Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetarisk mat som kan frysas

  • Joche2 31 oktober 2009

    Jag skall laga minst 7 rätter med vegetarisk mat, sex av dom måste gå att göra matlåda för infrysning. Jag är mycket dåligt insatt i vegetarisk matlagning och har fått för mig att det är svårt att frysa in sådan mat.

    Skulle behöva lite tips och receptinspiration från någon som lever vegetariskt 'på riktigt'. :-)

    Tack på förhand

  • Mellanbellan 31 oktober 2009

    Detta har jag tillagat och fryst in och det var hur gott som helst att äta sen.
    Pastasås a´la Österåsen
    Hälsosam grönsakspaj
    Linslasagne

  • asasto 1 november 2009

    Vegetarisk mat brukar gå bra at tfrysa tycker jag.

    Här kommer ytterligare förslag som går bra att frysa:

    Olika grönsakssoppor
    Vegetariskt pizza


    Jag brukar sällan använda recept, jag brukar göra en vegetarisk lasagne som blir god jag bara byter ut köttfärsen mot en ratatoiulle som jag kryddat väl.

    En kikärtsgratäng som man kan bjuda veganer på brukar jag göra ibland och den går utmärkt att frysa. Stek skivad lök och tärnad aubergine och krydda med salt, peppar, gurkmeja och curry. Lägg i botten av en gratängform, slå på kokta kikärter, slå på krossade tomater krydda med salt peppar, cayenne. Skiva på tomater och sätt in i ugnen och gratinera. God att äta som den är med en sallad och bröd men det går även bra att ex. äta någon quornprodukt, sojakorv el. liknande till.

  • maria_wijk 1 november 2009

    Nu är inte jag vegetarian själv men lagar en hel del av den varan då två medlemmar i min familj inte får äta kött av medicinska skäl och en tredje har valt att avstå kött av etiska skäl.

    Att man inte kan frysa in vegetarisk mat är en myt, det enda som är "omöjligt" att frysa in är vanlig kokt potatis.

    Quorn kan man använda som ersättare för kyckling eller köttfärs och då har du ju genast jättemånga rätter att välja bland t.ex. lasagne, pajer eller gratänger.

    Sedan finns det väldigt mycket att välja bland om man kikar på bönrätter, ärtsoppa där man utesluter fläsk är ett exempel, Chili sin carne ett annat.

    Lycka till :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.