Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilken potatis till Jansson

  • adask330 10 december 2012

    Vilken potatissort är bäst till Jansson?

    Det är ju jättestor skillnad att göra gratäng på olika sorters potatis, Vilken är Bäst till janssons frestelse? Erfarenheter?

  • rosatalo 10 december 2012

    Jag tycker att vilken mjölig sort som helst blir bra.

  • callemero 10 december 2012

    Håller med rosatalo, mjölig potatis brukar bli bäst. Men det är klart det är en smaksak.

  • jas65 10 december 2012

    Jag föredrar fast potatis till Janssons frestelse.

    Mvh

  • SaraW 10 december 2012

    Jag föredrar också fast potatis, allra helst den rödskaliga Asterix. Gillar när potatisen behåller formen i gratängen och inte blir till en mjölig massa.

  • amoz 10 december 2012

    Vill absolut ha en fast potatis till Janssons och mycket grädde!(Y)

  • ba10 10 december 2012

    en mjölig potatis och mycket grädde, jansson ska vara lite "plaskig", tänk på att en mjölig potatis reder grädden en del, det blir tjockare jansson, eller tvärt om.

  • adask330 10 december 2012

    Okej,Bra att många säger olika saker, har läst flera recept några säger mjölig men ingen säger fast...

    Vill ha en Jansson som man tydligt kan se potatisstavarna som simmar i en kletig, knäckig gräddig sås. Då antar jag att det inte är fel att köra på en fast sort liknande astrix som jag tänkt.

  • DoctorWho 11 december 2012

    Själv har jag inte märkt någon skillnad mellan fast och mjölig potatis i Jansson. Men en gång slarvade jag när jag sköljde den strimlade potatisen och fick en kletig Jansson.

  • The_mama97mia 11 december 2012

    Jag gjorde på Asterix senast, mkt grädde, blev krämig och god!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.