket järn i hirs, bovete, röda och gröna linser. Garanterat köttfritt! :)

  • safir74 6 maj 2009

    Skrivet av Fiona den 6 maj 2009

    Mitt tips är att helt enkelt göra en spagetti och köttfärssås fast med qourn o inte säga något om att den är vegetarisk.
    De jag bjudit på detta har inte märkt att det inte är kött i, utan ätit med god aptit och sedan varit jättechockade när jag avslöjat sanningen.
    Kanske kan det få dem att inse att allt vegetariskt inte smakar mück?


    Och tillagar du quornfärssåsen i en gjutjärnsgryta så får du med järnet.:D Sen är det bra att äta C-vitaminrik frukt efter måltid med järn. C-vitaminet hjälper kroppen att ta upp järnet.

  • Erajscha 7 maj 2009

    Skrivet av SlocknadGatlykta den 6 maj 2009

    Erajscha, de märken du nämner verkar bra tips, men har du (eller någon annan) en aning om vart dessa kan införskaffas?
    Även intag av järn kan vara svårt när man inte äter kött. Äter för tillfället kosttilskott,men kanske finns järn även i födan om man utesluter kött?
    Vill bara lägga in ett litet inlägg till alla veganer! Delicatos havrebollar med coccos är veganiska. Gott och bra (Y)


    Friggas brukar finnas på hälsokostbutiker och i välsorterade livsmedelsbutiker. Kung Markatta vet jag faktiskt inte...

    Järn finns det gott om i broccoli och spenat.

  • SlocknadGatlykta 11 maj 2009

    Ja ni. Tack för jättemånga bra tips och råd. Nu har jag kommit till ännu ett dilemma. Är nämligen så att jag om ett par år har på planeringen att rycka in i lumpen. Jag vet att det säkert går att vara vegetarian där, men funderar ändå på att i små mängder börja äta kött om cirka ett år. Vet ej om jag kommer att må dåligt i början, eller om det kommer att underlätta. Måste bara fråga om detta låter omoraliskt eller om det låter somen bra lösning :o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.