Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetarianmat för barn/ungdomar

  • MmaMakutsi 11 maj 2009

    Det är inte så svårt att göra olika grönsaksbiffar själv. Du kan blanda mosa och blanda ihop kokta morötter, palsternacka, potatis och variera t ex med spenat, eller finhackad purjo, en deciliter Soyamjöl, ett par matskedar raps eller olivolja och tre ägg som bindemedel. Krydda med salt och peppar och stek dem ungefär som potatisbullar. De kan sedan med fördel frysas och ätas med någon smaskig Creme Fraischsås, eller varför inte en sås gjord på Sesampasta och lite heta kryddor.

    B12 får du i dig genom att äta t ex nötter, baljväxter, torkade aprikoser, alger och kanske något kosttillskott ett par gånger i veckan. Biffarna ovan kan du variera med att blanda i malda nötter som exempel. Är du en vegetarian och inte vegan så tror jag inte det ska vara några problem om du tänker dig för. Lycka till! :D

  • mooseella 11 maj 2009

    Dessa brukar vara väldigt omtyckta av ungdomar

    Linspuckar
    1 dl gröna kokta linser
    ca 500 g potatis av mjölig sort
    ½-1 röd chilifrukt
    2 msk olivolja
    1 msk potatismjöl
    1 dl hackad purjolök
    1 pressad vitlöksklyfta
    1 tsk riven ingefära
    2 msk hackad färsk koriander (jag använde persilja)
    ca 1 tsk salt
    olja till stekning

    Gör så här:
    Skala och skär potatisen i mindre bitar. Koka den mjuk i lättsaltat vatten, ca 15 minuter. Häll av vattnet.
    Lägg i de kokta linserna och mosa ihop med en potatisstöt.
    Klyv chilifrukten på längden, ta bort kärnor och väggar och finhacka chiliköttet. Blanda i resten av ingredienserna i potatissmeten. Forma till små biffar. Stek puckarna i olja, cirka 2 minuter på varje sida.

    Servera dem med sweet chilisås, wokade grönsaker.
    Eller till stekt/grillad kyckling

  • Eery 12 maj 2009

    min fyllda paprika trodde gubben var en kötträtt(L)
    Texmex paprika

    annars kan ju en soppa vara gott, i synnerhet om det är lite dåligt väder ute

  • Erajscha 12 maj 2009

    Skrivet av SlocknadGatlykta den 11 maj 2009

    Ja ni. Tack för jättemånga bra tips och råd. Nu har jag kommit till ännu ett dilemma. Är nämligen så att jag om ett par år har på planeringen att rycka in i lumpen. Jag vet att det säkert går att vara vegetarian där, men funderar ändå på att i små mängder börja äta kött om cirka ett år. Vet ej om jag kommer att må dåligt i början, eller om det kommer att underlätta. Måste bara fråga om detta låter omoraliskt eller om det låter somen bra lösning :o


    Hur länge har du varit vegetarian och hur strikt är du? Äter du ägg och mejeriprodukter?

    Jag har kompisar som var vegetarianer i fem-tio år och ändå kunde börja äta kött på en gång utan magproblem.

    Tycker du gott kan ´fortsätta vara vegetarian om du mår bra och äter balanserat. Funkar det inte när du väl är i lumpen kan du ju modifiera din kost då.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.