Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vill gå ner i vikt och behöver tips på mat

  • FruKernell 23 mars 2010

    Jag kämpar med att gå ner i vikt, men det räcker ju bara inte att träna utan också äta rätt. Nu behöver jag hjälp med att koma på måltider/recept. Jag behöver hjälp med frukost, lunch, middag och mellis. Jag tål inte apelsin, äter inte banan (har aldrig gjort, försökt flera ggr men det går inte), inte heller keso (samma som banan) och jag äter inte rökt eller gravad lax. Är lite petig, men allt jag räknat upp som jag INTE äter har jag provat flera gånger även i vuxen ålder men det går bara inte.

    SNÄLLA HJÄLP MIG!!!!!! Måste verkligen gå ner i vikt. Och vill göra det innan jag ev blir gravid. :(

    Nackdelen är dessutom att min man är trådsmal och kan äta vad som helst så antingen måste jag laga dubbla måltider eller så slänger jag i nåt extra fett till honom ;). Mitt andra problem är att jag är arbetssökande så vi har i bara en inkomst ( min mans lön och min a-kassa är inte så hög tillsammans) så vår budget är väldigt stram.

    Men alla tips är mer än välkomna för jag mår dessutom dåligt av min vikt. Tack snälla på förhand!!!

    Kramar Lena

  • Erajscha 23 mars 2010

    Ät mycket kokta grönsaker, det är billigt, mättar och innehåller få kalorier. Byt t.ex. ut halva tallriken mat mot grönsaker.

  • FruKernell 24 mars 2010

    Skrivet av Erajscha den 23 mar 2010

    Ät mycket kokta grönsaker, det är billigt, mättar och innehåller få kalorier. Byt t.ex. ut halva tallriken mat mot grönsaker.


    Tack för tipset. Ja det har du ju rätt i morötter , vitkål och blomkål är ju nåt som är billig året runt. Det ska jag prova ;)

  • Kaneta 24 mars 2010

    Själv gick jag med i viktväktarna nyligen och har gått ner 3 kg på 3 veckor. Jag har varit med förr och sedan gått upp allt och lite till varje gång. Eftersom du är arbetssökande så kanske inte det är läge att gå med i viktväktarne just nu, det kostar 350:- i månaden om man är månadsmedlem. Men lite tips kan du ju få från mig.
    Denna gång tror jag att jag har lärt mig att man inte får se det som en bantningskur utan man får inse att det är en ändring av sin livsstil och sitt förhållningssätt till mat som måste till. Och man skall inte späka sig utan äta ordentligt.

    Så här kan en vanlig dag se ut för mig:

    06.00 2 dl flingor 1dl mjölk
    09.00 1 smörgås med 1/2 tsk smör, 1 kokt ägg
    11.00 Frukt
    12.00 Lunch ca 200gr kött/kyckling +ungsstekta grönsaker (tex rotselleri, kolrot, morötter, lök)
    14.00 1 dl 3% turkisk yoghurt, hallon eller andra bär (frusna som tinats) en aning honung
    16.00 Frukt
    18.00 Middag är vanlig mat tex spagetti och köttfärsås.
    20.00 1 smörgås med 1/2 tsk smör, skinka och mjölk

    Som du ser äter jag ganska många gånger under en dag och tror att det är grejen för mig. Jag kan inte vara hungrig. Jag har inte ändrat så mycket på min vanliga middagsmat men jag undviker pannerat och korv. Det jag gör är att minska på framförallt kolhydraterna och ökat på frukt och grönt. Helger ser lite annorlunda ut, tex äter jag en senare och större frukost. Och jag äter lördagsgodis. Petar i mig ca 300-400 gr per helg.

    Lycka till(Y)

  • Gnurf 24 mars 2010

    Vi har en diskussionstråd här på MK som heter "Beach 2010" med diverse inlägg både kring kost och motion för hälsosamt leverne med biverkningen viktnedgång. Jag puffar den åt dig så hittar du dit...8-|

  • Okänd 24 mars 2010

    Skrivet av Kaneta den 24 mar 2010

    Själv gick jag med i viktväktarna nyligen och har gått ner 3 kg på 3 veckor. Jag har varit med förr och sedan gått upp allt och lite till varje gång. Eftersom du är arbetssökande så kanske inte det är läge att gå med i viktväktarne just nu, det kostar 350:- i månaden om man är månadsmedlem. Men lite tips kan du ju få från mig.
    Denna gång tror jag att jag har lärt mig att man inte får se det som en bantningskur utan man får inse att det är en ändring av sin livsstil och sitt förhållningssätt till mat som måste till. Och man skall inte späka sig utan äta ordentligt.

