Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vill gå ner i vikt och behöver tips på mat

  • FruKernell 25 mars 2010

    Skrivet av Gnurf den 25 mar 2010

    Vad gäller LCHF kan du med förtroende vända dig till Bozze, han är vår Expert inom detta område efter många, långa och omfattande diskussioner i ämnet...(A)

    Under tiden kan du kolla dessa sidor:
    http://www.lchf-kost.se/hur-bygger-jag-upp-en-lchf-kost.aspx
    http://www.lchfrecept.com/

    Sen finns det även en frireligiös sida som tillber den stora Fettguden Bacon och hennes lärjungar Butter och Creamy. Men den får du besöka på egen risk. Själv brukar jag gå in där nästan varje dag för att läsa medlemmarnas kommentarer, ett gott skratt förlänger som bekant livet...

    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/


    Tack för länkarna ;)

  • FruKernell 25 mars 2010

    Nu börjar jag bli klyven om vilket jag ska gå efter. GI eller Lchf. Hur länge bör man köra med GI respektive Lchf innan man kan räkna med resultat. Eller bör jag kanske köra ett år och sen byta. Är det nån som provat båda? Vilken tyckte ni i så fall var bäst???

    Nu kanske jag ställer många dumma frågor, men då jag inte provat nån av dem tidigare så vill jag veta vilken som är bäst för kroppen o viktminskning.

  • Gnurf 25 mars 2010

    Hur har du gjort tidigare?
    Hur har det funkat?
    Tycker du om att motionera?
    Har du tid att motionera?
    Vilken typ av mat tycker du om?
    Vilken typ av mat tycker du INTE om?
    Känner du att du har ett sockerberoende?
    Vilka är dina största fallgropar kring kost?
    Hur pass matlagningsintresserad är du?

  • FruKernell 25 mars 2010

    Skrivet av Gnurf den 25 mar 2010

    Hur har du gjort tidigare?
    Hur har det funkat?
    Tycker du om att motionera?
    Har du tid att motionera?
    Vilken typ av mat tycker du om?
    Vilken typ av mat tycker du INTE om?
    Känner du att du har ett sockerberoende?
    Vilka är dina största fallgropar kring kost?
    Hur pass matlagningsintresserad är du?


    Fråga 1 o 2:Har provat nutrilett, men det var inte gott. Och var även med i viktklubb, men kände att det blev för mycket. och har dessutom nu inte råd att förlänga prenumerationen (en onödig utgift så länge jag inte har nåt jobb)

    Fråga 3: Jag gillar att motionera. Har två träningsmaskiner här hemma som jag kör på varje dag samt att jag är ute och går lite då o då borde vara mer promenader. Brukar bli mellan 20 - 70 minuter.

    Fråga 4: Just nu har jag all tid i världen att motionera. Kan göra det när jag har paus i jobbsökandet samt på kvällarna. Även om jag hade jobbat har jag ju tid att träna här hemma på kvällarna.

    Fråga 5 o 6: Jag äter det mesta EJ keso, apelsin, banan eller gravad/rökt lax. Då undrar jag. Om det står keso i ett recept på t ex lchf kan man då byta ut det mot något????

    Fråga 7: Ja ibland känner jag att jag är sockersugen. Värst är röda veckan då jag har ett fruktansvärt behov av choklad. (Hade inget sånt behov när jag åt p-piller, men att försöka bli gravid och äta p-piller samtidigt funkar j liksom inte ;) ) Fast nu när jag köper godis så äter jag bara ett par bitar sen får gubben min resten.

    Fråga 8: Mina största fallgropar är nog tyvärr att min man är trådsmal och kan äta vad som helst. Så när han ska äta pizza så har jag bestämt att jag SKA ha en sallad, men det slutar med pizza då när man kommer in och känner doften. En annan fallgrop, åh ikväll är en mysig film på tv vore gott men nåt gott till. Jag börjar med en morot och slutar med en rad av makens choklad. Men han är beredd att sluta med sånt för min skull men jag har sagt att han INTE ska göra det för jag måste ha karaktär att stå emot.

    Fråga 9: Jag älskar att laga mat och baka. Skulle gärna göra lite mer. Är lättare nu när jag går hemma, men när jag jobbade var det ibland svårt att orka med att "bry" sig så det blev oftast att man slängde in två kotletter (en var) i ugnen och kokade potatis till det. Men har jag bara tid och råd att köpa hem ordentlig variation så finns det inget roligare än att laga mat.

