Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilt

  • SSSSofia 28 september 2011

    Hej!
    Jag åt vilt häromdagen och det är jättegott! Varför äter man aldrig det i vanliga fall? När brukar ni äta det? När man står i mataffären är det liksom inget som ploppar upp i huvudet... Har ni några tips på när och hur man kan laga till det? och vilken typ av vilt som är godast?

  • 7201 28 september 2011

    Här hemma i Lit så har vi frysen full av viltkött.
    Rådjurskött, Älgkött, Tjädrar, Orrar, Järpar(fågel).
    Detta beror på att min gubbe jagar.....
    Ja det är fantastiskt gott !!!(L)

  • 7201 28 september 2011

    Här kommer en favorit{eat}Älg i lergryta.

  • The_mama97mia 28 september 2011

    Egen älgskav
    är en favorit här.

    Jag får oftast tag på rådjur eller hjortkött, älg mer sällan nu. Vildsvin gillar jag med.

    Viltfärsbiffar är otroligt gott tycker jag, och jag brukar förstärka viltsmak med enbär, timjan, m.m.

  • SSSSofia 28 september 2011

    Tack för alla tips! Men om man inte har en man som jagar. Var i butiken hittar jag viltköttet? Varför inte köpa den frysta skaven, innehåller den massa tillsatser?

  • The_mama97mia 28 september 2011

    DU kan visst köpa frusen skav, men det blir mkt dyrare och sen är det roligare att göra egen...
    Men det beror ju på vad man kan få tag på. Skav är bra att göra på styckningsdetaljer som inte är så möra i sig själva. Man kan ju inte leva på filé...
    Jag har sett viltkött på ICA och CITYGROSS, men inte alla styckningsdetaljer och mestadels fruset. Vet inte vart du bor i landet.

  • MatAnders 28 september 2011

    Försök att beställ om du inte har tillgång till en köttdisk som saknar vilt, rådjurs sadel e väldigt gott annars kan det skilja en hel del vad gäller viltsmaken t.e.x älg smakar inte så mycket vilt. Vad gäller skaven så tycker jag dessa ibland smakar lite skämt och görs säkert på rätt dåliga kött delar. Enbär passar ofta bra till vilt.
    Lycka till

  • Vetebullen 28 september 2011

    Här lever vi på viltkött, mest vildsvin sen älg och rådjur. Gäss är också väldigt gott. Är lyckligt lottad med en sambo som är jägare. I vår ICA butik finns viltkött så fråga i din butik kanske :)
    Vidsvin är mycket gott kött som du kan tillaga som vanligt nötkött och krydda med det du tycker om.

  • The_mama97mia 28 september 2011

    Problemet är väl egentligen hur man får tag på det, till justa priser...
    Lyssna med bekanta , sätt ut en lapp på affären?
    Jag har tur att ha bekanta som har bekanta.... så snart får vi hjortkött att ta hand om. Det är ju jaktsäsong lite olika för olika vilt.

  • voffa3 29 september 2011

    Det är alltid bra att ha bekanta som har bekanta som jagar. Sen ska jägaren ha tur på passet också.

  • SSSSofia 29 september 2011

    Så sant! hittade fryst renskav i butiken igår men var tvungen att fråga. Den var placerad bredvid fryst mat som typ lasagne och köttbullar. Dessutom såg det ut som färdigrätter på paketen... Borde dom inte placera den någon annanstans istället?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.