    Så här kan en vanlig dag se ut för mig:

    06.00 2 dl flingor 1dl mjölk
    09.00 1 smörgås med 1/2 tsk smör, 1 kokt ägg
    11.00 Frukt
    12.00 Lunch ca 200gr kött/kyckling +ungsstekta grönsaker (tex rotselleri, kolrot, morötter, lök)
    14.00 1 dl 3% turkisk yoghurt, hallon eller andra bär (frusna som tinats) en aning honung
    16.00 Frukt
    18.00 Middag är vanlig mat tex spagetti och köttfärsås.
    20.00 1 smörgås med 1/2 tsk smör, skinka och mjölk

    Som du ser äter jag ganska många gånger under en dag och tror att det är grejen för mig. Jag kan inte vara hungrig. Jag har inte ändrat så mycket på min vanliga middagsmat men jag undviker pannerat och korv. Det jag gör är att minska på framförallt kolhydraterna och ökat på frukt och grönt. Helger ser lite annorlunda ut, tex äter jag en senare och större frukost. Och jag äter lördagsgodis. Petar i mig ca 300-400 gr per helg.

    Lycka till(Y)


    Hej hej.. Jag håller inte på med viktväktarna då jag inte har ekonomi till deras möten/program men jag håller med ovanstående talare om att knepet kan vara täta måltider.
    Så är det för mej! Jag har en egenkomponerad dagsordning som verkar funka fint för mej, jag har gått ned 3,3 kg på tre veckor :)
    9.00 frukost = smoothie gjord på 1 dl frysta bär, 1 dl valfri yoghurt och 1½ dl mjölk
    11.00 frukt och kaffe
    13.00 Lunch (antingen gårdagens rester från middagen eller annars havregrynsgröt med frysta blåbär, torkade gojibär och torkade tranbär. ca 1 msk hackade cashewnötter på för att få i sig lite "rätt fett")
    15.00 mellanmål dvs en frukt eller en macka eller en "bar" av något slag+kaffe
    17.00 Middag
    ca 20.00 två knäckesticks och en mugg te

    Precis som Kaneta unnar jag mej lite godis på helgen så det inte blir för tråkigt :P

    Önskar dej stort lycka till!

  • Linaflickan 24 mars 2010

    Jag vill tipsa om Matdagboken.se. En gratissida där man fyller i vad man äter och tränar för att lära sig vad lagom mängd för en själv är. Väldigt bra sida, med bla blogg och forum för att få hjälp och stöd av andra.

    Ett annat tips är med att äta var tredje timme.

  • nannami 24 mars 2010

    När jag var med i viktväktarna försökte jag spara in så mycket points som möjligt genom att ta bort allt fett som bara gick. Vad hände då? Jo, jag gick UPP istället för ner. Så lite fett behövs både för smak, mättnad och för att hålla förbränningen igång.

    Själv ska jag försöka komma igång med att cykla mer nu när isen försvinner.

  • linduzkarlson 24 mars 2010

    Hej!
    Jag började med Lchf diet för fem veckor sen och har gått ner 10 kg. Detta är en diet med många fördelar. äter mig mätt har inget sötsug mår bra. behöver inte panik täna utan tar mina promenader när tid finnes {eat}

  • Gnurf 24 mars 2010

    Jo LCHF är en diet väl värd att prova, den fungerar för många människor.

  • frucaos 24 mars 2010

    Jag tror inte att LCHF är sunt i längden! Bättre att äta av allt med måtta. Och att röra på sig flitigt. Dra ner på sötsaker, inkl efterrätter och kakor. Öka grönsakerna. Få i dig av de bra fetterna - tex mandlar och avocado, och fet fisk.
    Viktpejl.se är också en sajt som kan vara värd att kolla in - där kan du få hjälp att räkna kalorier om du vill det. Den är gratis.
    Och så handlar det om att gå ner långsamt, annars går du bara upp det igen. Ändra livsstilen i små doser.

  • Mistys 24 mars 2010

    Egentligen tror jag inte att du kanske måste ändra så mycket på det du äter utan oftast är det mängden man äter. Jag upptäckte när jag började skriva i vad jag äter och hålla koll på kalorierna att egentligen äter vi mat som är ok men att kanske portionerna blir lite stora. Ät din vanliga mat du är van att äta ( om du inte äter massa friterat, restaurangmat, pizza och liknande förstås)husmanskost är oftast bra mat. Men ät efter tallriksmodellen, ta mycket grönt och ta aldrig om.

    Personligen tror jag inte på att göra för stora förändringar då faller man nog ofta tillbaka i gamla vanor snart igen. Bättre att äta som man är van men förändra mängden istället. Man kan äta allt men inte alltid.

