Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vill ha tips på bra tillbehör till rostade grönsaker.

  • rostok 17 januari 2013

    Hej, jag älskar rostade grönsaker, rostar potatis, morötter, kålrötter, sötpotatis, lök osv. Men är ännu inte "helt hemma" med detta. Jag saknar något som gör det ännu bättre. Jag använder olja, salt samt ofta örter till detta, men behöver något mer, kanske någon sorts sås går bra till? Helst då som man kan göra själv förstås.

    Är jättetacksam för förslag, gärna fler olika.

  • TTJ 17 januari 2013

    Jag brukar servera rostade rotsaker som ett tillbehör till tex köttfärsbiffar eller helstekt fläskfilé eller kycklingfilé. Sen serverar jag helt enkelt en sås som passar bra ihop med köttet. Tex gräddsås, tzatziki eller liknande.....{eat}

  • Countrygirl 17 januari 2013

    smula över lite getost innan du stoppar i ugnen. Förhöjer definitivt! Något annat som är gott är att ha i soltorkade tomater och hälla över den olja som tomaterna ligger i.

  • Dintan 17 januari 2013

    Jag brukar blanda mango chutney med creme fraiche och smaka av med salt, peppar och socker. Det har jag alltid till rostade grönsaker. Funkar i och för sig till det mesta, som dip, till grillat osv.

  • kristin1979 17 januari 2013

    Jag brukar ha t.ex. saltade och pepprade lövbiffar och fylla dem med ädelost på tub. Sen brukar jag fylla på med grädde och maizena och paprikapulver så att det blir en sås.

  • Annrh 17 januari 2013

    På sommaren är det himla gott med rostade grönsaker till en grillad köttbit/kyckling och så en sås på rostad paprika som man mixar tillsammans med crème fraische.

  • Erajscha 19 januari 2013

    Fetaoströra är gott till. Mixa fetaost och gräddfil eller creme fraiche och smaka av med svartpeppar.

  • rostok 19 januari 2013

    Stort tack alla, för era tips, de kommer till nytta, jag lovar, har redan testat med getost.

  • mep 19 januari 2013

    Rek. PEPPARSÅS God, enkel och inget för kalorisnåla från Mk- medlem Nusse
    Den blir ännu godare om du tillsätter rosépeppar och lite vinbärsgelé. Lycka till

  • Lindanemon 20 januari 2013

    Jag toppar oftast med honung (L)

  • The_mama97mia 20 januari 2013

    Jag älskar att köra med vitlöksklyftor med de rostade rotsakerna.
    Kall Bea, eller tzatziki till är mums. Eller bara ett kryddsmör.

    Bearnaisekräm

  • Shoutoutloud 20 januari 2013

    Fetaoströra. det är suuuper!! jag brukar mosa en fetaost med gaffel, blanda i creme fraiche tills den har önskad konsistens och om man önskar kan man ha i pressad vitlök,finhackade soltorkade tomater,finhackade oliver, och har jag texugnsrostade grönsaker till lax är det gott att ha i dill och lite rivet citronskal i fetaröran. den är vääldigt mångsidig, och passar till det mesta. men jag skulle kunna äta bara ugnsrostade grönsaker och fetaröra...yummy=)):D

  • Amika 20 januari 2013

    Skrivet av Erajscha den 19 jan 2013

    Fetaoströra är gott till. Mixa fetaost och gräddfil eller creme fraiche och smaka av med svartpeppar.


    (Y)
    Precis så brukar jag också göra till rostade rotsaker! :) SÅ gott! :)
    Jag brukar även göra en röra med pinjenötter i. Gräddfil/creme fraiche, pinjenötter(liten påse), vitlök, salt och peppar. Eventuellt kan man mosa i lite västerbottenost eller prästost. Det är jättegott.
    Jag brukar inte krydda mina rotsaker så mkt, hålla dem ganska neutrala med bara salt, peppar och eventuellt lite vitlök. Jag väljer att sätta smaksättningen i tillbehören istället. För jag tycker att smakerna på rotsakerna kommer fram bättre då.
    Testa även att skära i lite sötpotatis i rotsakerna. :) Jättegott! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.