    När jag blir sötsugen är det då bättre att jag tar ett glas äppel-, ananas- eller ananas/mangojuice istället för godis och/eller läsk??? Vad kan jag ta istället för keso och gravad lax?

  • pia61 25 mars 2010

    Ett bra och enkelt tips: Ät mindre och rör dig mer! \o/
    Då kan man äta det mesta, men kanske spara det "gottaste" till helgen.
    Alla vet ju egentligen vad som är nyttigt och vad som är onyttigt!

    Jag tycker inte att man ska göra så stora förändringar i sin mat, då blir det svårt att hålla vikten och det är lätt att "man trillar dit igen". Små förändringar, då kommer det att hålla i längden och viktnedgången kommer att bli konstant.
    Det ska inte vara konstig mat utan det måste fungera.

  • Penne 25 mars 2010

    Jag vill bara slå ett slag för viktväktarna. För mig skulle det aldrig funka att ta bort socker, bröd, eller kolhydrater helt och hållet, för jag älskar allt sånt! Kanske en period men sen är man ju tillbaka där igen... Med viktväktarna kan man äta precis allt, och det tror jag är sunt i det långa loppet. Allt handlar ju bara om att tänka sig för.

    Sen är det ganska dyrt att vara medlem i viktväktarna men man måste ju inte vara medlem, det går att köra deras program helt på egen hand också.

    Lycka till, vad du än väljer!

  • FruKernell 25 mars 2010

    Penne: Jag hade ett tag funderingar på VV, men det kostar ju alltid lite och som det är just nu så har jag och min man inkomst så vi precis klarar av räkningar och att köpa mat. Kan inte ens unna oss nåt roligt utan att spara ett tag innan :( Men dem har givetvis vart ett alternativ annars :)

  • Penne 25 mars 2010

    Ja det förstås, man måste ju köpa pointsboken, men det är i princip det enda. Den kostar 125 kronor tror jag. Men det är klart, har man inga pengar så svider ju alla utgifter.

  • AnneNi 25 mars 2010

    Mitt tips är också att försöka dra ner på kalorierna, men ändå äta vanlig mat. Du kan tex äta havregrynsgröt till frukost och kvällsmål. Till lunch och middag kan du äta det du brukar, men se till att fylla halva tallriken med grönsaker och dela resten ungefär lika mellan kött och kolhydrater.
    Drick mycket vatten och gärna te någongång om dagen, det sägs öka förbränningen.
    Något annat som ökar förbränningen är att styrketräna, musklerna behöver alltid enegi, så även om du inte tränar dem varje dag så får du en högre förbränning än om du inte styrketränar. Sen är det bra att promenera eller konditionsträna på annat vis gärna varje dag, eller iaf varannan.
    Om du är svag för sötsaker så ska du inte förbjuda det helt, men bestäm dig för att bara äta en dag i veckan och håll dig till det. Känner du dig sugen kan du dricka lite te, sockerfri saft/läsk eller tugga tuggummi. (Att ersätta socker med sötningsmedel finns det många som ogillar, men jag tycker det fungerar bra.)
    Lycka till!

  • muminmamma 26 mars 2010

    Skrivet av FruKernell den 23 mar 2010

    Jag kämpar med att gå ner i vikt, men det räcker ju bara inte att träna utan också äta rätt. Nu behöver jag hjälp med att koma på måltider/recept. Jag behöver hjälp med frukost, lunch, middag och mellis. Jag tål inte apelsin, äter inte banan (har aldrig gjort, försökt flera ggr men det går inte), inte heller keso (samma som banan) och jag äter inte rökt eller gravad lax. Är lite petig, men allt jag räknat upp som jag INTE äter har jag provat flera gånger även i vuxen ålder men det går bara inte.

    SNÄLLA HJÄLP MIG!!!!!! Måste verkligen gå ner i vikt. Och vill göra det innan jag ev blir gravid. :(

    Nackdelen är dessutom att min man är trådsmal och kan äta vad som helst så antingen måste jag laga dubbla måltider eller så slänger jag i nåt extra fett till honom ;). Mitt andra problem är att jag är arbetssökande så vi har i bara en inkomst ( min mans lön och min a-kassa är inte så hög tillsammans) så vår budget är väldigt stram.

    Men alla tips är mer än välkomna för jag mår dessutom dåligt av min vikt. Tack snälla på förhand!!!

    Kramar Lena

  • jingochklas 4 mars 2011

    korv med chili{laugh}

  • olssonh 4 mars 2011

    Kan man få tag på points-boken utan att vara medlem?!?