    Vi äter vanlig husmanskost. köttfärssås, köttbullar,fisk,mager korv mm även mager hemgjord pizza funkar ibland. Unnar oss lite mer till helgen och vi går ner. Inte fort men i lugn och bekväm takt. Sök här på Mk efter ex viktväktar mat eller smalmat om du vill ha specifika recept finns en del. Lycka till

  • ylvaLin 24 mars 2010

    Jag har gått ner 7 kg sedan i höstas, 8 cm på midjan.
    Motion och mindre portioner, sluta äta när man är mätt. Mycket grönsaker av olika slag, det finns många goda grönsaker i frysdisken, enkelt att laga till. Inget mjukt bröd, det samlar vätska i min kropp, upp till 2 kg (!). Har hittat mycket gott knäckebröd, tar ibland hembakad surdegsbröd, tunn skiva, inget smör, men god helfet ost!
    Dricker mycket grönt te, som ökar förbränning. Dricker annars endast vatten och kaffe, undviker alkohol som förhindrar förbränningen.
    Äter ekologiska nötter och torkad frukt/bär istället för kakor. Använder grädde i matlagningen och eftersom min man och våra två tonårspojkar också är av den där smala typen som aldrig går upp i vikt, så tar jag bara lite större del av grönsakerna, mindre sås, aldrig pizza eller pommesfrites (kanske bara en smakbit). Jag har också gjort kanderad ingefära som jag har på burk och tar en liten bit när suget kommer över - kanonbra fighter mot sötsug! Lycka till!

  • FruKernell 24 mars 2010

    Tack så mycket allihop. Jag har varit med i viktklubb, men det blev lite för mycket till slut, väga sig varje vecka, och koma ihåg att skriva in allt man ätit och så. och nu har vi inte råd att förnya prenumerationen ch jag har inte råd med VV heller. Men jag tar till mig av alla era råd och ska försöka sätta mig en dag och göra en ordentlig matlista med bestämda tider. ;) Ni har varit till fantastisk hjälp!!! TACK

  • Okänd 24 mars 2010

    Här kommer ett förslag, vi levde efter den här metoden under 6 månader, ja vi gör det ju fortfarande förståss men inte lika slaviskt som då.
    Vårt resultat?
    Lillan gick ner 21 kilo och jag 16 kilo!
    Jag har gått upp ca 10 kilo av dem men Lillan har i stort sett hållit sin vikt.
    Det är värt ett försök!

    http://www.gi-metoden.nu/

  • FruKernell 25 mars 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 24 mar 2010

    Här kommer ett förslag, vi levde efter den här metoden under 6 månader, ja vi gör det ju fortfarande förståss men inte lika slaviskt som då.
    Vårt resultat?
    Lillan gick ner 21 kilo och jag 16 kilo!
    Jag har gått upp ca 10 kilo av dem men Lillan har i stort sett hållit sin vikt.
    Det är värt ett försök!

    http://www.gi-metoden.nu/


    Tack för tipset

  • FruKernell 25 mars 2010

    Skrivet av FruKernell den 25 mar 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 24 mar 2010

    Här kommer ett förslag, vi levde efter den här metoden under 6 månader, ja vi gör det ju fortfarande förståss men inte lika slaviskt som då.
    Vårt resultat?
    Lillan gick ner 21 kilo och jag 16 kilo!
    Jag har gått upp ca 10 kilo av dem men Lillan har i stort sett hållit sin vikt.
    Det är värt ett försök!

    http://www.gi-metoden.nu/


    Tack för tipset


    Nu har jag gått med i forumet och sparat menyn. Så måndag efter påsk blir lagom att börja med mitt nya liv ;)

  • boz1965 25 mars 2010

    Prova gärna LCHF, som fler har föreslagit ovan. Men skippa "halleluja-delen" av konceptet, den blir ingen gladare av utom de som reser land och rike runt och föreläser för dyra pengar och som skriver diverse, mer eller mindre, vederhäftiga debattinlägg i tidningarna om det.. Men jag vet från säkra källor att kosten som sådan funkar bra för viktnedgång och för att hålla diabetes typ 2 i schack. Vad den är bra för i övrigt vet jag inte mer än vad som har skrivits om den och det är ju väldigt blandade uppgifter som du säkert också har förstått.

  • FruKernell 25 mars 2010

    Vad exakt går Lchf ut på?? Kan ni tipsa om nån bra sida man kan läsa om det på. Jag är verkligen jättetacksam för allt hjälp jag får av er!!! TACK ALLA VÄNLIGA SJÄLAR ;)

  • Gnurf 25 mars 2010

    Vad gäller LCHF kan du med förtroende vända dig till Bozze, han är vår Expert inom detta område efter många, långa och omfattande diskussioner i ämnet...(A)

    Under tiden kan du kolla dessa sidor:
    http://www.lchf-kost.se/hur-bygger-jag-upp-en-lchf-kost.aspx
    http://www.lchfrecept.com/

    Sen finns det även en frireligiös sida som tillber den stora Fettguden Bacon och hennes lärjungar Butter och Creamy. Men den får du besöka på egen risk. Själv brukar jag gå in där nästan varje dag för att läsa medlemmarnas kommentarer, ett gott skratt förlänger som bekant livet...

    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.