Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Wok?!

  • Rebeccako 10 januari 2011

    Hallå!

    Hemma håller vi på att tömma kylen och allt som nu finns kvar är en massa frysta grönsaker med diverse bröd!
    Hur som helst... Jag ska försöka mig på wok idag igen, men hur jag än gör så blir det till en gröt av allt. jag vet inte hur jag ska göra. jag vill ju ha det där krispet i grönsakerna och det söt starka. men hur jag än gör blir det som sagt gröt.... jag brukar göra med nudlar i, kan det vara det som är problemet mån tro?

    Någon med tips? tjing

  • MatAnders 10 januari 2011

    Kan problemet vara att du inte har en het panna, eller kör för mycket åt gången? Jag brukar inte woka frysta grönsaker låt dom tina ordentligt om du inte gjort det tidigare. Woka hellre fler omgångar och blanda allt på slutet med dom såser/kryddor du vill ha så ska du se att det blir ok.

    Lycka till

  • Bumbis 10 januari 2011

    Gör färdigt nudlarna och lägg åt sidan. Woka grönsaker och kött/fisk på hög värme och tillsätt vätska. Sist häller du i nudlarna och låter dom bli varma. Har du haft i nudlarna med en gång så kan det vara därför det har blivit en "gröt"{messed}

  • boz1965 10 januari 2011

    Wokpannan ska ju helst vara varmare än en högsommardag i h-vetet. Det ska gå snabbt att woka så att grönsakerna behåller sin krispighet och färg. När kött, fisk och/eller grönsaker har fått färg slår du på såsen och låter den komma i kok. Allra sist de förkokta nudlarna, de ska bara precis ha värme - inte mer.

  • boz1965 10 januari 2011

    Alltså inte förkokta nudlar som i "överkokta" utan snarare "lagade i förväg" ;)

  • Rebeccako 10 januari 2011

    Aaa! nu fick jag en massa bra tips:) Allt det ska jag tänka på. Det här med värme tror jag mycket på... också att ha i nudlarna SIST.

    Vi får se hur lyckat det blir!

    Tack

  • Amimarg 10 januari 2011

    JAg brukar ha i det som ska i allt eftersom den tid det tar att tillaga det. Först kött, sen grönsaker och sist nudlar. :)

  • ElDingo 17 januari 2011

    Som tidigare skribenter skriver är det värme som gäller men jag vill tillägga timing, Vissa grönsaker tar längre tid att wooka. Jag hettar upp olja och kryddor först. Vänder köttet i blandningen och fyller sedan på med grönsaker.

    Angående nudlar tar jag aldrig tiden. Jag lägger nudlarna i kokande vatten. När de lösts upp ställer jag av grytan för att inte överkoka dom.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.