  • boz1965 4 mars 2011

    Skrivet av olssonh den 4 mar 2011

    Kan man få tag på points-boken utan att vara medlem?!?


    Testa med att googla på "weight watchers", "points" och "torrent". Inte lagligt, men effektivt. ;)

  • knyttan28 4 mars 2011

    Hej!
    Jag har lite samma problem som dej, för jag har också lätt för att gå upp i vikt, medans min sambo kan äta gräddtårta morgon middag kväll utan att gå upp ett gram! Mitt tips är då att försöka köra på LCHF, för då kan ni laga "vanlig mat", det är bara det att du inte tar av potatisen eller riset, utan gör en trevlig sallad istället.
    Skillnaden mellan LCHF och GI är att LCHF är strängare mot kolhydrater, medan GI har olika faser där man först utesluter dem nästan helt, och sedan kan man börja äta långsamma kolhydrater, som bönor och fullkornsris etc. Jag tror att båda sorterna funkar (som sagt utan att bli för extrem och frireligiös, även om man äter LCHF är det ju inte meningen att man ska dricka baconflott varje dag...)
    Jag tycker att LCHF är lättare än GI för man behöver inte hålla på att fundera vad för glykemiskt index olika sorters mat har, utan man försöker bara undvika kolhydrater, that´s it.
    När det gäller dom grejer som du inte äter så tror jag inte att det är ngt problem, banan tex innehåller ju rätt mycket socker så det är bara bra att utesluta. Istället för keso kan du kanske ta en klick gräddfil eller creme fraiche? Och om det ska vara gravad lax kan du byta ut det mot en skiva rostbiff, medans stekt lax kan ersättas med lite kyckling. Inte lika mycket bra omega 3 fett, men det kan du få genom att lägga till lite avokado till exempel.

  • knyttan28 4 mars 2011

    Ja just det, ska säga också att både med GI och LCHF så är det helt okej att äta choklad!!! Jag har precis samma problem som dej med lingonveckan :) så då är det ju skönt att man kan falla för frestelsen utan att ha dåligt samvete, bara man ser till att chokladen är minst 70% kakao. Juice är inte bra, för dte innehåller massa socker. Men lite turkisk yoghurt (med högt fettinnehåll) och lite osockrade bär kan man äta om man blir sugen, det funkar faktiskt riktigt bra!

  • Tingeling13 4 mars 2011

    Jag har gått ner 16 kg med hjälp av viktväktarna.
    Jag har v. 14, 2011 hållt min målvikt i 2 år.

    Mitt tips är, ät regelbundet
    Byt ut mjuktbröd mot hårt bröd, smörgåsmargarin mot mjukost, och fyll upp tallriken med grönsaker av alla de slag.
    Soppa är en bra lunch tycker jag, billigt i kalorier (om man gör den själv) .
    Middag gör du det du tycker om minus massa fett, grädde m.m (din man behöver inte heller fett och grädde utan han kan äta samma som du fast öka sina potioner lite) man ska inte göra det jobbigare än vad det redan är för då tröttnar man snart.
    Minska dina portioner men du ska inte går hungrig från bordet, man ska äta sakta.
    Är du hungrig ät mer frukt och grönsaker.

    Kolla gärna i min kokbok (smala/viktväktarrecept) där finns många godbitar.
    Det är bara bristen på vilja och motivation som sätter käppar i hjulen.
    Massor av lycka till

  • Tingeling13 4 mars 2011

    Skrivet av olssonh den 4 mar 2011

    Kan man få tag på points-boken utan att vara medlem?!?


    Tradera!!!
    eller leta upp lokal där de har mötena, du behöver inte vara medlem för att handla.

  • Tingeling13 4 mars 2011

    Skrivet av Tingeling13 den 4 mar 2011

    Skrivet av olssonh den 4 mar 2011

    Kan man få tag på points-boken utan att vara medlem?!?


    Tradera!!!
    eller leta upp lokal där de har mötena, du behöver inte vara medlem för att handla.


    MEN skriver du in dig som medlem, betalar 120:- så får du dessutom allt startmaterial, annars vet du ju inte exakt hur många Propoints just du får äta per dag, köp butiksguiden och kör resten hemma.
    Gå till VV var sjättevecka 120:- och stämm av.
    Det är det verkligen värt. Eller rättare sagt det är DU verkligen värd.
    Det är mycket lättare att nå sin målvikt om man går dit, jag vet jag har gjort båda delarna.
    När jag körde själv gick jag ner, men gick sedan snabbt upp igen. Denna gång går jag fortfarande på möten ibland och håller min målvikt, sååå det säger väl allt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.