Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetarisk mat

  • anluk 7 december 2007

    Nu när alla snuskhistorier om kött kommer fram i dagsljuset, kommer ni laga mer vegetarisk mat??? Själv har jag sedan länge försökt ha 1 veg. dag i veckan men kanske att det utökas?????

  • Okänd 7 december 2007

    NEJ.Jag har som sagt egen älgfärs och kött,tack och lov.Och vegmat är inget jag suktar efter.
    Men visst funderar man över snusket och tar till sig det.Tur att man inte vet allt.

  • tuden 7 december 2007

    Nej det ska jag inte göra tycker om köttmat förmycket det är bara att hoppas att det inte händer där jag handlar .

  • farmoringer 7 december 2007

    Nej, blir inget vegetariskt här heller. Jag har också älg i frysen och även lamm så det är mest charkvaror av fläsk som handlas utav mig. Och en och annan filé plus karre....:)

  • 7 december 2007

    har varit vegeterian i när jag var typ 18-20. men det började med att jag fick anorexia och såg "vegeterian-grejen" som en undanflykt för att slippa äta med alla.
    vegetarisk kost är gott, och jag har testat endel av märket quorn, vilket jag gillar, speciellt färsen. synd bara att det är så dyrt.
    det finns riktigt goda vegetariska gratänger, och lasagner. vegetariska lasagner är riktigt gott. det måste ni testa!!(Y):D:p


    lasagne verde:
    4-6 port
    9 lasagneplattor
    Bechamelsås:
    50 g smör
    3/4 dl vetemjöl
    8 dl mjölk
    1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    1 tsk malen muskotnöt
    1 påse Arla Köket riven ost, gratäng
    Fyllning:
    250 g fryst bladspenat eller färsk, förvälld
    1 gul lök
    1 zucchini
    smör
    2 finhackade vitlöksklyftor
    rivet skal av 1/2 citron
    1/2 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    Gör så här
    Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Rör ner mjölet. Vispa i mjölken lite i taget så att alla klumpar löser sig. Koka upp under omrörning och låt koka 3-5 min. Tillsätt kryddor. Rör i 2/3 av osten. Tina spenaten och pressa ur vattnet. Fräs hackad lök och skivad zucchini i smör i en stekpanna. Blanda alla ingredienserna till fyllningen. Avsluta med ett lager sås. Strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.



    Lasagne med stekta grönsaker:
    6 port
    2 st aubergine
    salt
    olivolja
    250 g färsk bladspenat
    3 st lasagneplattor
    12 st plommontomater
    2,5 dl färsk basilika
    2,5 dl oregano, färsk
    2,5 dl mozzarella
    Tillagning:
    Lägg auberginerna i ett durkslag, strö salt över och låt stå i 30 minuter. Skölj av och klappa dem torra. Pensla skivorna med olivolja. Stek i stekpanna eller grilla tills de är gyllenbruna på båda sidorna. Ställ åt sidan. Förväll spenaten i kokande vatten i 10 sekunder och låt rinna av.
    Smörj en ugnsfast form. Lägg ett lager pastaplattor (använd stora färska) i formen och täck med skivade tomater, basilika, oregano, aubergine (äggplanta) och spenat. Strö över hyvlad parmesanost och riven mozzarellaost. Varva resten av ingredienserna. Det översta lagret ska vara ost och färsk oregano. Grädda lasagnen i 175 grader ca 40 minuter eller tills lasagnen är genomvarm.



    Grönsakslasagne:
    Till ca 6 portioner behöver du
    16 gröna lasagneplattor
    2 morötter, tärnade
    1/2 squash, tärnad
    1 gul lök, hackad
    1 röd paprika, tärnad
    1 gul paprika, tärnad
    2 vitlöksklyftor, skivade
    2 1/2 dl riven lagrad ost
    1 sats béchamelsås
    olivolja
    salt och peppar
    Så här gör du:
    1. Fräs morot, squash, lök, paprika och vitlök i olivolja. Grönsakerna ska inte bli helt mjuka. Krydda med salt och peppar. Häll i béchamelsåsen och blanda.
    2. Lägg lasagneplattorna i bottnen på en smord ugnssäker form. Varva med såsen. Avsluta med ett lager lasagneplattor och häll över en skopa sås. Strö rikligt med ost över.
    3. Grädda i 200° ugn ca 35 minuter. Låt lasagnen stå och dra till sig 10-15 minuter.
    Servera med en härlig grönsallad till.



    Cannelloni med spenat och ricotta:
    Ingredienser:
    500 g fryst bladspenat
    1 burk ricotta (250g)
    1-2 vitlöksklyftor
    salt
    peppar
    1 paket färska lasagneplattor (ca 200g)
    1 burk ICAs färdiga tomatpastasås med basilika
    2-3 dl riven ost
    till servering:
    grönsallad
    torkade tranbär
    Tillagning:
    Sätt ugnen på 200 grader.
    Tina spenaten och pressa ut all överflödig vätska. Blanda med ricotta, pressad vitlök, salt och peppar.
    Rulla in fyllningen i lasagneplattorna och lägg dem i en smord form. Häll över tomatsåsen och riven ost.
    Grädda mitt i ugnen 25 minuter.
    Serverna med en sallad.



