Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vildmarksmat!

  • gummsen 12 augusti 2009

    Min man ska flyga ut med helikopter i Kiruna fjällen och ligga ute i tält och fiska i 10 dar. Min undran är om ni har lite tips på mat som lagas i stormkök eller över öppen eld. Packningen dom får ta med sig i helikoptern är ganska begränsad.
    Torkad mat i all ära och fisk ska dom väl lyckas få men det är gott att ha några andra rätter med sig.
    Tack på förhand
    Nina:)

  • Emsenpemsen776 12 augusti 2009

    Jag är mycket uppe i Kiruna, min sambo är därifrån.
    Kolla om de kan få tag på lite souvas (Rökt renkött)
    Fantastiskt gott att grilla med smör och sen äta med något bröd, eller utan.

  • gummsen 13 augusti 2009

    Tack för tipset det låter jättegott och det ska jag säga åt honom att prova.

  • osita 13 augusti 2009

    En gammal scout säger:
    pinnbröd, risotto, spansk eller bond omelett, soppor i torrformat, och som Emsenpemsen säger REN KÖTT som är djuvligt gott.............
    på tal om det kommer straxs kompisarna hem från sommarsemestern hos mormor i Norrland och då drukar de ta med hem souvas (L)!!!!!!!!!!!!! Det använder vi sedan som typ Jamon Serrano/Spansk Skinka!!!!!!!!! (L)(L) mmmmmmmmmmmmm gott det. :p

  • L81968 16 augusti 2009

    Jag skulle vilja tipsa om en suverän kokbok! Naturkompaniet säljer Friluftsfrämjandets bok: kokbok för friluftskockar av Fredrik Hjelmstedt/Jonas Sundvall (2007, Calazo förlag). Den har härliga inspirerande recept och fina tips för matlagning utomhus, både för fjällvandrare och paddlare (som inte behöver vara lika noga med vikt, men med utrymme) Det finns även en bok som heter På en låga av Karin Sundqvist (2007, Barking Dog Publishing) Den hänvisar till en hemsida som jag ännu inte har varit in på men som kanske har recept: paenlaga..se

    Om han inte har fixat tidigare rekommenderar jag en gasoldel till Trangiaköket. Oslagbart både för energi och vikt men mest för att man slipper diska det svarta efter t-spriten som blir annars (Y)

    Lycka till! L8:)

  • gummsen 17 augusti 2009

    Tack för ett jättebra tips har hittat böckerna på Adlibris och ska beställa dom(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.