    Morotslasagne
    Portioner: 4
    Ingredienser
    Lasagneplattor (förkokta)
    Vatten
    2 stora morötter
    500 g keso
    2 burkar krossade tomater
    2 gula lökar
    2 msk olja
    2 dl riven ost
    salt & vitpeppar
    1 vitlöksklyfta
    2 krm oregano
    hackad persilja
    Tillagning
    Sätt ugnen på 225 grader.
    Skala och riv morötterna fint och hacka löken. Fräs morötter och lök i olja (i en kastrull). Häll sedan i tomaterna samt krydda. Låt koka på svag värme i cirka 15 minuter och tillsätt sedan keson. Såsen kan behöva spädas med vatten då lasagneplattorna suger upp mycket vätska (2 liter sås går åt). Varva lasagneplattorna och såsen i en ugnssäker form (lasagneplattor i botten och sås på översta lagret). Strö över den rivna osten. Sätt in i ugnen i ca 30 minuter. Strö över persilja innan servering. Serveras med grönsallad.



    zucchinigratäng:
    Gratäng:
    3/4 kg zucchini
    2 ägg
    2 1/2 dl Matlagningsgrädde
    3 dl vällagrad ost, riven (Hälsinge)
    2-3 finhackade vitlöksklyftor
    3 msk finhackad färsk basilika eller 1 tsk torkad
    Gör så här
    Blanda ingredienserna till marinaden. Lägg i köttet. Låt stå kallt ca 5 tim. Vänd köttet några gånger under tiden.
    Sätt ugnen på 225º. Skär zucchinin i cm-tjocka skivor och förväll dem i lättsaltat vatten, ca 5 min. Lägg dem omlott i en smord ugnssäker form. Vispa samman ägg, grädde och hälften av osten. Tillsätt vitlök och basilika. Häll äggstanningen i formen. Strö över resten av osten. Gratinera i mitten av ugnen ca 20 min, tills gratängen fått fin färg.



    Vegetarisk gratäng:
    Ingredienser 4 port.:
    • Potatis- och palsternacksmos:
    • 1 kg potatis av fastare sort
    • 2 palsternackor
    • 2 msk smör eller margarin
    • 2 dl standardmjölk, 3 %
    • 1/2 tsk salt
    • 1 krm vitpeppar
    • riven muskotnöt
    • Tomatsås:
    • 1 hackad gul lök
    • 2 morötter
    • 1 msk olja
    • 1 förpackning krossade tomater
    • 1 msk tomatpuré
    • 1 grönsaksbuljongtärning
    • 1 pressad vitlöksklyfta
    • 1/2 msk oregano
    • 1/2 tsk salt
    • 1 krm kajennpeppar
    • 2 dl riven ost
    Så här gör du:
    Skala och tärna potatis och palsternackor och koka dem mjuka i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och kör med elvispens degkrokar direkt ner i kastrullen. Rör ner matfettet, mjölken och kryddorna - använd inte elvispen för länge för då finns det risk att moset blir segt. Lägg det varma moset i en gratängform.
    Under tiden rotsakerna kokar kan du göra tomatsåsen. Fräs löken och de grovrivna morötterna i olja i en kastrull. Häll i krossade tomater och tomatpuré och låt det koka ihop med buljongtärningen, vitlöken och kryddorna några minuter. Häll tomatsåsen över moset och toppa det hela med ost. Gratinera det i ugnen på 225 grader i cirka 10 minuter, eller till osten har fått färg. Servera med en grönsallad.



    Grön lasagne med linser:
    För 2 personer.
    Ingredienser
    1 pkt bladspenat
    1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    smör
    1 burk korossade tomater, ca 400 g
    1 grönsaksbuljongtärning
    ½ burk kokta linser á 400g
    2½ dl Kelda ostsås
    9 lasagneplattor
    1 dl riven ost
    Gör så här
    Sätt ugnen på 225 grader.
    Tina spenaten.
    Skala och grovhacka den gula löken och vitlöken.
    Fräs löken i smör i en stekpanna.
    Rör i spenat, tomatkross, smulad buljongtärning och linser.
    Låt såsen koka några minuter.
    Varva grönsaksås, ostsås och lasagneplattor i en smord, ugnsäker form.
    Översta lagret ska vara grönsakssås.
    Strö över osten.
    Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter.
    Servera med tomater.



    indisk grönsakspytt:
    2 port
    6 potatisar
    2 morötter
    1/2 blomkålshuvud, ca 300g
    1 tsk garam masala
    1/2 tsk gurkmeja
    2 msk smör
    1 tsk salt
    2 msk färsk, hackad
    koriander eller persilja
    Sås:
    2 dl matyoghurt
    1 pressad vitlöksklyfta
    2 tsk färsk, hackad mynta eller
    1 tsk torkad
    Gör så här
    Skala potatis och morötter och skär dem i lite större tärningar. Dela blomkålen i små buketter. Fräs garam masala och gurkmeja i smör i en stor stekpanna. Lägg i grönsakerna, salta och stek ca 15 min. Strö över koriander. Smaksätt yoghurten med vitlök och mynta. Servera pytten med såsen och ett gott bröd.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.